Sida 2 av 2

Postat: tis jul 25, 2006 10:32 am
av Ersviken
har kört med sådan kam länge men tycker inte den lever om alls, dock har jag tjocka aluventilkåpan så chansen finns att den tar bort mkt rassel, kanske, dessutom lever ju motorn om mer då man har ståldrev.

Postat: tis jul 25, 2006 10:44 am
av Jens Gustavsson
har aldrig mätt en sån men om man gämför tex dessa 3 kammar så ser man skilnad.



kg5 320 vid v-spel och 270 vid 1.27mm. 8.55 cam lyft

boa 6 309 vid v-spe och 267 vid 1.27mm. 8.7mm lyft

kg 6 322 vid v-spel och 262 vid 1.27mm .8.4mm lyft


jag skulle säga att boa 6 kammen ger bäst effekt och bäst vrid men den kräver mer av ventilmekanismen och det krävs tätare ventilsjusterigar.

kg6 tappar lite botten vrid än fast den igenteligrn är snällast av alla då den stänger och öppnar sakta (tappar cylindertryck) men den är snäll mot ventilmekanismen och kräver inte så täta ventilsjusterigar.


en bra rally kam är nog också boa 5 som har snabba öppningar och stägningar och ganska liten 1.27mm duration. 301 vid ventilspel 262 /1.27 och 8.4mm lyft.

Postat: tis jul 25, 2006 11:37 am
av Ersviken
jag har en 840 kam liggandes lös annars om du skulle vilja mäta upp och komplettera i "race pärmen" jens ;)

Postat: tis jul 25, 2006 3:22 pm
av Jens Gustavsson
det vore intresant spesiellt då dessa kamar värka gå få tag i rätt bra än!

Postat: tis jul 25, 2006 6:50 pm
av 140Rally
Lyssna på filmen jag lägger upp här så kan ni höra hur den tickar! vad tycker ni?? :?



http://s60.photobucket.com/albums/h24/1 ... o-0046.flv

Postat: ons jul 26, 2006 5:30 pm
av svein-ivar
Kjører med Timo's 840 i min b20. Den skal være rett justert, men det tikker bra høyt. Nesten som i din. 840'n er veldig bratt så jeg tror ikke du får vekk all tikkingen uansett hvor mye du justerer.

Postat: ons jul 26, 2006 5:32 pm
av 140Rally
okej, har du kollat på filmen o lyssnat? går din mkt tystare eller? har ställt de på 0,30 nu, har lättade KG tryckare men de har väl ingen betydelse?

Postat: ons jul 26, 2006 5:40 pm
av svein-ivar
Nja.. Låter omtrent likt. Jeg har alukåpen som tar vekk litt lyd, bare...
Trykkerne kan resonere litt om de er letta, men du skal ikke høre så mye forskjell like vel.
Min motor har gått ca 150mil med variert kjøring med samma tikking. Fungerer fint :D

Postat: tor jul 27, 2006 8:13 pm
av Janne A
Jag kör med denna kam i min sugmotor (och N2O), har inte lyckats ställa v-spel på annat sätt än att göra det cylindervis.
Den kammen har mycket overlap vid v-spel, så var uppmärksam!

Med andra ord när avgas arbetar ställ in insugsvippan (kolla att den inte har gått upp på rampen) och vice versa på samma cylinder.

Mycket vridande på motorn men det blir bra.

Jag brukar ha 0.30 avgas och 0.25 insug, har inget bekymmer med att det rasslar mer än vanligt :wink: har inte lyckats elda upp några ventiler med detta v-spel under fyra säsonger.

Postat: tor jul 27, 2006 9:03 pm
av 140Rally
okej, ingen som kan skriva en lite mer "utfärlig" beskrivning på hur detta går till? fattar ingenting ja :oops: kan va för att man inte sovit på 2 dygn men men :shock:

Postat: tor jul 27, 2006 9:03 pm
av 140Rally
o förresten, vad är overlap?? :?

Postat: tor jul 27, 2006 9:36 pm
av Janne A
overlap=tiden avgas- och insugningsventiler är öppna samtidigt, på Timo 840 ca. 104* vid v-spel.

Tex. ställ insug på ettans cyl när avgasventilen arbetar på ettans cyl, alltså inte titta när andra ventiler står och väger på andra cyl.

Och sedan ställ avgas på ettans cyl. när insugvent. arbetar på ettans cyl.

Gör så på alla cyl.

Jannelainen

Postat: tor jul 27, 2006 9:39 pm
av 140Rally
hur ser jag att den "arbetar" då? :)

Postat: tor jul 27, 2006 9:57 pm
av Janne A
Hehehe, vipparmen trycker ner ventilen :wink:

Postat: fre jul 28, 2006 11:44 am
av 140Rally
Kom på de sen :oops: lite trött igår hade jobbat sen 2 på morgon :) o inte sovit någe innan.. men nu ska ja ut o prova justera igen så får vi se vad som händer :) tackar för hjälpen så länge! :D