Sida 2 av 6
Re: Volvo 245 V8
Postat: lör mar 13, 2021 12:36 pm
av Davveberg
Putsat på oken idag, snart är dom som jag vill ha dom, så jag kan måla. Om det är någon som undrar hur länge det tar att slipa ner xc90:s bromsok till nästan porfri, så är svaret;jävulskt länge!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Volvo 245 V8
Postat: lör mar 13, 2021 1:01 pm
av * * * NXJ * * *
Haha
Tur att mina är nya då
/NXJ
Volvo 245 V8
Postat: sön sep 19, 2021 7:07 pm
av Davveberg
Snabb uppdatering, Vi har sen sist, sålt hus, bytt hus,hyrt hus, sökt hus, samt försökt hinna med allt annat som ska göras i en familj, så projektet har glidit lite åt sidan. Det är bökigt när man inte har nånstans att vara och jobba.. men med lite tur så kan jag få städa ur ett hörn på jobbet och bygga där.
Jag har dock hunnit lacka färdigt bromsoken. Det blev två kulörer, Racing rosso röd,samt midnight black, som sprayades på med lackspruta i 4 varv.. samt typ 5 lager klarlack.
- 7040C508-4F87-49BE-8F68-94738D49BCD1.jpeg (183.7 KiB) Visad 3676 gånger
passade även på att lacka fjäderbenen och naven.
- B834071A-1BCD-4F90-A124-41DDEFC9C7DD.jpeg (221.03 KiB) Visad 3676 gånger
Sen när jag nästan gett upp letandet ramlade jag av en slump över bakaxeln jag sökte! Där, i Kalix fanns den, en Ford 8.8 med LSD. Med 3:71:1 utv. Billigare än jag räknat med! Så det är bara att bygga en jigg och börja kapa så bakaxelrören blir lika långa på båda sidor om diffen, samt tillverka fästen så det passar på 240:n.
- 8AACA77D-C6FA-4562-BD52-D8EF5E2DE085.jpeg (369.96 KiB) Visad 3676 gånger
Nåväl. Håll ut. Nån gång blir jag färdig! Just ja, motorn är hos en åkare i Borlänge och kommer upp nästa resa som går norrut för honom.
Re: Volvo 245 V8
Postat: mån sep 20, 2021 9:18 pm
av Davveberg
Just ja! Om det är någon som vet av en drivaxel till en Ford 8.8 med 31 splines och 70 cm (27 5/8”) lång så kan den gärna få hojta, vet att det finns nya att beställa,men letar beggade först..
Re: Volvo 245 V8
Postat: mån sep 27, 2021 5:47 pm
av Davveberg
Jag kunde inte hålla mig, jag väntar fortfarande på nån gummigrej till oket,men jag var tvungen se hur det kommer att se ut.. jäkla maffigt måste jag säga!
- 34E6D3CD-43A1-4894-B34E-39016A79E030.jpeg (225.6 KiB) Visad 3474 gånger
336mm slitsade skivor till xc90 väger en del, men kommer att bromsa bra!
- 7092A7EF-2CCA-44C5-985F-4711B2DF7A4A.jpeg (380.86 KiB) Visad 3474 gånger
Re: Volvo 245 V8
Postat: mån sep 27, 2021 6:25 pm
av * * * NXJ * * *
Snyggt
/NXJ
Volvo 245 V8
Postat: fre okt 01, 2021 5:12 pm
av Davveberg
Så,då har jag börjat lite med bakaxeln, som efter lite detektivarbete visade sig komma från en Gen 2 Explorer(95-03), då den har skivbromsar, och en ABSgivare på diffhuset. Och att de nummer jag hittat på axeln leder mig till den modellen när jag söker på dom. Efter noggrant uppmärkande av delar och sorterat in dom i påsar så tog jag itu med att förbereda för att korta av det vänstra axelröret. Det blev en del kapning och slipning innan jag var nöjd.
Gällande den för långa drivaxeln har jag fått massa tips om att vända mig till Mannerfeldts Mekaniska då dom verkar veta vad dom pysslar med. Så jag får mäta upp och skicka iväg den.
När jag ändå höll på med kapen passade jag på att göra en ABS delete, vem behöver låsningsfria bromsar?!
Måste ju göra allt för att hålla nere vikten, den är nog tung ändå..
Rensad från bromssköldar och bromsokshållare
- 4C872F4B-58E1-4685-8374-2BCFADDFAB9F.jpeg (222.8 KiB) Visad 3369 gånger
Lirkade ur diffen en LSD 3:73 om jag inte sagt det redan.
- B963EAC8-45BE-46B1-B45B-5F3EDB8F0FFC.jpeg (247.49 KiB) Visad 3369 gånger
Absgivarens plats och dess skydd
- 7A485598-AE10-43EE-A1EE-B9D678A16876.jpeg (237.58 KiB) Visad 3369 gånger
Re: Volvo 245 V8
Postat: fre okt 01, 2021 5:18 pm
av Davveberg
Orginalinfästningen och hållare för bladfjädrar
- A421ACBA-6DB8-47A4-9CFD-4B074F186C53.jpeg (271.73 KiB) Visad 3368 gånger
La igen hålen och kapade bort skydden
- 4F417D1D-773A-44D8-8C04-588BE8A0FC65.jpeg (246.68 KiB) Visad 3368 gånger
- 1CC10485-810C-4721-BA06-5ABC34257DA3.jpeg (263.89 KiB) Visad 3368 gånger
Re: Volvo 245 V8
Postat: fre okt 01, 2021 5:21 pm
av Davveberg
Fästerna borta och rören slipade
- 084048FC-8A9F-429C-8960-F113DBD5F99C.jpeg (245.13 KiB) Visad 3368 gånger
- 5D809D1A-89FC-43F7-A554-0ECE25119CA7.jpeg (272.64 KiB) Visad 3368 gånger
Volvo 245 V8
Postat: tor mar 10, 2022 7:21 pm
av Davveberg
Äntligen fick jag en lucka och tummen ur.. Efter mycket mätande och grubblande kom jag mig tillslut för att kapa bakaxeln. Nu återstår bara svetsa ihop allt och hoppas det passar. Samt att skicka den nu för långa drivaxeln till Mannerfeldts för kapning och nya splines.
Re: Volvo 245 V8
Postat: fre mar 11, 2022 10:33 am
av Hasse Bus
Kul med 245:a och V8.
Jag gillar den 245:an som kör 6:or i USA, på bland annat Dragweek och Sickweek.
Eftersom jag är gammal så kommer jag ihåg 245:an som var med i SO 1983 eller 84.
Kämpa på det blir bra det där.
Re: Volvo 245 V8
Postat: fre mar 11, 2022 4:07 pm
av Davveberg
Hasse Bus skrev:Kul med 245:a och V8.
Jag gillar den 245:an som kör 6:or i USA, på bland annat Dragweek och Sickweek.
Eftersom jag är gammal så kommer jag ihåg 245:an som var med i SO 1983 eller 84.
Kämpa på det blir bra det där.
Tack! Ja alltså, Mickes 245:a i staterna är ju jävulskt brutal!! Han får verkligen ner hästarna i backen! Det är nåt speciellt med snabba skåp. Och vem vet, kanske man får se ett volvoskåp på SO igen..
Re: Volvo 245 V8
Postat: lör mar 12, 2022 12:51 am
av Steve
Hasse Bus skrev: ↑fre mar 11, 2022 10:33 am
Eftersom jag är gammal så kommer jag ihåg 245:an som var med i SO 1983 eller 84.
Var det den silvriga/grå "243":an?
Re: Volvo 245 V8
Postat: lör mar 12, 2022 10:49 pm
av Hasse Bus
Steve skrev: ↑lör mar 12, 2022 12:51 am
Hasse Bus skrev: ↑fre mar 11, 2022 10:33 am
Eftersom jag är gammal så kommer jag ihåg 245:an som var med i SO 1983 eller 84.
Var det den silvriga/grå "243":an?
Ja och den är tydligen såld till Västra Götaland för något år sedan eller två.
Volvo 245 V8
Postat: ons mar 16, 2022 8:01 pm
av Davveberg
Sådär! Nu är Bakaxeln kapad 7,5cm på vänster sida. Och efter sjukt många mätningar och kontroller svetsades den ihop. Och enligt måttbandet så visar det samma siffra runt om..
. Jag har även skickat iväg drivaxeln till Mannerfeldts mekaniska så han kan kapa den. Fick också feeling och började spåna på idéer om att göra en ”truss”på axeln som förstärkning samt en sköldpaddsliknande diffkåpa.
Men mer om det senare…