Hur finaserar ni era byggen?

Tjata om vad som helst .
caterpillar
Forumsberoende

Inlägg av caterpillar »

vet hvordan det er: har sparat på penger å kjøpt littt etterhvert: typ kjøpte luftfilter for 3,5 år siden :shock: sen kjøpe ja turboen(gt4082) for 9mnd siden,skikkade toppen for 2 år siden,fikk den renoverad å ported(kostade sjortan,PUUUH :!: ) sen kom MLP pakning,bultar,dump,stakar...osv.dyrt har det vært ,men ja spara lite her å der....litt mindre øl,å pizza,så går det,spara lite strøm,sen blir det kolvar åsså. :wink: :lol:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
ergu
Forumsberoende

Inlägg av ergu »

Eric Wiklund skrev:jo men även om man har tid så lessnar man om man inte får ut den på vägen :)
väldigt sant!! allt kan kännas jätte tungt men har man bra kört projektet så bruka glädjen va oändlig :D
Patrik H
Forumsberoende

Inlägg av Patrik H »

jag är också bara en vanlig knegare med 2 vardags bilar och husvagn och familj med 2 barn och en villa , och en billig men rolig hobby bil .

man måste vända på varenda krona och bygga så mkt som möligt själv på jobbet eller bygga saker åt kompisar och få delar i byte
projektet får helt enkelt TA TID
och ibland aceptera enklare och billigare grejer

men att göra saker själv, det är väll det som är kul.

men ändå, vad är en bil mot att få en kram av sina barn

Patrik
Användarvisningsbild
C Upp
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av C Upp »

Precis. En sak i taget, och prioritera det som känns viktigast. En kväll på krogen, eller en packningssats till bilen... Resa till Italien, eller ett turboaggregat eller kanske ett nytt sprut... En middag med flickvännen på fin resturang, eller nya bromsar...

Tyvärr kan man inte både äta kakan och ha kvar den. Man får välja bort vissa saker för att kunna fullfölja andra. Och bilarna tar ju mycket tid och pengar från oss alla.
Användarvisningsbild
Fagervall
För mycket laddtryck

Inlägg av Fagervall »

Alltså visst kan man köpa allting färdigt, men hur kul är det? jag tycker det är roligare att försöka och kanske lyckas på egen hand, om nån då frågar kan man säga att det har jag gjort själv, och inte bara lättat på lädret.
Det är okej att misslyckas, men inte okej att ge upp
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Tja, äter makaroner nästan varje dag, (nudlar är allderles för dyrt)
Var utomlands på semester senast för 5 år sedan, och kanske 10 år sedan innan dess. (har inte varit någon stans alls på semester på 5 år i och för sig)
Undvika krogen, inte köpa mer eller dyrare kläder än absolut nödvändigt osv. osv...
Prioriteringar.
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Ersviken »

jo att spara de få kronor som går att få över är nog melodin och ändå tar det år och dag innan man får råd och tid. Dricka vatten, äta billigt och aldrig semstra längre bort än garaget :)
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

dom som har dom värsta bilarna är kriminella..

Haha fördommar så det bara forsar fram men det finns ingen vanlig livsnjutare som har råd att åka 1300hks skyline med trailer till tävlingarna..

Om det inte fifflas med pengar under bordet:)

Själv så har jag en mycket förstående familj och en välldigt intresserad pappa som driver eget företag som har fått vara med och betalat mycket.

Tack så mycket säger jag till det :)

Men det finns även ett fett lån på banken som helt plötsligt blivit racebils lån som från början var ett lån till en bra och fin bruksbil.
sålde den och köpte race chassie, haha,

Så man får åka en sur 240 86 med slut b230a i till vardags..

Skulle däremot villa säga att utan flickvänn så blir allt dyrare utom mat.

En förstående flickvänn tillåter att man är torsk dagen efter löning pga av nya prylar till bilen.
Hon inser att hon får betala mat och bensin denna månaden..

Men åt andra sidan så har vi ju löst det på ett så bra sätt som att det är samma åt båda hållen..

Hon köpte häst för allt och de hon inte hade för någon månad sedan så nu har jag fått hålt hushållet igång..

Det går på något vis, men skulle det bli ett ras i bänken med motorn så är det ju bara att hänga sig efter man tagit en bra dödsförsäkring så flickvännen kan betala tillbaka lånen och skulderna efter en.

haha..
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
AFFE
Forumsberoende

Inlägg av AFFE »

Det som du skrev 140turbo att dom e kriminella. Jag ska vara ärlig så funderar jag på samma grej tyvär för vissa bilar kostar bra mycket mer än vad en 18-20 åring har i års lön före skatt. Men det går ju facktiskt å finasiera byggen om man e lite driftig tex köp en en bil på blocket med besiktnings 2or
för någon tusing oftast så e det rost fixa på några dagar sälj den för en 5 lappar å vips så har man gjort 3 lappar köp en lite dyrare bil å laga den å gör kanske 5-6 lappar å vips så¨har man pengar till ett tex vems sprut el en sjyst turbo. Å framför allt som Erik W skrev börja inte med ett 500 ++ hk projekt för sådana har jag sett en ganska stor mängd av ståendes i garage med centimeter tjocka lager av damm för att personen inte har råd att fortsätta å har förmodligen gjort så pass mycket på bilen att det e försent å vända Utan börja med ett om man nu pratar om volvo tex ett 180-200 hk projekt å uppgradera allt efter som Erik Ws bil e väl ett ganska bra ex på att det går bygga en j-kligt kul bil för vettiga pengar
mvh AFFE
Bild
Användarvisningsbild
Fagervall
För mycket laddtryck

Inlägg av Fagervall »

är man snygg kan man ju sälja röv, kanske går o tjäna sig ett agg på det sättet :twisted:
Det är okej att misslyckas, men inte okej att ge upp
Vincent
För mycket laddtryck

Inlägg av Vincent »

Har ett vanligt jobb
Jobbar svart
Köper och säljer bilar/delar
Köper kassa bilar,lagar och säljer
Lägger det mesta av pengarna på bilen
Sparar så mycke man kan och lägger sen även dom på bilen :lol:
Bygger -31:a A-ford coupé med DeSoto 345" hemi.
Vet du av några delar till den motorn får du gärna skicka PM,allt av intresse.
Även Muncie M22 lådor och delar till dessa av intresse.
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Måste nästan skriva lite jag också, har hela tiden studerat och ändå lägger jag ganska mkt pengar på bilen...

En del har kanske redan tagits upp..

*Skaffa inte fler än ett projekt i taget
*Prioritera bort resor, krogvändorna och dyr bruksbil.
*Samla inte på massa skrot, sälj det du inte behöver för stunden, det går köpa nytt!
*Om du hjälper dina polare, så hjälper dom dig och du får mer polare :D
*Jobba så mkt som bara går (själv har jag inte haft semester mer än ca en vecka på hm.. 4? 5? 6 år?)
* Bygg så mkt som går själv, kan du det inte? lär dig!

Dom flesta dyra byggena har ju väldigt bra sponsorer och sedan är säkerligen många baserade på olagliga inkomster...

MVH/
SM
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Vincent
För mycket laddtryck

Inlägg av Vincent »

marmander skrev:Måste nästan skriva lite jag också, har hela tiden studerat och ändå lägger jag ganska mkt pengar på bilen...

En del har kanske redan tagits upp..

*Skaffa inte fler än ett projekt i taget
*Prioritera bort resor, krogvändorna och dyr bruksbil.
*Samla inte på massa skrot, sälj det du inte behöver för stunden, det går köpa nytt!
*Om du hjälper dina polare, så hjälper dom dig och du får mer polare :D
*Jobba så mkt som bara går (själv har jag inte haft semester mer än ca en vecka på hm.. 4? 5? 6 år?)
* Bygg så mkt som går själv, kan du det inte? lär dig!

Dom flesta dyra byggena har ju väldigt bra sponsorer och sedan är säkerligen många baserade på olagliga inkomster...

MVH/
SM
Hmm ungefär allt det du skrev kan man lägga på min lista här ovan också :D Bra skrivet.
Bygger -31:a A-ford coupé med DeSoto 345" hemi.
Vet du av några delar till den motorn får du gärna skicka PM,allt av intresse.
Även Muncie M22 lådor och delar till dessa av intresse.
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

marmander skrev: Dom flesta dyra byggena har ju väldigt bra sponsorer och sedan är säkerligen många baserade på olagliga inkomster...
en nackdel med spons är ju att man måste visa upp bilen på olika evenemang, vilket inte alltid passar!

ofta är det dom som har dyra nya bilar när dom är 18-20 år bortskämda bratz som får allt av mor/far..

studiebidraget man har haft har gått åt fortare än kvickt, o mycket beg delar har det köpts för dom pengarna. beg delar funkar ofta lika bra som nya om de är i gott skick

(så sent som i helgen köpte jag topp+kam till 740in för 50:- :D )
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Rogge skrev:
marmander skrev: Dom flesta dyra byggena har ju väldigt bra sponsorer och sedan är säkerligen många baserade på olagliga inkomster...
en nackdel med spons är ju att man måste visa upp bilen på olika evenemang, vilket inte alltid passar!

ofta är det dom som har dyra nya bilar när dom är 18-20 år bortskämda bratz som får allt av mor/far..

studiebidraget man har haft har gått åt fortare än kvickt, o mycket beg delar har det köpts för dom pengarna. beg delar funkar ofta lika bra som nya om de är i gott skick

(så sent som i helgen köpte jag topp+kam till 740in för 50:- :D )
känner igen detta och visst blir man lite irriterad på folk som får allt serverat, själv är jag 23 och studerar på chalmers, så jag har levt ett bra tag på studiebidrag och sommarjobb.....
Det jobbigaste för mig var att jag inte ens hade verktyg när jag började med bilen, det är inte gratis det heller... finns många som har pappas hjälp där..
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Skriv svar