Och ytterligare ett hål i huven för ett tryckrör?Kadett4wd skrev:hade det inte varit ide med spjället på mitten av plenumet och tryckröret rakt över bara?
Ximon - E30 S38 DRAG 2009 - 7.94 sek @ 285 km/h
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Nejdå,, man kan ha ett ovalt rör och en muskelbula på huvenximon skrev:Och ytterligare ett hål i huven för ett tryckrör?Kadett4wd skrev:hade det inte varit ide med spjället på mitten av plenumet och tryckröret rakt över bara?

///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Richard: Vet inte faktiskt. I så fall får man väl förlänga det ett par cm. Tanken med det är att inte slå i släpen då man lastar bilen
Kadett4wd: Nja, jag är lite skeptisk. Då ligger det dessutom tvärs över ventilkåpan
Varför skulle det vara bättre att placera spjället mitt i plenumet? Känns snarare som att det skulle ge en ojämn fördelning inne i plenumet.

Kadett4wd: Nja, jag är lite skeptisk. Då ligger det dessutom tvärs över ventilkåpan

Varför skulle det vara bättre att placera spjället mitt i plenumet? Känns snarare som att det skulle ge en ojämn fördelning inne i plenumet.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Jag tänkte på att det är superenkelt att få luften jämntfördelad om man tar in på mitten.
samt kortare luftvägar= snabbare respons(marginellt ,men ändå)
Lite estetiskt också.
servicevänligt spelar det juh ingen större roll att få ta loss ett par klammor så röret är väck om man ska in under kåpan.
Samt det blir juh faktiskt lite mindre vikt att ha ett kort rör.
samt den vikt som finns ligger längre bak.
samt kortare luftvägar= snabbare respons(marginellt ,men ändå)
Lite estetiskt också.
servicevänligt spelar det juh ingen större roll att få ta loss ett par klammor så röret är väck om man ska in under kåpan.
Samt det blir juh faktiskt lite mindre vikt att ha ett kort rör.
samt den vikt som finns ligger längre bak.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Superenkelt, hur då? Man tvångsmagtar ju cyl 3,4 då!
Respons, ja ca 1 hundradels sekund. Knappast något att ens reflektera över.
Estetiskt skulle det se fördjävligt ut!
När man bygger en bil som skall vara lätt att skruva i lär man ju inte motarbeta sig själv?!
Hur mkt vikt tjänar du på 3-4 dm alu-rör? Den vikten lär vara så försumbar att det inte ens räkna på..
Respons, ja ca 1 hundradels sekund. Knappast något att ens reflektera över.
Estetiskt skulle det se fördjävligt ut!
När man bygger en bil som skall vara lätt att skruva i lär man ju inte motarbeta sig själv?!
Hur mkt vikt tjänar du på 3-4 dm alu-rör? Den vikten lär vara så försumbar att det inte ens räkna på..
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Det var värst vilken go o fin attityd man har.ximon skrev:Superenkelt, hur då? Man tvångsmagtar ju cyl 3,4 då!
Respons, ja ca 1 hundradels sekund. Knappast något att ens reflektera över.
Estetiskt skulle det se fördjävligt ut!
När man bygger en bil som skall vara lätt att skruva i lär man ju inte motarbeta sig själv?!
Hur mkt vikt tjänar du på 3-4 dm alu-rör? Den vikten lär vara så försumbar att det inte ens räkna på..
men tänker man innanför 'boxen' hela tiden är det väl svårt å se en annan syn på saker å ting.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Jag är lugnare än en filbunke må jag säga, det är ungtupparna som inte tål man har synpunkter istället för höjer dem till skyarna.Pro-Mille skrev:Lugna ner er nu grabbar!![]()
Back to topic...
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
Simon kanske var på dåligt humör när han skrev inlägget, men jag säger som han.. det har nog ingen betydelse alls på en sån här dragracing bil. Men det skulle säkert bli något bättre för luften att bygga som du säger, ta in i mitten.. kolla marcus sundstens insug (finsk kolfiber-amazon) det ser mer optimalt ut! Men om man kollar på andra mycket snabba dragracing bilar så är det byggt så enkelt som möjligt och ser oftast inte alls bra ut flödesmässigt men går snabbast på strippen ändå.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Ja, lite upprörd kanske
Det estetiska kan vi nog lämna, då ingen kan säga vad den andre ska tycka.
Att påstå att det inte finns några nya teorier på detta bygge känns fel. Vad jag vet är det ett flertal grejer som inte testats på dessa motorer som nu kommer göras. Rätta mig om jag har fel?!
Vill du att jag ska vara mer saklig i mitt resonemang angående tryckröret kan jag nog bjuda på det.
Den mängd luft som måste tillsättas för att uppnå övertryck är så liten i förhållande till kompresorns kapacitet att jag tror det är försumbart. Jag har varken tid eller möjlight att presentera den matematiska delen just nu, men av vad jag sett av dina tidigare inlägg på sävar inser du nog också det.
Att kunna komma åt och skruva är väl ändå a och o i dessa byggen? Oftast är tiden knapp, och då ser jag gärna att delarna i möjligaste mån utformas så praktiskt som möjligt.
Som jag förstått det på dig är det spjällhusplaceringen som du stör dig mest på, och det övriga blir följd-problem?
Kan du då vara vänlig att visa en liknande placering?
Insuget och tryckröret är i princip klart, och kommer se ut som det gör på bilderna. Jag tror det kommer fungera utmärkt.
Slutligen. Att klaga på min attityd, och sen svara med samma mynt kommer inte få diskussionen till en lagom nivå.
mvh

Det estetiska kan vi nog lämna, då ingen kan säga vad den andre ska tycka.
Att påstå att det inte finns några nya teorier på detta bygge känns fel. Vad jag vet är det ett flertal grejer som inte testats på dessa motorer som nu kommer göras. Rätta mig om jag har fel?!
Vill du att jag ska vara mer saklig i mitt resonemang angående tryckröret kan jag nog bjuda på det.
Den mängd luft som måste tillsättas för att uppnå övertryck är så liten i förhållande till kompresorns kapacitet att jag tror det är försumbart. Jag har varken tid eller möjlight att presentera den matematiska delen just nu, men av vad jag sett av dina tidigare inlägg på sävar inser du nog också det.
Att kunna komma åt och skruva är väl ändå a och o i dessa byggen? Oftast är tiden knapp, och då ser jag gärna att delarna i möjligaste mån utformas så praktiskt som möjligt.
Som jag förstått det på dig är det spjällhusplaceringen som du stör dig mest på, och det övriga blir följd-problem?
Kan du då vara vänlig att visa en liknande placering?
Insuget och tryckröret är i princip klart, och kommer se ut som det gör på bilderna. Jag tror det kommer fungera utmärkt.
Slutligen. Att klaga på min attityd, och sen svara med samma mynt kommer inte få diskussionen till en lagom nivå.
mvh