Sida 11 av 13
Re: connys mercedes 300 turbo (616hk)
Postat: sön aug 21, 2011 5:25 pm
av peppe
conny: bäst att börja föra över pengar till däck-kontot då

haha
Johan: Okej, du får byta upp dig

Re: connys mercedes 300 turbo (616hk)
Postat: sön aug 21, 2011 5:28 pm
av JohanK
Tycker ju inte det borde spela nån roll, laddtrycket är väl detsamma om man har en lastbilssnurra eller nån kullagrad herrejössesturbo?
Re: connys mercedes 300 turbo (616hk)
Postat: sön aug 21, 2011 5:51 pm
av peppe
Det finns ju bättre och sämmre turbo agg, och Conny laddade väl 1.8bar, eller närmare 1.9 om man hård granskar loggen från bänken.
Finare turbo, större turbo, mer tryck, mer tändning, bättre mappad (??)
450whp på 1.6bar på en sådan pass stor maskin känns som att något är mer galet där än 600whp på 1.8 bar som Conny fick.
Mvh
Re: connys mercedes 300 turbo (616hk)
Postat: sön aug 21, 2011 5:54 pm
av JohanK
Jo det är ju det jag menar alltså att något inte står rätt till med min maskin, men försöker utreda vad det kan bero på eftersom maskinerna är såpass lika.
Re: connys mercedes 300 turbo (616hk)
Postat: sön aug 21, 2011 6:16 pm
av Roger Berglund
conny kör med en holset hx55 med 25 avgashus om jag inte miss minner mig.
Re: connys mercedes 300 turbo (616hk)
Postat: sön aug 21, 2011 6:29 pm
av JohanK
En sån är väl snäppet större än min, både i avgas och kompressorhus, det borde ju ändock inte göra 150 kusars skillnad

Re: connys mercedes 300 turbo (616hk)
Postat: mån aug 22, 2011 8:00 am
av Jens Gustavsson
grattis conny-kompa

bra effekt för att va o trimmad. i vinter ska vi börja trimma och montera stor turbon
HX55 med 66mm in och 82mm ut mot avgasröret och 25# avgashus är det nu.
Re: connys mercedes 300 turbo (616hk)
Postat: mån aug 22, 2011 10:40 am
av The
JohanK skrev:En sån är väl snäppet större än min, både i avgas och kompressorhus, det borde ju ändock inte göra 150 kusars skillnad

Trycktesta systemet och mät mottryck i avgas etc.
Har du läckage eller för mycket mottryck så lär det ju märkas på effekten.
Re: connys mercedes 300 turbo (616Whk/800Wnm)
Postat: mån aug 22, 2011 10:47 am
av Jens Gustavsson
det är de små detaljerna som oftast samlar ihop sig och gör en stor skillnad i slutändan.
kolla in connys grenrör i början av tråden sen den fina rördragningarna på insug och avgasystemet i kombination av seriös mappning av autronic systemet. det är klart över det vanliga man får se

Re: connys mercedes 300 turbo (616Whk/800Wnm)
Postat: mån aug 22, 2011 2:43 pm
av JohanK
Har inga laddluftläckage men mottrycket är iofs inte kollat, tycker dock inte jag bör ha så himla högt mottryck med en Gt42.a med 22.ans avgashus
Men det är klart mitt grenrör är ju inte direkt beräknat eller genomtänkt på någon högre nivå.
Vet inte om sprutet kan spela in också, Autronic VS Megasquirt är ju ganska skilda världar

Re: connys mercedes 300 turbo (616Whk/800Wnm)
Postat: mån aug 22, 2011 3:08 pm
av robban
JohanK då lär du ha fladdrande tändlägen vilket resulterar i dålig effekt och ojämngång ....
Re: connys mercedes 300 turbo (616Whk/800Wnm)
Postat: mån aug 22, 2011 4:42 pm
av JohanK
Hur menar du med fladdrande tändlägen?
Re: connys mercedes 300 turbo (616Whk/800Wnm)
Postat: mån aug 22, 2011 7:12 pm
av knotan
att gör det självsprut sällan ger lika stabilt tändläge som ett dyrare sprut,. säg att man måste ha 2-3 grader mer marginal med ostabilt tändläge så kan det göra stor skillnad på effekten på pappret. även samma problem med soppakurvan men inte lika tydligt på effekten kanske....
ett exempel är polarens m50-turbo vi bromsade hos witune för några veckor sen, (vipecsprut)
två graders höjjning av tändningen trollade fram 30 rwhp, säg att man hade haft ett sprut som skickar täningen 1-2 grader fel till å från så hade man inte kunnat locka dem hästarna

Re: connys mercedes 300 turbo (616Whk/800Wnm)
Postat: mån aug 22, 2011 7:15 pm
av JohanK
Ni menar att tändmappen har dålig upplösning så att den ligger och pendlar mellan två eller tre olika punkter på last?
Eller att sprutet inte klarar att hålla en fast tändning trots att det ligger på samma punkt i tändmappen?
Re: connys mercedes 300 turbo (616Whk/800Wnm)
Postat: mån aug 22, 2011 7:23 pm
av knotan
troligen en kombo av både och,
ibland går det att avhjälpa det problemet genom att montera strypning på MAp sensorslangen, men oftast hjälper det bara delvis..