Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
hmm , ja det är nog sant det. men du kanske kan fixxa några "inlägg" i tunnare tyg att sätta dit i efterhand??
snabbast på "Forat" 2012 
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing


sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Helgens pyssel:
Det rostfria avgassystemet är klart. Tanken är nästan färdigsvetsad och insuget är lite moddat.
Elsystemet är några timmar kvar på men mycket är klart iaf.









Det rostfria avgassystemet är klart. Tanken är nästan färdigsvetsad och insuget är lite moddat.
Elsystemet är några timmar kvar på men mycket är klart iaf.










MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
ser mycket bra ut 

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Är den "skumma" ljuddämparen till för att få ner volymen ordentligt? Tänkte att en fullflödes hade ju funkat med utblås på andra sidan.
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
tackar! precis denna "U" dämpare är motsvarande en dubbelt så lång dämpare. det blir mycket lägre ljudvolym än en raktigenom dämpare med samma längd.
gjorde denna lösning för att få den lite tystare men med bra flöde. Dämparen har ett U formar rör i bortre änden för att få bättre flöde än om den skulle ha en kammare i vändningen. Komfortabelt.
gjorde denna lösning för att få den lite tystare men med bra flöde. Dämparen har ett U formar rör i bortre änden för att få bättre flöde än om den skulle ha en kammare i vändningen. Komfortabelt.

MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
ja de där dämparna brukar funka förträffligt.. bra där 
enkelt förklarat. en del ljudpulser 'tar ut varandra' om man har tur.

enkelt förklarat. en del ljudpulser 'tar ut varandra' om man har tur.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Snyggt byggt!
Har du själv byggt den stora dämparen, om inte var har du fått den ifrån och vad är måtten på den?
Tror att det är exakt vad jag behöver.
Har du själv byggt den stora dämparen, om inte var har du fått den ifrån och vad är måtten på den?
Tror att det är exakt vad jag behöver.
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Ser fint ut! Hur mkt kan bakaxeln röra sig i sidled dock, ser ut att vara snedstag som på 240 orginal, men lådorna för övre 4-länk staget ser lite tighta ut i sidled, kan inte axeln röra sig rätt mkt i sidled vid fjädring? Kanske är en synvilla?
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Det är panhardstag men jämfört med 240/740 är det längre, så rörelsen blir mindre. Det brukar funka utmärkt på Escort.
På bilderna ser det ut att inte sitta i våg vid körläge men det fixar väl Micke, jag tycker det ser ut som att det är det justerbara fästet i karossen?
/Gustaf
På bilderna ser det ut att inte sitta i våg vid körläge men det fixar väl Micke, jag tycker det ser ut som att det är det justerbara fästet i karossen?
/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
HEj! Allt är köpt på rakarör.se.Toni skrev:Snyggt byggt!
Har du själv byggt den stora dämparen, om inte var har du fått den ifrån och vad är måtten på den?
Tror att det är exakt vad jag behöver.
Den är 400mm lång.

MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Hej!larsat skrev:Ser fint ut! Hur mkt kan bakaxeln röra sig i sidled dock, ser ut att vara snedstag som på 240 orginal, men lådorna för övre 4-länk staget ser lite tighta ut i sidled, kan inte axeln röra sig rätt mkt i sidled vid fjädring? Kanske är en synvilla?
Precis som Ulander skriver är det absolut inget problem med sidorörelsen. Panhartstaget är mycket långt.


MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Hejsan! JAjjamensan jag har en justerbar karossinfästning till panhartstaget. Det går att justera upp lite till så det blir bättre. Kommer du till Umeå snart?therealpinto skrev:Det är panhardstag men jämfört med 240/740 är det längre, så rörelsen blir mindre. Det brukar funka utmärkt på Escort.
På bilderna ser det ut att inte sitta i våg vid körläge men det fixar väl Micke, jag tycker det ser ut som att det är det justerbara fästet i karossen?
/Gustaf


MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Jag vet inte...min bil ska ju på lack efter påsk hoppas jag, då passerar jag ju dig 
Gustaf

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 1
- Blev medlem: ons apr 04, 2012 12:21 pm
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Vilket bygge! tur att det fins fler fordtokar än mig, ska begrunda ett tag till,(har själv två st. escort-1or men det blir cosworth utan turbo i dom).
Ja grattis till det fina bygget.
MVH. Hans-Erik
Ja grattis till det fina bygget.
MVH. Hans-Erik
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Gillar detta bygge starkt! så exakt byggt!
Och skriv in mig som fordtokig =)
Och skriv in mig som fordtokig =)
Mk2 med överladdad 16v