Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av knotan »

hmm , ja det är nog sant det. men du kanske kan fixxa några "inlägg" i tunnare tyg att sätta dit i efterhand??
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av mrabarth »

Helgens pyssel:
Det rostfria avgassystemet är klart. Tanken är nästan färdigsvetsad och insuget är lite moddat.
Elsystemet är några timmar kvar på men mycket är klart iaf.


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
stoocken
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 74
Blev medlem: sön sep 12, 2010 1:53 pm

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av stoocken »

ser mycket bra ut :thumbright:
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6091
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av Steve »

Är den "skumma" ljuddämparen till för att få ner volymen ordentligt? Tänkte att en fullflödes hade ju funkat med utblås på andra sidan.
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av mrabarth »

tackar! precis denna "U" dämpare är motsvarande en dubbelt så lång dämpare. det blir mycket lägre ljudvolym än en raktigenom dämpare med samma längd.
gjorde denna lösning för att få den lite tystare men med bra flöde. Dämparen har ett U formar rör i bortre änden för att få bättre flöde än om den skulle ha en kammare i vändningen. Komfortabelt.
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av Kadett4wd »

ja de där dämparna brukar funka förträffligt.. bra där :)
enkelt förklarat. en del ljudpulser 'tar ut varandra' om man har tur.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Toni
Forumsberoende
Inlägg: 809
Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Ort: Malmö

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av Toni »

Snyggt byggt!
Har du själv byggt den stora dämparen, om inte var har du fått den ifrån och vad är måtten på den?
Tror att det är exakt vad jag behöver.
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av larsat »

Ser fint ut! Hur mkt kan bakaxeln röra sig i sidled dock, ser ut att vara snedstag som på 240 orginal, men lådorna för övre 4-länk staget ser lite tighta ut i sidled, kan inte axeln röra sig rätt mkt i sidled vid fjädring? Kanske är en synvilla?
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av therealpinto »

Det är panhardstag men jämfört med 240/740 är det längre, så rörelsen blir mindre. Det brukar funka utmärkt på Escort.

På bilderna ser det ut att inte sitta i våg vid körläge men det fixar väl Micke, jag tycker det ser ut som att det är det justerbara fästet i karossen?

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av mrabarth »

Toni skrev:Snyggt byggt!
Har du själv byggt den stora dämparen, om inte var har du fått den ifrån och vad är måtten på den?
Tror att det är exakt vad jag behöver.
HEj! Allt är köpt på rakarör.se.
Den är 400mm lång.
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av mrabarth »

larsat skrev:Ser fint ut! Hur mkt kan bakaxeln röra sig i sidled dock, ser ut att vara snedstag som på 240 orginal, men lådorna för övre 4-länk staget ser lite tighta ut i sidled, kan inte axeln röra sig rätt mkt i sidled vid fjädring? Kanske är en synvilla?
Hej!
Precis som Ulander skriver är det absolut inget problem med sidorörelsen. Panhartstaget är mycket långt. :thumbright:
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av mrabarth »

therealpinto skrev:Det är panhardstag men jämfört med 240/740 är det längre, så rörelsen blir mindre. Det brukar funka utmärkt på Escort.

På bilderna ser det ut att inte sitta i våg vid körläge men det fixar väl Micke, jag tycker det ser ut som att det är det justerbara fästet i karossen?

/Gustaf
Hejsan! JAjjamensan jag har en justerbar karossinfästning till panhartstaget. Det går att justera upp lite till så det blir bättre. Kommer du till Umeå snart? :mrgreen:
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av therealpinto »

Jag vet inte...min bil ska ju på lack efter påsk hoppas jag, då passerar jag ju dig :-)

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
h-e hansson
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: ons apr 04, 2012 12:21 pm

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av h-e hansson »

Vilket bygge! tur att det fins fler fordtokar än mig, ska begrunda ett tag till,(har själv två st. escort-1or men det blir cosworth utan turbo i dom).
Ja grattis till det fina bygget.
MVH. Hans-Erik
Användarvisningsbild
Anden
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: tor maj 29, 2008 7:17 pm
Ort: Jönköping

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Inlägg av Anden »

Gillar detta bygge starkt! så exakt byggt!

Och skriv in mig som fordtokig =)
Mk2 med överladdad 16v
Skriv svar