Turbogrenrör

Diskussioner för erfaret folk
nkro
För mycket laddtryck

Grenrör

Inlägg av nkro »

Max effekt grenrör.

Är inte det ett större plenum för konstant laddning av turbinen.
Men vad finns det för användningsområde då.
Båt, Volvo Daf.

Eller är det alltid pulsladdning som gäller.

Niklas
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Re: Grenrör

Inlägg av Jens Gustavsson »

nkro skrev:Max effekt grenrör.

Är inte det ett större plenum för konstant laddning av turbinen.
Men vad finns det för användningsområde då.
Båt, Volvo Daf.

Eller är det alltid pulsladdning som gäller.

Niklas
jag har lagt in bilder på Bmw grenrör nu på föregående sida. de fungerar nog inte bara för dragrace och de gav 1400+hk på 1500cc/ under 10000rpm.

nästan en hk per cm3 8) bruka inte raggarna skryta om en hk per cubik tum 16.28 cm3 :hihi:
Användarvisningsbild
zeke varg
Sävar Turbo Racing

Inlägg av zeke varg »

Peugot -08 Lemans racer - Diesel

Bild
Jonas Sandström SÄVAR
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Det har kommit in väldigt många bra inlägg sen jag var inne senast. En bra ide från Jens om att beskriva ett grenrör till en viss motor. Jag skulle vilja ändra lite på det och föreslår att förutom själva designen ska man tala om varför grenröret ska se ut som det gör och gärna någon teori bakom.

Sen till värmeavledingen som faktiskt påverkar ett grenrör mer än man tror. Ljudhastigheten är beroende av temperaturen på detta sätt:Bild

Ljudhastighetskalkylatorn finns här: http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hb ... uspe3.html .

Om de utgående gaserna rör sig med en hastighet av Mach 0,6 så har temperaturen stor betydelse för flödets hastighet. När jag har pulat med avgassystem till motorcyklar så har det visat sig att jag måste göra dom betydligt grövre och kortare pga. att en motorcykels avgassystem sitter mer i fartvinden och kyls mer än en bils. En av mina Speedtalk kontakter sa att han hel enkelt la ihop diametrarna på 4-venttilare till en stor ventil när han räknade i pipemax. 2 st. 24 mm:s ventiler satte han till en 48mm:s och då blev uträkningen rätt till motorcyklar enligt honom. Jag har inte testat själv än.

Om jag skulle designa ett grenrör så skulle jag först och främst titta på hur jag effektivast skulle kunna få plats med grenrör och turbo. Då menar jag så raka rör som möjligt både in i och ut ur turbon på både avgas och insugningssidan. Så få böjar och med så stor radie som möjligt. Jag skulle bygga ett ganska kort system. 2 X 32mm:s ventiler motsvarar en diameter på 45 mm och 2 X roten ur (13 X 32 X 0,9 X 2) motsvarar 54,7 mm. Så minsta inloppsarean från toppen skulle vara 45mm och största utloppsarean in i kollektorn 54,7 mm. Hur stort jag skulle gjort grenröret i diameter beror på durationen. Pipemax tar inte hänsyn till durationen när det gäller diametern utan bara på längden tyvärr utan räknar på rördiametrar som stämmer mot en effekt istället. En 2-ventils race motor kan ha en duration på 314 grader på avgas medan denna 4-ventilare skulle ha 260 grader. Då ska grenröret göra samma jobb på 82,8% av tiden och rimligtvis borde det då vara grövre för att fortfarande ha samma Mach tal. När jag orkar ska jag ta upp det med Larry Meaux, han har varit väldigt bra att diskutera med för det mesta.

Mina rör skulle ha ungefär 48 i ID vid toppen och 52 i ID vid kollektorn eller närmaste dimension som finns tillgänglig.

Pipemax beräknar längderna på primärrören till 525 till 587mm, mitt emellan 556mm och kollektorn till 309mm. Jag hade försökt göra rören halva den längden och och kollektorn likaså. Min totallängd hade då blivit ca 432 mm plus själva turbinhusets längd, kanske 100mm? Totalt inte längre än 525 mm. 525 till 587mm är uppskattad längd där undertrycks och i detta fallet övertrycks pulsen återvänder vid övre delen av varvtalsområdet. Denna beräkning måste verifieras med tryckgivare eller på annat sätt så att tryckpulsen inte hinner fram under överlapp för då måste röret kortas ytterligare. Dessutom hade jag åstadkommit scenario 4 här:

Bild

Beroende på plats och tid så hade jag jämfört detta rör med det absolut kortaste jag fysiskt sett kunde bygga. Med plats menar jag att när jag byggt det första röret och sett hur det såg ut så brukar man genast få idéer till förbättringar. Bmw kanske använde sig av alternativ 1. Övertryckspulsen kommer efter att avgas har stängt. Fungerar också bra men blir svårt att få plats med ju mindre man varvar. Erland.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Erland Cox skrev:En bra ide från Jens om att beskriva ett grenrör till en viss motor. Jag skulle vilja ändra lite på det och föreslår att förutom själva designen ska man tala om varför grenröret ska se ut som det gör och gärna någon teori bakom.
jag ska skriva ned lite om hur jag tänker på det grenröret och uppdatera det inlägget senare i dag då jag har tid.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Bild

en bild på ett rör som precis nyligen bromsat 700rwhp med en SC6265 med A/R 0.82
detta sitter på en 16v maskin med relativt milda kamaxlar.
Motorn ville ge mera men det vart ventilflyt.
Maskin är på 2 liter.
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

Kadett4wd skrev:Bild

en bild på ett rör som precis nyligen bromsat 700rwhp med en SC6265 med A/R 0.82
detta sitter på en 16v maskin med relativt milda kamaxlar.
Motorn ville ge mera men det vart ventilflyt.
Maskin är på 2 liter.
Fint grenrör. Hur långa rör är det? I med styvare fjädrar och bromsa om opeln nu :thumbright:
Dänniz 073-8447664
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

jag har ingen aning om längden faktiskt.
men att döma av bilden är de ca 40cm där också.
Jag kan fråga senare får han gå å mäta
Röret är byggt av CP-service.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Funderar på en greje här när Erland tar med den biten avgaserna färdas i turbon innan dom träffar hjulet.
Bör man rimligvis inte ta med längden i toppen med i beräkning av avgas primärerna?

Grenröret borde ju egentligen vare en del av kanalen i toppen.
Tror inte avgaserna tänker "jaha då var vi i grenröret då här byter vi funktion"

alltså en del toppar har ju runt 10cm avgasportar innan dom kommer till grenröret, det skiljer ju ganska bra på registret med 10 cm rör.

Även vilken sorts turbo borde ju inverka på detta. totalt kanske man har 20cm man borde räkna till primärrören som man inte gör.
Eller hur gör ni?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

jag skrev i motor exemplet att 16v toppen har ca 85mm canal
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Har läst jens och du har på pricken träffat in på min motor utom kammarna som sklijer lite i lyft och duration.

Mina primärrör är 54mm invändigt och är inte avstämda i längd ens.

Dom är runt 50cm långa och det kan skilja upp till 10 cm på längsta till kortaste röret.

Mycket möjligt att jag tappar en del effekt i det, men då gör jag ett nytt rör efter ett tag, mitt mål är att få 4siffrigt till att börja med.
Turbon min är 86mm in och specad till 1400hk
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Motordyno!
Chassiedyno!
070-3755169
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Tommy Luhr skrev:Har läst jens och du har på pricken träffat in på min motor utom kammarna som sklijer lite i lyft och duration.
ha ha! då blir det bra effekt i den :hihi:

vad har du för kamaxlar?
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Jonas Ohlsson »

zeke varg skrev:Peugot -08 Lemans racer - Diesel

Bild
kan det va så att olika motorer tex rad4cyl och rad6cyl behöver olika längd på rören för att harmonisera med pulserna eller spelar det ingen roll?
Bild
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

14,5 in och 14 ut samt någorlunda mildare duration:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Motordyno!
Chassiedyno!
070-3755169
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Tommy Luhr skrev:14,5 in och 14 ut samt någorlunda mildare duration:)
ok det ska inte behövas så mycket lyft igenteligen enligt mina beräkningar men det blir nog ingen nackdel sålänge den klarar varvtalen och laddtrycken.

igenteligen så ska man inte behöva så mycket duration enligt data värden men i praktiken vet jag att det används ännu mer dur med mer effekt som resultat.
Skriv svar