Markus Volvo 740 GLTIC - Mappad :)
Duration: 296° vid 0.50mm ventilspel
Lyft: 12.2mm
Nockvinkel: 108°
duration vid 0.30mm är 330grader
duration vid 0.40mm är 312grader
duration vid 1.00mm är 276 grader
duration vid 1.27mm (0.05") är 267 grader
kommer att varvas runt 7000rpm
fått tips om KGs GULA singelfjädrar, va sägs om dom?
villl helst inte bearbeta toppen då ja dels saknar utrustning samt att kanske vill köra orginalfjädrar någon gång igen.
fortsätt att ösa på med tips nu!
Lyft: 12.2mm
Nockvinkel: 108°
duration vid 0.30mm är 330grader
duration vid 0.40mm är 312grader
duration vid 1.00mm är 276 grader
duration vid 1.27mm (0.05") är 267 grader
kommer att varvas runt 7000rpm
fått tips om KGs GULA singelfjädrar, va sägs om dom?
villl helst inte bearbeta toppen då ja dels saknar utrustning samt att kanske vill köra orginalfjädrar någon gång igen.
fortsätt att ösa på med tips nu!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
vilka fjädertryck?volvo skrev:orginal ventil fjädrar räcker till månen 7a..
om du inte ska varva mer än 8500varv..
har haft den i många folkrace motorer...
en riktigt bra o vass kam...
du har nog haft ventilsläpp ganska länge vid 8500rpm med std fjädrar.
vanliga volvofjädrar släpper vid 6500-7000rpm med en H-k kam en månne 7 är mycket vassare och släpper tidigare.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
har du också haft problem med volvo retaners?mhr144 skrev:pröva men då ska du absolut byta ut org retanerssen så kan man inte direkt jämföra fjädertryck mellan sug o turbo.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2304
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
- Ort: lit/jämtland
- Kontakt:
gjorde iordning en topp åt en kille som ville snåla. den sprack vid 8000rpm, förutom lyftare och ventil mm så prack hela lyftar gallerietJens Gustavsson skrev:har du också haft problem med volvo retaners?mhr144 skrev:pröva men då ska du absolut byta ut org retanerssen så kan man inte direkt jämföra fjädertryck mellan sug o turbo.

- Rasmus Annander
- Forumsberoende
- Inlägg: 627
- Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
- Ort: Eksjö
- Kontakt:
de är ganska olika på volvos motorer vissa får ventil släpp tidigt o vissa inte... olika slitna fjädrar kanske...
men ska du "bara" varva 7000 så räcker de med orginal fjädrar!..
har kört 5-6 motorer med månen 7a o orginal fjädrar o sklättsvänghjul, portat o planat och extraktor de funkar kalas..
har även kört med 2mm bricka i botten av fjädern för att få mer fjäder tryck.. då går de att varva en massa utan ventil släpp.. men kanske ingen att rekomendera till gatbil..
men ska du "bara" varva 7000 så räcker de med orginal fjädrar!..
har kört 5-6 motorer med månen 7a o orginal fjädrar o sklättsvänghjul, portat o planat och extraktor de funkar kalas..
har även kört med 2mm bricka i botten av fjädern för att få mer fjäder tryck.. då går de att varva en massa utan ventil släpp.. men kanske ingen att rekomendera till gatbil..
Har fortfarande inte fått nått vettigt svar från KG, ingen som har mätt upp deras fjädrar?
Skulle koppla in bredbandslambdan idag, men de sket sig totalt.
hur vi än gjorde så fattade inte mset lambdasignalen, ju mer vi felsökte desto mer andra fel hittade vi, bland annat så hade 2 kablar som går mellan boxen och reläbrädan lossnat, så har varit utan lufttempsignal rätt länge och den andra kabeln verkar ha varit den till lambdan.
så nu ska en polare fixa en ny kabel mellan boxen och reläbrädan, så förhoppningsvis så går den imorrn igen
Skulle koppla in bredbandslambdan idag, men de sket sig totalt.
hur vi än gjorde så fattade inte mset lambdasignalen, ju mer vi felsökte desto mer andra fel hittade vi, bland annat så hade 2 kablar som går mellan boxen och reläbrädan lossnat, så har varit utan lufttempsignal rätt länge och den andra kabeln verkar ha varit den till lambdan.
så nu ska en polare fixa en ny kabel mellan boxen och reläbrädan, så förhoppningsvis så går den imorrn igen

-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1711
- Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
jens mätade en fjäder ihelgen han trodde den va för grym för en b21-b23 men kunde passa till b20 eftersom ventilerna är längreMarkus skrev:Har fortfarande inte fått nått vettigt svar från KG, ingen som har mätt upp deras fjädrar?
och då skulle det motsvara ungefär 65kg/130kg inspänningstryck
vet inte exakt värdena på den tyvärr utan hörde det bara i förbi farten
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
070-3367069
vare på dubbelfjädrarna eller på enkelfjädrarna?Eric Wiklund skrev:jens mätade en fjäder ihelgen han trodde den va för grym för en b21-b23 men kunde passa till b20 eftersom ventilerna är längreMarkus skrev:Har fortfarande inte fått nått vettigt svar från KG, ingen som har mätt upp deras fjädrar?
och då skulle det motsvara ungefär 65kg/130kg inspänningstryck
vet inte exakt värdena på den tyvärr utan hörde det bara i förbi farten
vilket bugpack kit äre man ska köpa från dalhems?