7aans 940 turbo "RödeBaron" såld..

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Wikstrom
För mycket laddtryck

Re: 7aans 940 turbo (sleeper) SKIT MS! hjälp?

Inlägg av Wikstrom »

mike kör org spolen, msd blaster2an kan du använda när du skaffar dig en msd6A :) som du kommer behöva när vi kranar på över 2.5bar ladd :D
Johannes wikström
0768486335

"Så en Rejäl vebo är ett måste i vart hushåll om de ska bli nå ordning på livet." - Jonas N
Användarvisningsbild
7aan
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av 7aan »

va och hämta en ny givare till tändpulsen nu och se om de blir bättre ikväll :)

skulle behöva nån som är lite guru på ms så henke kan få lite tipps och trix, mattias eller beckeliten ni får gärna skicka nummer via PM :)
Micke Grönlund
Toxic
För mycket laddtryck

Inlägg av Toxic »

Blev det någon msq?
Vad händer nu ?
Användarvisningsbild
backeliten
MS-Guru
Kontakt:

Inlägg av backeliten »

Principen för jordning är att man ska alltid jorda alla givare i ms kontakten.
Sen ska en kraftig jord (> 2x1.5mm^2) gå till blocket på motorn.

Se till att alla ledare för sensorer är partvinnade, kan även med fördel användas på spridarkablarna. Det elliminerar både ingående och utgående brus/störningar i kablarna.

Original är faktiskt inte styrboxen jordad i chassit, den är jordad i insuget på motorn :)
Kolla under LH-Jetronic 2.4, B230F
http://www.autoelectric.ru/auto/volvo/7 ... 740-89.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Vad du har för färg på pottarna är enbart för att spåra vilken sändning av boxen du har, oftast (men inte alltid) har de kit med grå pottar haft felaktigt kondensator för VR ingången (C31). Men den kan du kanske löda lös och testa om det ger någon skillnad.

För just 60-2 brukar den tappa vid runt 3k om den har fel värde.

Kör man stora spridare och motstånd får man mycket riktigt längre öppningstider, men det brukar oftast bara vara att korrigera med större reqfuel värde.
Ibland kan man ändra öppningstiden för spridaren, men OM den beräknade spridartiden understiger öppningstiden för spridaren kommer MS:et inte att kommendera öppning av spridaren i huvudtaget. I vissa fall brukar man ställa öppningstiden på spridaren till 0 och kompensera för den i mappen istället.
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende

Inlägg av JohanK »

Hur har det gått?, fått nån rätsida på problemen? alltid kul att få reda på hur folk löser sina MS-bekymmer.

Tänkte själv försöka flytta min tändspole idag och se om det ändrar något.
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Användarvisningsbild
7aan
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av 7aan »

Det började gå riktigt bra och han börja snya loss fint upp mot 1,2bars ladd men miss klicken i boxen finns kvar, dom blir precis som när man bränner in en ändrig de rycker till i bilen...

Dock så har jag ju satt på en spacer på olje filteret som gör att man kan få på massa givare där, dock så har den läckt utters lite olja där.. så när vi mappa det sista på 1,2bar ladd börja han låta metalliskt i motorn och olje lampan blinkade till i 1milli sec, så då börja han låte illa som fan över 3500 rpm.. så jag vet inte vad det är, lät som fan från toppen men öppnade nu och kan inte se att nått gått tort... borde ju va toppen som tagit all stryk i såfall då veven endå bör fått smörjning som den ska med tanke på att den inte är helt torr på olja... finns ju olja på stickan men längst längst ner på den..

visste ju att den läckte olja men såklar inte såhär mycket... nåja jag är i eld och lågor måste få veta vad det är som strular och hoppas innerligt att vevsläng och de har klarat sig...

ska tappa oljan snart och se om jag ser nått spån i den..
Micke Grönlund
Användarvisningsbild
backeliten
MS-Guru
Kontakt:

Re: 7aans 940 turbo (sleeper) ingen fest utan ras :/

Inlägg av backeliten »

Jag vill inte vara kritisk, men att ge sig på att mappa uppemot 1,2bar innan du fått ordning på insprutningen är BIG NO NO!

Du beskriver att rycket känns precis som om du sparar ändringar till processorn.
Det processorn gör då är att stänga ner helt, bränna in innehållet i minnet och sedan starta upp igen. Processorn måste då sedan synca om triggerhjulet, därav rycket.

Det är mest troligen samma sak du känner när du får tändmiss, dvs att processorn måste synca om triggerhjulet. Det betyder att du har störningar på signalen, vilket i sin tur kan om du har otur skicka gnistan i stortsett närsomhelst..

Det tillsammans med 1,2bar i ladd kan ge förödande skador på motorn.
jonas.back(at)swetune.se
Användarvisningsbild
7aan
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av 7aan »

Jo, backeliten, man lär sig av sina misstag, allt gick ju så fint förutom alla missar boxen gör..

bilen är ju inkörd och allt sånt men de som va är att vi inte kunde justera laddtryck mer eller mindre en 1,2bar och de är ju inte så fasligt mycket endå :)

vetefan vad som kan ha hänt men jag hoppas och jag är skeptisk till att nått nere i vev och dylikt har gått.. men ja hoppas jag hittar nått fel i toppen :)

ska slänga ut oljan och se om jag hittar nått spån från lager osv..
Micke Grönlund
Användarvisningsbild
7aan
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av 7aan »

Lutar åt att kolla över vad som hänt och sen kanske ge upp megasquirt då jag inte har nån vidare bra erfarenhet av det i nuläget..

dock lär jag ha kvar det och kanske slå ihop en skogenracing sierra nångång i tiden ;) typ nått lek projekt senare bara nått snik..

detta med volvon är ju ett snig bygge det med rakt igenom igentligen men jag inser att jag snålat in på fel grejer.. blir till att beställa en Vems tror jag och kolla över min motor vad som hänt..

nåja 1,2bars ladd är ju endå inte så mycket men med ett styrsystem som strular så kan de som du säger hända mycket..
Micke Grönlund
ErikR
För mycket laddtryck

Inlägg av ErikR »

Skaffa inte Vems, satsa på något rejält från början.
Vems o MS funkar bra om man är entusiast verkar det som.
Men vill du ha något som jobbar åt dig och inte tvärt om så ta något annat.
http://www.projekteffekt.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
backeliten
MS-Guru
Kontakt:

Inlägg av backeliten »

:doh: Jag önskar dig all lycka!!!
kom igen när du har sprängt några motorer så kan jag hjälpa dig då..
jonas.back(at)swetune.se
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Ersviken »

Har du triggerfel så lär inte ett dyrare sprut lösa problemet.. Kolla över de tips du fick från Backeliten först innan du skyller allt på insprutningen (brukar allt för ofta hänga på skit bakom spakarna när (el)prylar inte funkar.. )
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende

Inlägg av Elias_ »

håller med ersviken, bättre och erkänna för sig själv att man inte klarar av det och lämna iväg det isåfall :thumbright:
Fix och mappning av sprut kostar en slant men är inte i närheten av vad det kostar att renovera en motor till :wink:

jag menar inte detta som ner klankning för man kan inte vara bra på allt och dom som är det har också trälat med strul i början!

så keep up the good work :thumbright:
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende

Inlägg av JohanK »

Jag tror absolut inte att det är något större fel på MS, men jag är övertygad om att det är ett känsligare sprut som kräver lite mer omsorg, kunskap och tid från användaren.
Jag tror att dyrare sprut är mer förlåtande gällande störningar, lågohmiga spridare och VR-signaler. Inga av de jag känner med finsprut har iaf haft sådana problem som jag och många andra verkar uppleva, men så kostar ju finspruten också 15K+
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Användarvisningsbild
backeliten
MS-Guru
Kontakt:

Inlägg av backeliten »

plus att "finspruten" brukar ange att du ska använda vissa typer av givare, triggeruppsättningar och kabelhärvor för att det ska fungera.

Då har de iom det eliminerat så långt det går med ovanstående problem.
jonas.back(at)swetune.se
Skriv svar