Dax att ge sig på B20T!

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Magic_johnson85
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: sön apr 18, 2004 9:50 pm
Ort: Jönköping

Dax att ge sig på B20T!

Inlägg av Magic_johnson85 »

Hej!

Fix tips på 140klubben om denna trevliga hemsida, den är mycket bra!
Är lycklig ägare av en 142GL -73.
Har gjort en del styling på den och nu vill jag göra något motorn, inte för att den är kass men man vill alltid ha mer ;)
Farsan har en del B20 och B18 motorer stående, jag tänkte anväda en av dom.

Jag vill tillägga att jag är helt ny på området, har ej 100% koll på allt i motorer men har en strak vilja att lära mig och ta reda på hur det fungerar.

Mitt mål är då att sätta i en turbo motor på ca150-170hk.

Så nu vänder jag mig till er proffs.
Vilken typ av turbo är bäst för mig?
Vad behöver modifieras på motorn?
Vilka delar behöver jag köpa/skaffa för att det ska bli komplett?
Kostnader?
Vad kan motorn dra per mil efter bygget?

Ni får gärna kolla hur bilen ser ut idag på www.142gl-r.tk

Tack på förhand!

Mvh/Björn
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

snygg bil till att börja med, har aldrig sett den framspoilern den passade gjutet!!!
ett alternativ skulle kunna vara en b18 vev med så kallade boforsstakar tillsammans med smidda VW mahle kolvar (billiga) i ett b20 block, nackdelen är att du får lååååg kompression men om du planar blocket 3mm och sedan planar toppen så kan det nog funka, sedan ihop med en vettig men snäll (litet overlapp) kam om en ganska liten turbo bör du få en motor som går fint, du skulle ju kunna köra med nån orginal intercooler kanske från nån saab och en stromberg förgasare ombyggd för turbo...
det finns en hel del att läsa här på forumet så jag rekomenderar att kolla i gamla trådar så hittar du nog det du söker lycka till
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

150-170hk... sånt litet effektuttag håller originalgrejerna bra för, porta upp förbränningsrummen i toppen, sätt i en k-kam, skaffa en liten t3 turbo eller liknande, modifiera en su för tryck (länk: http://hem.passagen.se/v8rod/tech/suhif44.html) Gör lite sökningar på forumet så hittar du mer tips.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Finnen
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: ons feb 11, 2004 9:50 pm

Inlägg av Finnen »

Lättast är väl bara att använda insprutningen, och sen fixa ett grenrör å turbo. Sen porta toppen lite och en k-kam så ska du nog få 170hk.
Användarvisningsbild
Magic_johnson85
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: sön apr 18, 2004 9:50 pm
Ort: Jönköping

Inlägg av Magic_johnson85 »

Hej!

Tack för svaren. Har kollat runt en del men känner ändå att jag behöver mer grundlig info eftersom det här är helt nytt för mig.

Vad är det för delar jag måste skaffa? Skillnader på sug och tryckturbo?
Hur mycket kan man tänka att motorn kommer dra per mil?

Mvh/Björn
Minos
För mycket laddtryck
Inlägg: 148
Blev medlem: tor dec 25, 2003 11:55 pm
Ort: Bakom ingenstans (Umeå)
Kontakt:

Inlägg av Minos »

Beror väl mest på hur tung höger foten är =) Med det effektutaget ska det väl inte förändras allt för mkt
Användarvisningsbild
Magic_johnson85
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: sön apr 18, 2004 9:50 pm
Ort: Jönköping

Inlägg av Magic_johnson85 »

Kan någon förklara skillnaden mellan sug och tryckturbo?
För/nackdelar.

Är det här ett bra kit?:
Garret TO4 Avgas: A/R 70, inlopp A/R 60
Weber 45 med trattar och pipercrossfilter samt insug som passar på turbon.
Extern wastegate

Vad kan de ge i hk?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

skillnaden mellan sug och tryck är att med "förgasarturbo" dvs sugturbo så sitter förgasaren på turbon istället för luftfilter så turbon suger in luft genom den och sedan måste soppan snabbt in i motorn, man kan alltså inte ha intercooler vilket medför högre värme, därför brukar man använda vatteninsprutning dvs spruta in kallt vatten i motorn..
vid tryck så sitter förgasarna på motorn som vanligt & turbon trycker genom en intercooler genom förgasarna in i motorn, kolla på den orangea 142an på savarturbo.se oskars.. den har sugturbo
mvh
Användarvisningsbild
Magic_johnson85
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: sön apr 18, 2004 9:50 pm
Ort: Jönköping

Inlägg av Magic_johnson85 »

larsat skrev:skillnaden mellan sug och tryck är att med "förgasarturbo" dvs sugturbo så sitter förgasaren på turbon istället för luftfilter så turbon suger in luft genom den och sedan måste soppan snabbt in i motorn, man kan alltså inte ha intercooler vilket medför högre värme, därför brukar man använda vatteninsprutning dvs spruta in kallt vatten i motorn..
vid tryck så sitter förgasarna på motorn som vanligt & turbon trycker genom en intercooler genom förgasarna in i motorn, kolla på den orangea 142an på savarturbo.se oskars.. den har sugturbo
mvh

Spruta in kallt vatten i motorn? :shock:
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Magic_johnson85 skrev:Spruta in kallt vatten i motorn? :shock:
Kolla in den här tråden på forumet, jag gav också några länkar längre ner i tråden så du kan läsa vad det handlar om.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?p=5014
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Magic_johnson85
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: sön apr 18, 2004 9:50 pm
Ort: Jönköping

Inlägg av Magic_johnson85 »

Ok, tack.

Använder man wastegate med sugturbo?
Måste man använda vatteninsprutning även om man inte laddar så mycket?
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

Ja, man använder wastegate och man behöver inte vatteninsprutning
Användarvisningsbild
Magic_johnson85
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: sön apr 18, 2004 9:50 pm
Ort: Jönköping

Inlägg av Magic_johnson85 »

larsat skrev:Ja, man använder wastegate och man behöver inte vatteninsprutning
Ok, var kan gränsen ligga för när man behöver vatteninsprutning?
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

wastegaten sitter på grenröret eller turbons avgashus & släpper ut avgaser när laddtrycket blir för högt så man slipper spränga motorn :) spelar ingen roll om man har sug eller tryck turbo det enda som skiljer är var förgasaren sitter.. samt att turbon måste vara "koltätad" när man har sugturbo så inte oljan som smörjer axeln i turbon sugs in i motorn (har fattat det så iaf :wink: )
när vattensprut behövs är nog svårt att säga men många som trimmar turbomotorer anser att svårigheter upstår vid laddtryck över 1 bar, då måste man börja ha mer koll på grejjorna så att säga.... sedan beror det väll på hur varmt det blir
thunder cat
För mycket laddtryck
Inlägg: 108
Blev medlem: sön apr 04, 2004 9:32 am
Ort: ö-vik

trimma

Inlägg av thunder cat »

ville bara säga för att plocka ur dom hästarna ur en volvomotor skulle man väll inte äns behöva turbo man kan ju göra en b24 med strok och komma upp i dom hästarna med bara sugmotor
har hört att golf är en primitiv form av jordbruk!
Skriv svar