Sida 2 av 2
Postat: ons apr 28, 2004 5:08 pm
av larsat
man behöver ju inte röra underdelen för att komma upp i den effekten, ev. se över delarna och viktbalansera..
en portad topp gärna med större ventiler, extraktor grenrör, dubbla weberförgasare och en vass trimkam så borde man ha 170?
om man samtidigt tänker sig en framtida turbomatning kan man ju använda sig av ett ganska lågt kompresionsförhållande typ 8:1-8,5:1 sedan välja en kam som skulle funka bra ihop med en stor turbo..
då har man ju alla delar sedan, bara att modifiera, laddar man då ett bar bör ju inte 300 häst vara några problem?
KG har väll byggt en 235 hästars b20 motor? vet inte vad rekordet är men det är ju lättare att gå från orginal till 170 än 170 till 230..
Postat: ons apr 28, 2004 7:15 pm
av lindblad
en polare här hade engång i tiden en weber b20 som bromsade ut 237 på veven, men den var ju rätt masserad, behöver inte ens nämna att den rörde på sig rätt ordentligt =)
Postat: ons apr 28, 2004 9:10 pm
av Magic_johnson85
hehe.
Men de är väl mer ekonomiskt att köra med en turbo och ganska lågt laddtryck än att trimma med förgasare osv.?
Postat: ons apr 28, 2004 9:27 pm
av lindblad
jodå, men skönare sång ur en webermaskin (iaf enligt mig) =)
Postat: ons apr 28, 2004 10:17 pm
av Ersviken
Ljudet från dubbla (eller trippla) webrar med långa trattar kan inte beskrivas, det måste upplevas =)
Postat: ons apr 28, 2004 10:26 pm
av lindblad
sant, har hört en rätt fin b30 med 3 x weber, bra ryt i den maskinen. risk för ojämn hjärt rythm om man stod på insugssidan =)
Postat: tor apr 29, 2004 12:52 pm
av Magic_johnson85
Hehe.. så det säger ni.. vad dricker en B20 med dubbla weber då?
Postat: tor apr 29, 2004 2:05 pm
av Ersviken
*host* hur mkt webrar drar *hm* allt är ju som sagt beroende på gasfot, enligt kg ska rätt justerade webrar inte dra över litern vid "normal" körning, sen finns det ju fantasitiska grejjer såsom accpumpar som ser till att förbrukningen stiger över 2 liter milen, har själv inte haft några som helst problem med att komma upp i 4-5 liter milen med stadskörning och pumpgasande, detta var ju iof på 50:ior, men det skiljde inte så mkt mot 45:orna...
//Oskar
Postat: tor apr 29, 2004 8:31 pm
av lindblad
håller med, beroende på gasfoten.. men å andra sidan vad ska man med webrar till om man inte gasar?

Postat: tis maj 18, 2004 3:19 pm
av Magic_johnson85
Såg den turbomatade gröna 142an på denna hemsidan.
http://hem.passagen.se/v8rod/
Mycket fint arbete. Någon som vet var man kan få tag på konstruktören för mailen på sidan funkar inte.
Postat: tis maj 18, 2004 4:26 pm
av lindblad
inte den blekaste, sidan är ju inte uppdaterad sedan farfar va ung
Postat: tis maj 18, 2004 9:14 pm
av larsat
den där bilen var till salu på blocket för inte alls länge sen typ för 10-15 tusen om ja inte minns helt fel, men den hade tydligen rost och andra skönhetsfel men ser fin ut på sidan
Postat: tis maj 18, 2004 10:28 pm
av lindblad
jo, verkar vara en rosthög det där
Postat: ons maj 19, 2004 3:35 am
av larsat
? hur vet du det? har du sett den irl? har för mig det stog rost m.m. i annonsen och priset var lågt så.. här är lite bilder

blev dock osäker på om det var denna bilen nu pratade om eftersom den inte har turbo

ps nu hittade jag bilderna på sidan ni snackade om, har sett dom innan men hittade dom inte först är ju synd att dom ska behöva kapa i den sådär.. men som sagt den var inte så fräsch som jag trodde, stog ju oxå där till salu för 10.000
Postat: ons maj 19, 2004 3:49 pm
av lindblad
jo, det e samma bil med innan "turbogrejset", snackade med killen för längesedan om att köpa den men backade ur för att det verkade finnas en del rost och jag är fan allergisk mot just nämnda fenomen