Sida 11 av 26

Postat: tis okt 09, 2007 8:16 pm
av Markus
Duration: 296° vid 0.50mm ventilspel
Lyft: 12.2mm
Nockvinkel: 108°
duration vid 0.30mm är 330grader
duration vid 0.40mm är 312grader
duration vid 1.00mm är 276 grader
duration vid 1.27mm (0.05") är 267 grader

kommer att varvas runt 7000rpm

fått tips om KGs GULA singelfjädrar, va sägs om dom?

villl helst inte bearbeta toppen då ja dels saknar utrustning samt att kanske vill köra orginalfjädrar någon gång igen.
fortsätt att ösa på med tips nu!

Postat: tis okt 09, 2007 8:29 pm
av Martin H
pröva men då ska du absolut byta ut org retaners :thumbdown: sen så kan man inte direkt jämföra fjädertryck mellan sug o turbo.

Postat: ons okt 10, 2007 7:09 am
av Da_Snake
Jag har åkt med KG:s gula, flera stycken till här omkring har åkt med dom utan problem, ska du inte varva mer än 7000 räcker dom alla gånger.

Postat: ons okt 10, 2007 9:28 am
av Jens Gustavsson
volvo skrev:orginal ventil fjädrar räcker till månen 7a..
om du inte ska varva mer än 8500varv..

har haft den i många folkrace motorer...

en riktigt bra o vass kam...
vilka fjädertryck?

du har nog haft ventilsläpp ganska länge vid 8500rpm med std fjädrar.

vanliga volvofjädrar släpper vid 6500-7000rpm med en H-k kam en månne 7 är mycket vassare och släpper tidigare.

Postat: ons okt 10, 2007 9:30 am
av Jens Gustavsson
mhr144 skrev:pröva men då ska du absolut byta ut org retaners :thumbdown: sen så kan man inte direkt jämföra fjädertryck mellan sug o turbo.
har du också haft problem med volvo retaners?

Postat: ons okt 10, 2007 10:22 am
av Markus
ska se om jag kan få några siffror från kg angående de gula fjädrarna, Jens, vid vilka mått vill man veta tryck? inspänning och inspänning-12mm?
vad är inspänningsmåttet ungefär? 40mm?

så tryck vid 40mm och vid 28mm?

Postat: ons okt 10, 2007 2:21 pm
av Martin H
Jens Gustavsson skrev:
mhr144 skrev:pröva men då ska du absolut byta ut org retaners :thumbdown: sen så kan man inte direkt jämföra fjädertryck mellan sug o turbo.
har du också haft problem med volvo retaners?
gjorde iordning en topp åt en kille som ville snåla. den sprack vid 8000rpm, förutom lyftare och ventil mm så prack hela lyftar galleriet :hihi:

Postat: ons okt 10, 2007 5:10 pm
av Rasmus Annander
de är ganska olika på volvos motorer vissa får ventil släpp tidigt o vissa inte... olika slitna fjädrar kanske...

men ska du "bara" varva 7000 så räcker de med orginal fjädrar!..

har kört 5-6 motorer med månen 7a o orginal fjädrar o sklättsvänghjul, portat o planat och extraktor de funkar kalas..

har även kört med 2mm bricka i botten av fjädern för att få mer fjäder tryck.. då går de att varva en massa utan ventil släpp.. men kanske ingen att rekomendera till gatbil..

Postat: ons okt 10, 2007 7:10 pm
av Markus
lutar åt kgs stadigare enkelfjädrar, skulle ringa före lunch imorrn för att få mätvärden, bara tjejer kvar på stället när ja ringde idag :D

Postat: ons okt 10, 2007 9:08 pm
av Kirre
kanon macke nu är de ju bara att sätta snurr på bilen inför isbane säsongen :thumbright:

Postat: sön okt 14, 2007 3:25 pm
av Markus
Har fortfarande inte fått nått vettigt svar från KG, ingen som har mätt upp deras fjädrar?


Skulle koppla in bredbandslambdan idag, men de sket sig totalt.
hur vi än gjorde så fattade inte mset lambdasignalen, ju mer vi felsökte desto mer andra fel hittade vi, bland annat så hade 2 kablar som går mellan boxen och reläbrädan lossnat, så har varit utan lufttempsignal rätt länge och den andra kabeln verkar ha varit den till lambdan.

så nu ska en polare fixa en ny kabel mellan boxen och reläbrädan, så förhoppningsvis så går den imorrn igen :D

Postat: tis okt 16, 2007 5:03 pm
av Markus
nu är mset och bblambdan med i leken igen, motorn går mjukare än aldrig förr! Tackar Daniel Winsa för det!

köpte mig även en AFRmätare till bilen, kommer så småningom.
köpte mig och en Månen7 kam idag...

Postat: tis okt 16, 2007 8:53 pm
av Eric Wiklund
Markus skrev:Har fortfarande inte fått nått vettigt svar från KG, ingen som har mätt upp deras fjädrar?
jens mätade en fjäder ihelgen han trodde den va för grym för en b21-b23 men kunde passa till b20 eftersom ventilerna är längre
och då skulle det motsvara ungefär 65kg/130kg inspänningstryck
vet inte exakt värdena på den tyvärr utan hörde det bara i förbi farten

Postat: tis okt 16, 2007 11:00 pm
av Markus
Eric Wiklund skrev:
Markus skrev:Har fortfarande inte fått nått vettigt svar från KG, ingen som har mätt upp deras fjädrar?
jens mätade en fjäder ihelgen han trodde den va för grym för en b21-b23 men kunde passa till b20 eftersom ventilerna är längre
och då skulle det motsvara ungefär 65kg/130kg inspänningstryck
vet inte exakt värdena på den tyvärr utan hörde det bara i förbi farten
vare på dubbelfjädrarna eller på enkelfjädrarna?
vilket bugpack kit äre man ska köpa från dalhems?

Postat: ons okt 17, 2007 10:53 am
av Kirre
kan höra med brorsan om han kan mäta sina dubbla fjädrar, tror de var från kg men är inte säker