Ximon - E30 S38 DRAG 2009 - 7.94 sek @ 285 km/h

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
ximon
Impellerhead
Inlägg: 300
Blev medlem: mån dec 18, 2006 11:30 am
Ort: Sthlm / Skellefteå

Inlägg av ximon »

Kadett4wd skrev:hade det inte varit ide med spjället på mitten av plenumet och tryckröret rakt över bara?
Och ytterligare ett hål i huven för ett tryckrör?
Simon Markström 072-233 04 11

7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com
Användarvisningsbild
ximon
Impellerhead
Inlägg: 300
Blev medlem: mån dec 18, 2006 11:30 am
Ort: Sthlm / Skellefteå

Inlägg av ximon »

Byggt klart fästena till kylaren

Bild

Jonas fixade en v-bandsfläns i rf

Bild

Ola svetsade ihop tryckröret, och största delen av plenumet.

Bild

Och innan det blev kväll gjorde jag downpipen. Återstår helsvetsning och wg-rör.

Bild
Simon Markström 072-233 04 11

7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com
Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Inlägg: 3725
Blev medlem: sön jun 13, 2004 7:46 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av Richard »

Klarar sig sidan av bilen från att bli flamberad utan utstick av avgasröret som du hade ifjol ?
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

ximon skrev:
Kadett4wd skrev:hade det inte varit ide med spjället på mitten av plenumet och tryckröret rakt över bara?
Och ytterligare ett hål i huven för ett tryckrör?
Nejdå,, man kan ha ett ovalt rör och en muskelbula på huven ;)
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
ximon
Impellerhead
Inlägg: 300
Blev medlem: mån dec 18, 2006 11:30 am
Ort: Sthlm / Skellefteå

Inlägg av ximon »

Richard: Vet inte faktiskt. I så fall får man väl förlänga det ett par cm. Tanken med det är att inte slå i släpen då man lastar bilen :)

Kadett4wd: Nja, jag är lite skeptisk. Då ligger det dessutom tvärs över ventilkåpan :?
Varför skulle det vara bättre att placera spjället mitt i plenumet? Känns snarare som att det skulle ge en ojämn fördelning inne i plenumet.
Simon Markström 072-233 04 11

7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Jag tänkte på att det är superenkelt att få luften jämntfördelad om man tar in på mitten.
samt kortare luftvägar= snabbare respons(marginellt ,men ändå)
Lite estetiskt också.
servicevänligt spelar det juh ingen större roll att få ta loss ett par klammor så röret är väck om man ska in under kåpan.
Samt det blir juh faktiskt lite mindre vikt att ha ett kort rör.
samt den vikt som finns ligger längre bak.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
ximon
Impellerhead
Inlägg: 300
Blev medlem: mån dec 18, 2006 11:30 am
Ort: Sthlm / Skellefteå

Inlägg av ximon »

Superenkelt, hur då? Man tvångsmagtar ju cyl 3,4 då!

Respons, ja ca 1 hundradels sekund. Knappast något att ens reflektera över.

Estetiskt skulle det se fördjävligt ut!

När man bygger en bil som skall vara lätt att skruva i lär man ju inte motarbeta sig själv?!

Hur mkt vikt tjänar du på 3-4 dm alu-rör? Den vikten lär vara så försumbar att det inte ens räkna på..
Simon Markström 072-233 04 11

7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Lugna ner er nu grabbar! :hihi:

Back to topic...
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

ximon skrev:Superenkelt, hur då? Man tvångsmagtar ju cyl 3,4 då!

Respons, ja ca 1 hundradels sekund. Knappast något att ens reflektera över.

Estetiskt skulle det se fördjävligt ut!

När man bygger en bil som skall vara lätt att skruva i lär man ju inte motarbeta sig själv?!

Hur mkt vikt tjänar du på 3-4 dm alu-rör? Den vikten lär vara så försumbar att det inte ens räkna på..
Det var värst vilken go o fin attityd man har.
men tänker man innanför 'boxen' hela tiden är det väl svårt å se en annan syn på saker å ting.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Pro-Mille skrev:Lugna ner er nu grabbar! :hihi:

Back to topic...
Jag är lugnare än en filbunke må jag säga, det är ungtupparna som inte tål man har synpunkter istället för höjer dem till skyarna.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

Simon kanske var på dåligt humör när han skrev inlägget, men jag säger som han.. det har nog ingen betydelse alls på en sån här dragracing bil. Men det skulle säkert bli något bättre för luften att bygga som du säger, ta in i mitten.. kolla marcus sundstens insug (finsk kolfiber-amazon) det ser mer optimalt ut! Men om man kollar på andra mycket snabba dragracing bilar så är det byggt så enkelt som möjligt och ser oftast inte alls bra ut flödesmässigt men går snabbast på strippen ändå.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
ximon
Impellerhead
Inlägg: 300
Blev medlem: mån dec 18, 2006 11:30 am
Ort: Sthlm / Skellefteå

Inlägg av ximon »

Ja, lite upprörd kanske :)
Det estetiska kan vi nog lämna, då ingen kan säga vad den andre ska tycka.
Att påstå att det inte finns några nya teorier på detta bygge känns fel. Vad jag vet är det ett flertal grejer som inte testats på dessa motorer som nu kommer göras. Rätta mig om jag har fel?!

Vill du att jag ska vara mer saklig i mitt resonemang angående tryckröret kan jag nog bjuda på det.
Den mängd luft som måste tillsättas för att uppnå övertryck är så liten i förhållande till kompresorns kapacitet att jag tror det är försumbart. Jag har varken tid eller möjlight att presentera den matematiska delen just nu, men av vad jag sett av dina tidigare inlägg på sävar inser du nog också det.

Att kunna komma åt och skruva är väl ändå a och o i dessa byggen? Oftast är tiden knapp, och då ser jag gärna att delarna i möjligaste mån utformas så praktiskt som möjligt.

Som jag förstått det på dig är det spjällhusplaceringen som du stör dig mest på, och det övriga blir följd-problem?

Kan du då vara vänlig att visa en liknande placering?

Insuget och tryckröret är i princip klart, och kommer se ut som det gör på bilderna. Jag tror det kommer fungera utmärkt.

Slutligen. Att klaga på min attityd, och sen svara med samma mynt kommer inte få diskussionen till en lagom nivå.

mvh
Simon Markström 072-233 04 11

7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com
Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Inlägg: 3725
Blev medlem: sön jun 13, 2004 7:46 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av Richard »

ximon skrev:Richard: Vet inte faktiskt. I så fall får man väl förlänga det ett par cm. Tanken med det är att inte slå i släpen då man lastar bilen :)
Den tanken är iofs inte så dum :)
I värsta fall så går det att ha en löstagbar böj.
Användarvisningsbild
ximon
Impellerhead
Inlägg: 300
Blev medlem: mån dec 18, 2006 11:30 am
Ort: Sthlm / Skellefteå

Inlägg av ximon »

Precis Richard!

Dags att visa att det händer något i garaget :)

Bild

Bild

Tanken klar för svetsning, 32x3mm rör runt tanken, torrsumpstanken på plats, torrsumpspumpen på plats och äntligen min egen kylare så jag slipper låna Dannes :)
Simon Markström 072-233 04 11

7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com
Användarvisningsbild
Jckssn
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: lör nov 06, 2004 8:36 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Jckssn »

Mycket snygga lösningar :thumbright:
Joakim Eriksson
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
Skriv svar