Du har en givare som har 2 mm mätkropp, och den är rätt lång även om det bara är i spetsen den mäter. Alltså kan du inte stoppa in den så djupt, för risken är att du inte får ut den senare, då den "böjt sig i vinden" så att säga. Du kan alltid prova att datalogga två svep, ett med spetsen i mitten på avgas-kanalen och ett med bara 4-5 mm instick. Jag sätter nästan en massa pengar på att det blir marginell skillnad. Man måste ju fråga sig vad det är man mäter också, vad är det man vill se liksom. Det är en oerhört ovetenskaplig grej man gör..
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl. Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Rumstemp först sen doppa ner den i en vattenkokare.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl. Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Mellan skrikande barn, potatisgratäng görande, kylning av groggvirke, öl , jäger mm
har jag även klämt in att kallibrera EGT:n och dunkat fast den i bilen...Puh!
Nu är det bara att åka ut och logga för att se skillnaden mellan insticken om jag ids.
har monterat den med ca: 4-5mm instick.
Jo, ibland händer det att jag får ett kreativt ryck och soffpotatisen börjar jobba
givaren är komplett med kabel givare och hela kittet (se bild i tidigare inlägg)
Hoppas bara ivern håller i sig så nya motorn blir färdig i vinter
och jag får tummen ur och beställer 2st walbro in tank pumpar och fixar det färdigt.
skulle då vara roligt att bromsa den och få en siffra på ett papper oxå + se vad nästa begränsning blir
Sedan det där vad det är för givare kan Mattias svara på bättre för mitt minne sviker där då den inhandlades för 2år sedan
men jag tycks minnas att den är en bra sådan
Givaren är från VEMS i Ungern, dom tillverkas åt dom där.
Det finns dels den med 2 mm spets och kropp (den som ni just sett på bild i tråden) och en med samma spets men 6 mm grov längre upp så den håller bättre med lite instick, jag tror den här är väldigt svår att hitta någon annan stans..
650 kr för den första, 700 kr för den med grövre kropp. Ska man ha K-kontakter till dom kostar det 140 kr paret.
Jag har en hemma av den grova, kanske tar hem fler senare i höst, så det är bara å höra av sig om man vill ha en.
Kabeln är 2.5 meter lång så den ska inte behöva skarvas men behöver man lite grann så har jag kabel avsedd för det också. Det är speciell legering i kabeln, den måste användas!
nicke.t skrev:ursäkta kladd i din tråd men finns de nån separat mätare till den där sonden om man inte har ett wems sprut?mvh
Det är en K-givare, det finns hur mycket att välja på som helst. Många multimetrar har direkt ingång, men kolla t.ex efter saker som mäter rökgas-temperatur för skorstenar och sånt. Clas Ohlson, Kjell&Co och såna företag säljer instrument som är till för såna här givare.