motor tickar b-20

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Användarvisningsbild
140Rally
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: tor mar 23, 2006 8:29 pm
Ort: Uppsala
Kontakt:

motor tickar b-20

Inlägg av 140Rally »

får inte det att sluta ticka om ventilerna, vad kan de va nån som har nå tips? de är en trimmad b20 med timo 840 kam o lättade tryckare. ventilspel har ja ställt på 0,30 tickar ändå ganska mkt! :?
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

om du har justert etter den "regla" vipper på 1,så justerer du nr 8 osv,,,,,SÅ MÅ DET TIKKKE :shock: :!: ..... finnes bare ett sett å justere på: når innsuget har åpnet å stengt på syl nr 1,å den står på tenningsmerket;les har du tatt fordelerlokket av,så står den på tenningsmerket der åsså.: :arrow: da justere du bægge ventilene på nr 1 syl: sen så vrider du motoren rett vei: å ser til at du justerer syl nr 3(husk fordeleren går bare en runde,mens motorn går 2 runder) sen så jør du nr 4, å nr 2...tikking slut :wink:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
140Rally
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: tor mar 23, 2006 8:29 pm
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av 140Rally »

har justerat så att när 1ans ventiler står o väger så justera jag 4an, o när 2ans väger justera jag 3an osv.. borde ju funka så med.. står i KG katalogen att man ska göra så.. får prova göra som du säger oxå om de hjälper..
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

om vipporna är slitna blir det för stort spel om man andvänder
bladmått (ventilen går in i vippan)
kanske inte är så men det brukar va så ibland.

fredde
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6085
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Inlägg av Steve »

Sitter vipparmsbryggan fast som den ska? På min 140 var inte två bultar fastskruvade...gissa om det tickade ;)
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

har ALLDRI :!: fått motorene tysta med å justere etter regla... bare å juster som det står i beskrivningen....tippe att ventilene ska være stengt,når det tenner :roll: :D
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
140Rally
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: tor mar 23, 2006 8:29 pm
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av 140Rally »

får prova som caterpillar säger, har precis bytt kam o tryckare o de tickade inte innan o vipporna såg inte dåliga ut iaf, skulle va skönt med rullvippor istället :) bultarna sitter för jag satte dit hemma tillverkade överfall på axeln igår så dom sitter ;)
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

det är väl inte dubbelfjädrar och orginalstötstänger eller grövre
stötstänger utan upptagna hål i toppen? då brukar det ta i.
syns ganska fort om det blir blankt på stötstängerna!
Användarvisningsbild
140Rally
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: tor mar 23, 2006 8:29 pm
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av 140Rally »

dubbla fjädrar är de men tror inte dom tar i, tog ju inte i förut.. så borde ju inte börja göra de nu tycker jag..
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

jag tänkte mest på att stötstängerna tar i toppen för att dom svajar
eller är för grova för hålen i toppen
Användarvisningsbild
140Rally
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: tor mar 23, 2006 8:29 pm
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av 140Rally »

tror inte dom e grövre än original iaf =) ska kolla imorgon igen o se om ja får nån ordning på de!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

det är nog ganska vassa ramper på den kammen, det raslar mer då!

på min turbo boa turbo kam fick jag kalibrera om knacksensorn då den trodde att motorn spikade på lite högre rpm.
Användarvisningsbild
140Rally
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: tor mar 23, 2006 8:29 pm
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av 140Rally »

okej misstänke de jag med men så mkt ska de väl inte knacka eller?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

140Rally skrev:okej misstänke de jag med men så mkt ska de väl inte knacka eller?
en vass race kam rasslar på rätt bra!
Användarvisningsbild
140Rally
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: tor mar 23, 2006 8:29 pm
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av 140Rally »

okej.. nån mer som kör me timo 840 kam som tickar? eller är era tysta? Är Timon SÅ vass då? :D
Skriv svar