CFD på Volvo 8V, plenum m.m.

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

jag menar att de flesta racemotorer som nöjer sig med ett sådant insug troligen har störst luftförbrukning just vid ~4500rpm.

Juh högre varvtal desto mera liknande konstant flöde genom alla runners samtidigt, men ändock inte ;)
Det är juh massvis med pulser som gör att luften oscillerar därinne.
PDE
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 86
Blev medlem: lör okt 14, 2006 4:32 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av PDE »

Kadett4wd skrev:PDE,, för korrekt flödestest så ska du inte simulera alla samtidigt.
utan om det går säg simulera 4500rpm(runtomkring där motorer har störst luftförbrukning)
Är fullt medveten om att jag simulerar ett lastfall som inte existerar.
Den information jag tittar på är inte de exakta flödesvärden utan en ungefärlig procentiell (har ändrat inlägget ovanför) fördelning mellan cylindrarna, då jag tycker detta ger en hyffsad bild av hur designen på insuget fungerar flödesmässigt.

Som outbildad amatör har jag inte riktigt möjlighet att göra några korrekta tester, men att inte använda de få verktyg jag har bara för att allt inte 100% rätt känns lite dumt.
(Hellre 1/2 rätt än att inte försöka alls)
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Pde, blir det samma resultat om du pluggar 3 runners och flödet går bara genom en?

/Andre'
power
PDE
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 86
Blev medlem: lör okt 14, 2006 4:32 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av PDE »

norrback skrev:Pde, blir det samma resultat om du pluggar 3 runners och flödet går bara genom en?

/Andre'
Edit: körde några tester med en cylinder i taget, flödesvärdena blir högre (ganska logiskt), men fördelningen blir ungefär den samma...
Cyl 1: 100% (referens)
Cyl 2: 100,2%
Cyl 3: 99,8%
Cyl 4: 99,4%

Tänkte även vid tillfälle försöka "stega" motorn med 60 graders stegning för att se flödesvariationen när olika portar är olika öppna (ingångsvärdena kommer hämtas från en grov motorsimuleringsmodell).
Problemet är att det tar lite tid för varje simulering, sitter med en 6år gammal laptop... :thumbdown:
pvmannen karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 205
Blev medlem: lör maj 16, 2009 10:05 pm
Ort: laholm

Inlägg av pvmannen karlsson »

som nån tidigare skrev och som erland varit inne på, att ha plenumet lite större än cylindervolymen så man får en typ av "överladdning" (sugmotor nu då) alltså en stor ingång i mitten som konar in i ett plenum som är indelat i fyra "lådor" (4cyl) som blir större fram till fullradietratten som befinner sig hyffsat i mitten av lådan.
har man en 2liters motor 4cyl å 115%ve så ska varje låda vara 500cc+ (15%/4) egentligen skulle den varit aningen större men lådan är ju öppen så den kommer ju inte tömmas helt.

nån som förstod hur ja tänkte?
pv -62 testbänk för "evolution" motorn
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=46009
Användarvisningsbild
Deztallica
Forumsberoende
Inlägg: 676
Blev medlem: fre jul 03, 2009 6:23 pm
Ort: Haninge

Inlägg av Deztallica »

Lyfter en några månader gammal tråd.

Jag undrar kort och gott vad det är för nackdelar att göra ett "insugsgrenrör" som en bild visade. Dock med separata rör till varje insugsport och inte som på bilden ett litet plenum.

Bilden finns http://images.popularhotrodding.com/eng ... an23_z.jpg
Gillar du okunskap, obstinat kan-självande och ständiga misstag så är du välkommen till mitt garage.
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
Användarvisningsbild
cAWPer
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: mån apr 02, 2012 8:50 pm

Re: CFD på Volvo 8V, plenum m.m.

Inlägg av cAWPer »

Återupplivar!
Vilka typer av skillnad ser man beroende på hur långt in trattarna går i plenumet? Har ju sett att vissa inte har nått utstick alls i plenumet och andra flera centimeter.
Finns det nån typ av svar på den frågan, eller är det helt beroende på motor, ladd osv?
Nybörjare!
-----------------
Garage sökes i Sundsvalls området! Skicka pm!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7007
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: CFD på Volvo 8V, plenum m.m.

Inlägg av Erland Cox »

Om luften kommer från sidan och inte rakt uppifrån så stör ju trattarnas instick flödet.
Ibland finns det inte plats för ett tillräckligt stort plenum och då måste man låta trattarna sticka in.
Finns det mycket plats så kan man låta trattarna sticka in utan att dom stör flödet så det beror på.

Erland
Användarvisningsbild
cAWPer
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: mån apr 02, 2012 8:50 pm

Re: CFD på Volvo 8V, plenum m.m.

Inlägg av cAWPer »

Erland Cox skrev:Om luften kommer från sidan och inte rakt uppifrån så stör ju trattarnas instick flödet.
Ibland finns det inte plats för ett tillräckligt stort plenum och då måste man låta trattarna sticka in.
Finns det mycket plats så kan man låta trattarna sticka in utan att dom stör flödet så det beror på.

Erland
Okey, så i ett fall där plats inte är något bekymmer så kör man hellst med så korta trattar i plenumet som möjligt?
För att bedömma längden på insugsrören (Runners?) lite grovt då, finns det någon formel att gå efter på ett ungefär, eller är det avancerade programm och en jävla massa kunskap som gäller då? :)
Nybörjare!
-----------------
Garage sökes i Sundsvalls området! Skicka pm!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: CFD på Volvo 8V, plenum m.m.

Inlägg av Kadett4wd »

Notering,
Volvo KL insuget går lite lite snålt på 2ans cylinder.

Den modellen:
Bild
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21752
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: CFD på Volvo 8V, plenum m.m.

Inlägg av Jens Gustavsson »

hur har du mätt det? 4 st lamda mätare + kalibrerade spridare, kamcynk mm? det fördelar väldigt bra men skulle va kul att höra hur du kommit fram till det?

mvh jens
Jim Holmgren
För mycket laddtryck
Inlägg: 160
Blev medlem: mån sep 03, 2012 5:36 pm
Ort: Skaraborg, Falköping

Re: CFD på Volvo 8V, plenum m.m.

Inlägg av Jim Holmgren »

Om jag har fattat rätt så ska man har så stort plenum som möjligt då luften kommer ackumuleras och trattarena kommer att suga luften där ur som de suger luft ur atmosfären på en sugmotor?
Alltså istället för leda in luften vilket verka svårt på dessa insug så ta man och låter man motorn suga i sig luften :roll: .

Trattarna måste väl vara bästa att sätta kant i med plenumet? Verka vara lite olika åsikter om detta.

Så på en 4 cyl motor så skullet ett insug med stor volym och låta ingången till plenumet sitta i mitten av plenumet vara bäst för luft fördelningen?

så här ungefär sett ovanifrån…..O=spjäll
_______________
l…...plenum…. l
l………O……….l
l______________l
l..l..l..l….l..l..l..l
l..l..l..l….l..l..l..l
Motor

insug av denna typ verka ju inte funka så bra om jag har förstått rätt
___________________
l…...plenum…. ____O
l………..……….l
l______________l
l..l..l..l….l..l..l..l
l..l..l..l….l..l..l..l
Motor
Senast redigerad av Jim Holmgren den mån sep 15, 2014 6:01 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: CFD på Volvo 8V, plenum m.m.

Inlägg av Kadett4wd »

Kalibrerade spridare och kikat tändstift.
Det räcker för mig,, oldschool men funkar.
Bara hålla ett öga på vars sotkanten är på sidelektråden.

tändstiftet har gått lite lite varmare på 2an jämfört mot de andra.
antar de handlar om nån ynka procent bara, inget stort problem.
Men värt att nämnas.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Jim Holmgren
För mycket laddtryck
Inlägg: 160
Blev medlem: mån sep 03, 2012 5:36 pm
Ort: Skaraborg, Falköping

Re: CFD på Volvo 8V, plenum m.m.

Inlägg av Jim Holmgren »

vad konstigt mellanslagen försvann på min kommentar.

Skulle ta och rita en bild med tecken men det funkade då inte

Finns det något ritprogram på internet så som paint? Har inget på program på daton.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: CFD på Volvo 8V, plenum m.m.

Inlägg av Kadett4wd »

[ code]...[/code ]

testa med de taggarna utan mellanslagen och din text där prickarna är.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Skriv svar