Painlake Racing - Drifting BMW E36 med MS till Gatebil 27/9

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Re: PBM Garaget - Jultomten var här tidigt i år ;)

Inlägg av Painlake Racing »

Japp, men det är en kompis till mig som ska koppla in det. Jag ska bara kika över hans axel med "nyfiken kattunge" blicken, så jag kan koppla in det själv nästa gång.

Jag valde alltså det system som jag snabbt kan få hjälp att koppla in :thumbright:
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Re: PBM Garaget - Till helgen ska tummen ur! sugtrimning på

Inlägg av Painlake Racing »

745an var ju naturligtvis hopplöst upprostad under så får lägga MS projektet på is ett tag :(

Men något måste man ju hitta på mellan köksrenovering och garagebygge!

245-81 sugtrimning, snabbprojekt.
[x]Orörd b230A botten.
[]Luhr toppen
[]Dubbla stromberg.
[]Extraktor.
[]Bromsning mest för skoj skull.

Effektmål? 120whp? Vore väldigt nöjd med det iaf :hihi:
Fritt fram för gissningar om whp ;)
Senast redigerad av Painlake Racing den tor dec 06, 2012 3:38 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
anderssonboy
För mycket laddtryck
Inlägg: 269
Blev medlem: fre nov 24, 2006 2:20 pm
Ort: blekinge/kallinge
Kontakt:

Re: PBM Garaget - Till helgen ska tummen ur! sugtrimning på

Inlägg av anderssonboy »

sluta lata dej nu o släng dit ms direkt blir bra mycket bättre ös i grejerna då :)
http://www.D-Anderssondrift.se
/// Dennis Andersson

Nr 0708633927
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Re: PBM Garaget - Till helgen ska tummen ur! sugtrimning på

Inlägg av Painlake Racing »

Spar lite på det. Har varken tid eller råd att mecka bränslesystem. Tänkte det skulle sitta i en lite nyare kaross så man fick en trevlig gatbil :)

Bild
Plus
Bild
Plus
Bild
Plus
Bild

Borde bli hyffsat kul tills jag vet var 16v och MS ska hamna.
Jo vi har snö här nu, bilden på bilen är från i somras ;)

Är världen så liten? Från Nybro till Västerås och tillbaka till Emmaboda? :hihi:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... +stromberg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... +stromberg" onclick="window.open(this.href);return false;
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Re: PBM Garaget - Overboostracing toppen på plats

Inlägg av Painlake Racing »

Först fick David hjälpa mig att få in 244:an i garaget, vilket tog en stund pga 17" sommardäck.
Den blev av med Holleyn och fick tillbaka sin Stromberg, så jag har en reservbil om det inte går som tänkt med trimningen av 245:an.
Bild

Sen började vi med 245:an. Kom en bit i alla fall :) Förhoppningsvis uppstart imorrn.
Bild

Bild

Inget avancerat som ni ser, men iaf ett beprövat koncept med en väldigt fin topp. Vi kommer testa VX3 vs K.
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Användarvisningsbild
Göte
För mycket laddtryck
Inlägg: 467
Blev medlem: tor sep 09, 2004 6:29 pm
Ort: Nybro

Re: PBM Garaget - Overboostracing toppen på plats

Inlägg av Göte »

Haha mina gamla gasare kul att de hittade tebax till Småland
Minns den motorn som sjukt lättstartad och mysig att köra :thumbright:
Ingenting är omöjligt,
det omöjliga tar bara
lite längre tid...
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Re: PBM Garaget - Overboostracing toppen på plats

Inlägg av Painlake Racing »

:thumbright:

Hade du det smala bromsservot tro? Det är trångt åt bakre tratten.
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Användarvisningsbild
Göte
För mycket laddtryck
Inlägg: 467
Blev medlem: tor sep 09, 2004 6:29 pm
Ort: Nybro

Re: PBM Garaget - Overboostracing toppen på plats

Inlägg av Göte »

Jag hade bromservot från en -88b tror det är breddare men mindre diameter
Än det gamla. Men det var sjukt trångt vid tratten :)

Lär bli en go bruks/bus bil det där :thumbright:
Ingenting är omöjligt,
det omöjliga tar bara
lite längre tid...
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Re: PBM Garaget - Overboostracing toppen på plats

Inlägg av Painlake Racing »

Ja det ska bli kul att se. Hoppas det blir lite körbar is också :)
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Re: PBM Garaget - Nu har vi testat det

Inlägg av Painlake Racing »

Efter mycket om och men fick vi dit 398an, som tydligen är en b23 topp, på min b230. Det var en del packningar som tillkom som naturlugtvis inte gick att plocka från 530n... Nu är det bara plastkåpan till kamdrivningen som inte riktigt passar, men det fungerar.

Startar upp och det pissar under förgasarna. Båda pluggarna i flottörhusen läckte pga torra oringar. Hur ställer man CO på en b30 förgasare?

Vi fick till allting så var det dags för första provturen. Helt död under 3000rpm, varvar till 5500-6000 på tvån, i med trean, host spott pang.

Ska börja med att kolla membranen och sen öka tändningen och kolla CO, som jag antar att man måste tömma flottörhusen på soppa för att justera?

Inte så sugen på att bromsa längre, nästan hellre med Holleyn.
Motigt, men en första provtur är ju just det.
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
crillevolvo
För mycket laddtryck
Inlägg: 132
Blev medlem: ons aug 04, 2010 10:30 pm
Ort: örsjö

Re: PBM Garaget - Nu har vi testat det

Inlägg av crillevolvo »

co ställer du genom hålet i botten där du bytte oringarna. men börja med å lyfta och kolla så det sitter likadana nålar i dom "kan du ändå kolla när du kollar membranen" sen kan du mäta uppifrån om munstycket sitter lika i båda cirka 2mm ner från kanten.

dubbla stromisar brukar funka dåligt tills motorn är varm om du kör utan shoke dessutom vad jag kan se så är det tack vara insuget extremt viktigt med synkning av förgasarna om den ska gå nått redigt på lågvarv då insuget saknar utjämning mellan 1.2 och 3.4.

lycka till.
242 -84 stundande renoveringsobjekt. såld till txr performance ab.
944 -91 blivande voc. såld rullar som folkracebil nu.
945 Ltt -97.
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Re: PBM Garaget - Nu har vi testat det

Inlägg av Painlake Racing »

Jo jag var rädd för det. Är bara så van att man kan ställa med motorn igång på nyare/bättre stromberg.

Det där med nålarna och ventilerna var ett bra tips! :thumbright:

Jag tror det är öppet mellan förgasarna i insuget, bromservon går ju in där.

Choke ja. Om man bygger som ett plenum till båda och drar iväg ett rör till ett luftfilter. Om man bara sätter ett spjäll i det röret som stryper luftflödet, funkar det då som choke på stromberg?
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Re: PBM Garaget - Nu har vi testat det

Inlägg av NikkO »

Skumt... förgasarna fungerade jättebra när vi hade dom. Dock har dom legat ett halvår. Kolla så det finns atf-olja i trottlarna.
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Re: PBM Garaget - Nu har vi testat det

Inlägg av Painlake Racing »

Ja, men det är alltid så. Gummi gillar ju inte att ligga oanvänt. Det är sällan allt funkar vid första uppstart. Det är bara att kolla upp allting :)
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Re: PBM Garaget - 100-150km/h stor förbättring

Inlägg av Painlake Racing »

Efter kvällens förgasarmek gjorde jag en 100-150 dragning på 4:an (högsta växeln).
Standard: 35sekunder (aldrig ;)).
Med trim: 17sekunder.

Rätt stor förbättring ändå för att vara ett snabb/budget projekt.

Började med att kolla CO, den gav 0%... miljöbil :hihi:
Plockade isär och såg att en av nålarna hängt sig en bit ut (fjädrar ju lite), samt att munstyckena satt på ganska mycket olika höjd (pressade munstycken som sitter rätt glappt i främre förgasaren).

Satte munstyckena 2mm ner och satte i nålar med lite smalare spets från nyare stromberg.
CO: 3%

Den poffar fortfarande under 3000 varv så får väl knacka ner munstyckena nån mm till.

Ställde tändningen med vakuum till 13 grader. Testade med 10 utan vakuum men då ökade den till 25 med vakuum.

Ska jag skippa vakuum till fördelaren istället??
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Skriv svar