Bmw 325i Turbo (Nya motorn + Turbo val)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Evert
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: sön nov 14, 2004 9:28 pm
Ort: Lycksele(Betsele)

Bmw 325i Turbo (Nya motorn + Turbo val)

Inlägg av Evert »

Ja efter en hel del övervägande och krånglande datorer mm lägger jag ändå upp en lite projekt tråd.

Det är en Bmw 325 -88 som gått 12300mil svensksåld och som jag är andra ägaren på.
körde i fjol med ett snik kitt med HX40, pulssplitgrenrör, ingen IC, och 535spridare på 0.4bars ladd.
gick väl sådär, så nya planer smeds under hösten och saker började inhandlas.

Uppdates:

*IC
*Vems
*618 tryckplatta + 4-pukad sinter
*1000cc spridare
*dump
*MT 10.5 ET street
*nya 15" plåtisar :thumbright:

Seda flyttades bilen in till Lycksele på vintern för att börja byggas på
har under vintern varit i garaget bara en kväll i veckan då det
finns andra skaker som tar tid oxå som familjen med två små barn :wink:
Så det har väl inte gått i rasande tempo.

Byggbilder är ju alltid roligt men tyvärr så har det mest mekats i garaget
när man väl kunnat vara där så jag bjuder på några få byggbilder med varierande kvalla :thumbright:

Bild
Kabelhärvan var det första som fick sätta livet till och förvisats tillsammans med luftmassamätaren till den lokala soptippen :hihi:

Bild

Bild

IC:n måttades in och lite andra saker åkte på blästring.

Bild

Sedan ringde jag Larry B för att få lite fart på vems installationen och 2st hjärnor är bättre en en + att jag fick lite experthjälp på köpet :thumbright:

Bild

Bild

Hippsvipps så var det en hel del åkafortprylar på platts igen 8)

och sedan två stycken bilder på när det NÄSTAN var färdigt under huven
det är fortfarande lite småsaker som skall ändras på och kablar som skall
gömmas + lite "raggarlösningar" som skall åtgärdas för funktion och servicevänlighet.

Bild


Bild

Hade som gruvat en del för vemsningen men efter att jag börjat + tagit hjälp av Larry B (stort tack)
så var det inte så omständigt och svårt som jag trott, det hela gick helt smärtfirtt
förutom att någon ( jag ) hade fått hjärnsläpp och "polvänt" vevaxeltriggerns kablar så bilen fick tok spatt.
men även Mattias har hjälp till en del via mejl och telefon support under själva uppstarts proseduren, det tackar vi för oxå :thumbright:

Nu är bilen grundmappad till 0.7bar och bränslet bytt från 98okt till E85
för att jag ÄR en snål jävel för 8.39kr litern känns bättre än strax över 14kr litern
+ att E85 luktar gott :roll: eller var det för att det är ett rätt bra turbo bränsle enligt mig :wink:

Bilen går väl sådär tycker jag, lite för fett än på belastning men det skall mappas till
så fort vädret tillåter (och frun :hihi: ) så lite mer hk finns det väl att hämta + att tänd mappen kan göras lite argare med spriten.

Bjuder på några bilder till med dom nya ostarna :thumbright:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Den vita fronten ska lackas i samma färg som bilen och den skall förlängas ner så den täcker IC:n
ska även lägga igen dom två hålen på sidorna och sätta svart nät över IC:n för att få lite
mer Bankrånar stuk på kärran 8)

Kopplingen har börjat Ogilla den nya effekten och när den omkommer så kommer
jag att montera den nya tryckplattan & 4.puckarn någon kväll när ivern finns.
Mer planer för vintern finns oxå då jag inte är riktigt nöjd med effekten som sagt.
Toppen skall portas och svetsas sedan vet jag att jag sagt att det skall räcka
men jag har planer på argare kamm mm oxå... :roll: för en ARG M20 verkar vara melodin :thumbright:
Senast redigerad av Evert den ons aug 15, 2012 3:37 pm, redigerad totalt 25 gång.
Bild

Niklas Evertsson

http://www.s-mod.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.knracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
May the Boost be with you
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1929
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Jonas Ohlsson »

äntligen fick larry skruva i nått riktigt :wink:
Bild
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Helt rätt stuk på kärran, det verkar ha gått rätt så bra för dig förutom med turbon. Du kan ju berätta i korta drag vad problemet är så kanske det kommer goda förslag ! :thumbright:
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6091
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Inlägg av Steve »

Fett :thumbright:

Du skulle ha gjort en dieselböj som slutrör (köpes på wist ;) )
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 900
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Markus »

Snyggt Evert!
Du skulle som sagt ha snålat ner den lite uppe i registret, men de är ju fort gjort! låter förbaskat elak!
Användarvisningsbild
Jonny Karlberg
Forumsberoende
Inlägg: 1255
Blev medlem: mån aug 29, 2005 4:27 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Jonny Karlberg »

Nämen så det kom upp en tråd ändå :wink:
Ser grymt rå ut! bara du får fronten lackad och sätta dit läppen sen så :thumbright:
Samt att vi skulle ha tvärbytt turbon bara och se om min funkar lite bättre... kanske läcker minde olja om int annat :roll:
Christian L
Forumsberoende
Inlägg: 519
Blev medlem: tis sep 26, 2006 8:27 am
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av Christian L »

Kul att den är igång! Tycker mej nästan känna igen turbo, wg, grenrörs setupen, är det egenbyggt eller är det FLPs gamla?
Användarvisningsbild
Evert
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: sön nov 14, 2004 9:28 pm
Ort: Lycksele(Betsele)

...

Inlägg av Evert »

stämmer bra, är flp:s gamla prylar köpte dom av honom
förra vår/sommaren. Av ren lathet... för att hinna få bilen körbar den sommaren :hihi:

Ang diesel utblåset så har det stått på önskelistan från början då jag byggde avgassystemet
men pga av så stor 3" dämpare längst bak kommer böjen skumt långt ut tyvärr :?
orkar inte bygga om det jusst nu bara för att hänga dit lite "styling prylar" :hihi: då jag även är född LAT :wink:

yes, avmagring kommer nog att ske till veckan då semestern börjat kanske det hinns med ett och annat mer än när man jobbar.
Jo Fanzy det skulle vi styrt upp här framöver för att se hur motorn svarar på GT42:an även för att se hur fräsch den är

problemet med turbon jag har är ju att den läcker olja mellan själva lagerdelen och avgashuset
samt att den trycker ut olja i kompressordelen som motorn sedan drar i sig :?
är det värt att renovera agget eller ska man köpa nytt ??
lastbils agg är ju faktiskt rätt billiga.

i vinter kommer jag ju att optimera kanalerna i toppen för att få ut maximalt flöde med std ventiler
och till 99% behålla orginal insugningsröret trots sin längd en Z45 eller nått liknande kommer att inhandlas.
så effekten kommer ju att höjas en del
så frågan är ju om jag ska sikta på ett större agg än vad jag har nu ??
Bild

Niklas Evertsson

http://www.s-mod.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.knracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
May the Boost be with you
tony
Forumsberoende
Inlägg: 858
Blev medlem: fre sep 09, 2005 9:46 pm
Ort: Avesta

hur

Inlägg av tony »

hur funkar en gt 42 turbon???

HAR EN gt 42

A/R 0,72... med 1,22 på avgasdel..? vet du nått om dessa turbon?


års mod 2005.... kan den funka på en borrad å portad bmw M10?
Användarvisningsbild
Evert
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: sön nov 14, 2004 9:28 pm
Ort: Lycksele(Betsele)

Re: hur

Inlägg av Evert »

tony skrev:hur funkar en gt 42 turbon???
HAR EN gt 42
A/R 0,72... med 1,22 på avgasdel..? vet du nått om dessa turbon?
års mod 2005.... kan den funka på en borrad å portad bmw M10?
GT42 som jag tänker prova är egentligen för stor för min motor på
2.5L 170hk sugisar den har måtten 63mm in och 68mm ut 22# avgashus
men det är det är ju gratis att pröva då det är en kompis som har agget liggandes :wink:

tror på en M10 motor kan det vara svårt att blåsa igång den om du inte har en sugmotor effekt på 220-240hk... rätta mig om jag har fel :roll:
sedan vad man ska ha motorn till är ju oxå viktigt för att få någon körbarhet.
vilken turbo man väljer till viket användningsområde, bus på stan eller raktframåka mm
Bild

Niklas Evertsson

http://www.s-mod.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.knracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
May the Boost be with you
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

Snyggt bygge, den ser riktigt clean ut både på utsidan och under huven !
Användarvisningsbild
flp
För mycket laddtryck
Inlägg: 135
Blev medlem: mån aug 14, 2006 5:15 pm
Ort: Piteå

Inlägg av flp »

ser ju vettigt ut :) du har inte en tät vevhusvent eller någonting? då kan den ju börja trycka olja lite överallt. jag hade då inge problem me de då ja körde med den. vars köpte du plåtisarna å va fick du ge för dem? är dem 7" breda? vilken et?

MVH Micke
Fat people are harder to kidnap!
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo
402m: 10.44@217km/h
Användarvisningsbild
Evert
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: sön nov 14, 2004 9:28 pm
Ort: Lycksele(Betsele)

Inlägg av Evert »

Ersviken skrev:Snyggt bygge, den ser riktigt clean ut både på utsidan och under huven !
Det tackar jag för :)

Har kollat vevhusventen Micke och allt verkar vara i sin ordning
råkade ut för ett litet missöde med en öppnande dump vid ladd
så turbon kanske har övervarvat en del innan det upptäcktes :doh:
kan ju ha med saken att göra.

ang fälgarna är dom köpta på Lycksele Bildemontering :thumbright:
och dom var inte så dyra 8) det är från en Opel Astra om det inte var från Zafiran... :roll:
dom har ET 49 :shock: och är 6.5" så dom är spacade 5mm fram och 15mm bak.
var bara tvungen att dremmla ur centrumhålet en par tiondelar för att passa på bmw:s hjullager :thumbright:
Bild

Niklas Evertsson

http://www.s-mod.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.knracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
May the Boost be with you
Christian L
Forumsberoende
Inlägg: 519
Blev medlem: tis sep 26, 2006 8:27 am
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av Christian L »

skulle nog inte vara dumt att bredda bakfälgarna en aning, kan bli obehagligt vinglig med 10.5" slicks däck på 6.5" fälg, rekomenderat är väll ca 8" fälgar?
Användarvisningsbild
Evert
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: sön nov 14, 2004 9:28 pm
Ort: Lycksele(Betsele)

Inlägg av Evert »

Christian L skrev:skulle nog inte vara dumt att bredda bakfälgarna en aning, kan bli obehagligt vinglig med 10.5" slicks däck på 6.5" fälg, rekomenderat är väll ca 8" fälgar?
Minimum Recommended Rim Width (in): 7.30 in.
Maximum Recommended Rim Width (in): 9.30 in.

Enligt Mickey Thompson själva och då är min fälg bara 23,92mm för smal
alltså lite drygt 2cm för smal :wink: känns inte som någon katastrof.
Bild

Niklas Evertsson

http://www.s-mod.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.knracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
May the Boost be with you
Skriv svar