connys mercedes 300 turbo (740hk/850nm)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Re: connys mercedes 300 turbo (616hk)

Inlägg av peppe »

conny: bäst att börja föra över pengar till däck-kontot då :) haha

Johan: Okej, du får byta upp dig :)
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Re: connys mercedes 300 turbo (616hk)

Inlägg av JohanK »

Tycker ju inte det borde spela nån roll, laddtrycket är väl detsamma om man har en lastbilssnurra eller nån kullagrad herrejössesturbo?
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Re: connys mercedes 300 turbo (616hk)

Inlägg av peppe »

Det finns ju bättre och sämmre turbo agg, och Conny laddade väl 1.8bar, eller närmare 1.9 om man hård granskar loggen från bänken.

Finare turbo, större turbo, mer tryck, mer tändning, bättre mappad (??)

450whp på 1.6bar på en sådan pass stor maskin känns som att något är mer galet där än 600whp på 1.8 bar som Conny fick.

Mvh
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Re: connys mercedes 300 turbo (616hk)

Inlägg av JohanK »

Jo det är ju det jag menar alltså att något inte står rätt till med min maskin, men försöker utreda vad det kan bero på eftersom maskinerna är såpass lika.
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: connys mercedes 300 turbo (616hk)

Inlägg av Roger Berglund »

conny kör med en holset hx55 med 25 avgashus om jag inte miss minner mig.
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Re: connys mercedes 300 turbo (616hk)

Inlägg av JohanK »

En sån är väl snäppet större än min, både i avgas och kompressorhus, det borde ju ändock inte göra 150 kusars skillnad :(
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: connys mercedes 300 turbo (616hk)

Inlägg av Jens Gustavsson »

grattis conny-kompa :thumbright: bra effekt för att va o trimmad. i vinter ska vi börja trimma och montera stor turbon :wink:


HX55 med 66mm in och 82mm ut mot avgasröret och 25# avgashus är det nu.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5100
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: connys mercedes 300 turbo (616hk)

Inlägg av The »

JohanK skrev:En sån är väl snäppet större än min, både i avgas och kompressorhus, det borde ju ändock inte göra 150 kusars skillnad :(
Trycktesta systemet och mät mottryck i avgas etc.
Har du läckage eller för mycket mottryck så lär det ju märkas på effekten.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: connys mercedes 300 turbo (616Whk/800Wnm)

Inlägg av Jens Gustavsson »

det är de små detaljerna som oftast samlar ihop sig och gör en stor skillnad i slutändan.

kolla in connys grenrör i början av tråden sen den fina rördragningarna på insug och avgasystemet i kombination av seriös mappning av autronic systemet. det är klart över det vanliga man får se :thumbright:
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Re: connys mercedes 300 turbo (616Whk/800Wnm)

Inlägg av JohanK »

Har inga laddluftläckage men mottrycket är iofs inte kollat, tycker dock inte jag bör ha så himla högt mottryck med en Gt42.a med 22.ans avgashus
Men det är klart mitt grenrör är ju inte direkt beräknat eller genomtänkt på någon högre nivå.
Vet inte om sprutet kan spela in också, Autronic VS Megasquirt är ju ganska skilda världar :)
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: connys mercedes 300 turbo (616Whk/800Wnm)

Inlägg av robban »

JohanK då lär du ha fladdrande tändlägen vilket resulterar i dålig effekt och ojämngång ....
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Re: connys mercedes 300 turbo (616Whk/800Wnm)

Inlägg av JohanK »

Hur menar du med fladdrande tändlägen?
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: connys mercedes 300 turbo (616Whk/800Wnm)

Inlägg av knotan »

att gör det självsprut sällan ger lika stabilt tändläge som ett dyrare sprut,. säg att man måste ha 2-3 grader mer marginal med ostabilt tändläge så kan det göra stor skillnad på effekten på pappret. även samma problem med soppakurvan men inte lika tydligt på effekten kanske....

ett exempel är polarens m50-turbo vi bromsade hos witune för några veckor sen, (vipecsprut)
två graders höjjning av tändningen trollade fram 30 rwhp, säg att man hade haft ett sprut som skickar täningen 1-2 grader fel till å från så hade man inte kunnat locka dem hästarna :thumbdown:
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Re: connys mercedes 300 turbo (616Whk/800Wnm)

Inlägg av JohanK »

Ni menar att tändmappen har dålig upplösning så att den ligger och pendlar mellan två eller tre olika punkter på last?
Eller att sprutet inte klarar att hålla en fast tändning trots att det ligger på samma punkt i tändmappen?
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: connys mercedes 300 turbo (616Whk/800Wnm)

Inlägg av knotan »

troligen en kombo av både och,
ibland går det att avhjälpa det problemet genom att montera strypning på MAp sensorslangen, men oftast hjälper det bara delvis..
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Skriv svar