Volvo 242 M60B40 Turbo
- reine
- För mycket laddtryck
- Kontakt:
MrHedlund kan ev gå med kina-rör neråt med liten turbo. med det är ganska trångt vi rambenen/hjulhusen.
men kinagrenrör orkar eller tänker jag aldrig köra med igen.
köra-laga-köra-laga-osv:)
hade jag vetat att det fått plats hade jag lätt köpt ett "spa"-grenrör. hållbara och räcker till 5-600hk.
Jens Gustavsson okey, de hade jag ingen aning om.
är det för att det är en 75a man får regga med turbo då eller? och bara som "utbytt motor" utan att behöva regga som ombyggt fordon?
klenaste motorn är m50b20 på 150hk. b25 är på 192hk. så om man säger man har b25 och turbo och kanske laddar 0,3 och hamnar under 220hk så ska det gå?
vore grymt härligt att kunna regga med turbo på en gång så man slipper åka runt "olagligt"
men kinagrenrör orkar eller tänker jag aldrig köra med igen.
köra-laga-köra-laga-osv:)
hade jag vetat att det fått plats hade jag lätt köpt ett "spa"-grenrör. hållbara och räcker till 5-600hk.
Jens Gustavsson okey, de hade jag ingen aning om.
är det för att det är en 75a man får regga med turbo då eller? och bara som "utbytt motor" utan att behöva regga som ombyggt fordon?
klenaste motorn är m50b20 på 150hk. b25 är på 192hk. så om man säger man har b25 och turbo och kanske laddar 0,3 och hamnar under 220hk så ska det gå?
vore grymt härligt att kunna regga med turbo på en gång så man slipper åka runt "olagligt"
Snälla sluta sprida det där med "SBP kräver/räknar på 1bars laddtryck" det är INTE SANT.Roger Berglund skrev:nu vet jag inte vad en sån där motor har för grundeffekt men.
säger vi att den är på cirka 160? och laddar 1 bar som bilprovningen kräver så blir det en bit över 300 kusar..
och sen försöka hitta någon som vill göra ett falskt bromsintyg på motorn dvs fara och bromsa motorn med lågt ladd sen försöka på något sjuktvis få det godkänt och säga det är 1 bar till Svenska bilprovningen.
Det går säkert om man är en jäkel på hitta tjuvhål i lagboken
sorry för offtopic
Det enda som krävs är att effekten är rimlig, dvs är det en grundmotor på 150hk med fetingstor lastbilsturbo som man hävdar har 165hk är det inte speciellt rimligt.
Kommer man däremot med en 150hk motor med turbo och har bromspapper på 220hk (eller vad man nu får ha i en 240) så har man lite bättre chans att få den "laglig".
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
- reine
- För mycket laddtryck
- Kontakt:
hmm. ja de kanske är nått man ska kolla upp de där om det är möjligt.
dock så har jag ju 192hk så då lär det bli lite värre att få den reggad:)
kanske går om man fixar papper ifrån nån skrotad 320 och säger att det är 150hk motorn man stoppat i bilen..
men de känns för lätt att de bara ska va att göra så.. då borde de finnas tusentals volvosar med lagliga bmw turbo motorer i sverige tycker man
dock så har jag ju 192hk så då lär det bli lite värre att få den reggad:)
kanske går om man fixar papper ifrån nån skrotad 320 och säger att det är 150hk motorn man stoppat i bilen..
men de känns för lätt att de bara ska va att göra så.. då borde de finnas tusentals volvosar med lagliga bmw turbo motorer i sverige tycker man

- Nicklas Eriksson
- Forumsberoende
- Kontakt:
mycket intressant bygge. verkar gå riktigt fint M50 motorerna med laddtryck orörda... åkte en 240 med en installation lik din för ett par helger sen och den gick riktigt fint 
vad gäller besiktning så för att hamna i ombyggt fordon behöver du väl bara byta bakaxeln också? komplett byte av drivlina kvalificerar som till ombyggt fordon? då gäller effekt max 15 kw / 100 kg. men ett pm till therealpinto här på forumet borde lösa alla frågetecken kring detta.

vad gäller besiktning så för att hamna i ombyggt fordon behöver du väl bara byta bakaxeln också? komplett byte av drivlina kvalificerar som till ombyggt fordon? då gäller effekt max 15 kw / 100 kg. men ett pm till therealpinto här på forumet borde lösa alla frågetecken kring detta.
- reine
- För mycket laddtryck
- Kontakt:
Stener hela drivlinan är ju utbytt så det är ju inga problem.
bara bromsar egentligen som behövs.. men det skulle ju rocka om man slapp det:)
Piraten ja dom går riktigt fint.. dock har jag lite dålig erfarenhet av dom här då dom alltid går sönder för mej:)
men jag har slängt iväg ett pm nu till therealpinto och frågat lite om det här.
jag uppdaterar med svar när jag får nått.
bara bromsar egentligen som behövs.. men det skulle ju rocka om man slapp det:)
Piraten ja dom går riktigt fint.. dock har jag lite dålig erfarenhet av dom här då dom alltid går sönder för mej:)
men jag har slängt iväg ett pm nu till therealpinto och frågat lite om det här.
jag uppdaterar med svar när jag får nått.
Jag reggade ju min 242-75 med m50b25. Inget turbobygge dock (än iaf)
Jag behövde inte ha med några papper överhuvudtaget.
Han frågade bara efter reggnummer på bilen motorn kom ifrån, så om du ska hävda att de är en m50b20 så behöver du inga papper på nån skorotad 320.
Nu vet ja inte om de är så de alltid går tillväga men han kollade inga motornummer eller nåt på min motor iaf.
Å för att få ha 220hk i en 240 så är de ventilerade skivor fram, och 1031 bakaxel som gäller.
Jag behövde inte ha med några papper överhuvudtaget.
Han frågade bara efter reggnummer på bilen motorn kom ifrån, så om du ska hävda att de är en m50b20 så behöver du inga papper på nån skorotad 320.
Nu vet ja inte om de är så de alltid går tillväga men han kollade inga motornummer eller nåt på min motor iaf.
Å för att få ha 220hk i en 240 så är de ventilerade skivor fram, och 1031 bakaxel som gäller.
Patrik Lindgren
- reine
- För mycket laddtryck
- Kontakt:
har inte hänt så mycket.. va ju tänkt man skulle tokskruva under semestern men har inte blive många timmar i garaget tyvär.
har varit ute och kört bilen ett par mil nu med orginalmotor.. och man kan ju säga att 192hk är ju fan inte mycket i en bil..
ångrar än en gång att man plocka ur t5a motorn.. men man får väll se framåt och hoppas det blir roligare när m50in får lite övertryck
men lite har iallafall hunnits med.
har monterat ny fläkt. började med en fläkt ifrån en volvo som jag aldrig fick till då den bara sköt säkringar hela tiden..
så då köpte jag en ny som drog lite mindre ström. en 16" ifrån mrtuning.se som funkar fint.
däremot ska jag byta termostatgivare då jag har en på 96grader nu. skulle vilja ha så den hoppar ingång lite tidigare.

och även en till mätare har kommit till. vart vattentemp den här gången.
bara BB-lambda som saknas nu

har provmonterat fjäderbensstag och gt-stag. fick bryta det vänstra staget lite då det tog i bromsvätskebehållaren.
åsså byggde jag en "pryl" av ett plattjärn som sitter efter torpedväggen
så det blir lite stabilare för gt-stagen. och nu har jag skickat iväg grejerna på pulverlack

downpipe är helsvetsad och klar. ska ev lindas senare

mange b skar ut en fläns till turbon åt mej.. endast 15mm tjock.. den slog sej inte när man svetsa
vart jäkligt bra, tack för den

en liten tjingtjong-dump, Tial-kopia 50mm. lackade den mattsvart, klarar inte av bling färgen.

har även börjat med ett par fjäderben som ska få sej lite ställbara prylar framöver.

har varit ute och kört bilen ett par mil nu med orginalmotor.. och man kan ju säga att 192hk är ju fan inte mycket i en bil..
ångrar än en gång att man plocka ur t5a motorn.. men man får väll se framåt och hoppas det blir roligare när m50in får lite övertryck

men lite har iallafall hunnits med.
har monterat ny fläkt. började med en fläkt ifrån en volvo som jag aldrig fick till då den bara sköt säkringar hela tiden..
så då köpte jag en ny som drog lite mindre ström. en 16" ifrån mrtuning.se som funkar fint.
däremot ska jag byta termostatgivare då jag har en på 96grader nu. skulle vilja ha så den hoppar ingång lite tidigare.

och även en till mätare har kommit till. vart vattentemp den här gången.
bara BB-lambda som saknas nu

har provmonterat fjäderbensstag och gt-stag. fick bryta det vänstra staget lite då det tog i bromsvätskebehållaren.
åsså byggde jag en "pryl" av ett plattjärn som sitter efter torpedväggen
så det blir lite stabilare för gt-stagen. och nu har jag skickat iväg grejerna på pulverlack

downpipe är helsvetsad och klar. ska ev lindas senare

mange b skar ut en fläns till turbon åt mej.. endast 15mm tjock.. den slog sej inte när man svetsa

vart jäkligt bra, tack för den

en liten tjingtjong-dump, Tial-kopia 50mm. lackade den mattsvart, klarar inte av bling färgen.

har även börjat med ett par fjäderben som ska få sej lite ställbara prylar framöver.

Fin fint
Vart hade du garaget, Strömsund?
Fixa en lite större byggnad i Lit/Östersund med omnejd så kan jag hyra in mig jag å

Vart hade du garaget, Strömsund?
Fixa en lite större byggnad i Lit/Östersund med omnejd så kan jag hyra in mig jag å

Senast redigerad av Stener den fre aug 13, 2010 6:36 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Chevelle SS -65