Sida 11 av 43

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Postat: fre mar 30, 2012 9:52 pm
av knotan
hmm , ja det är nog sant det. men du kanske kan fixxa några "inlägg" i tunnare tyg att sätta dit i efterhand??

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Postat: mån apr 02, 2012 3:52 pm
av mrabarth
Helgens pyssel:
Det rostfria avgassystemet är klart. Tanken är nästan färdigsvetsad och insuget är lite moddat.
Elsystemet är några timmar kvar på men mycket är klart iaf.


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Postat: mån apr 02, 2012 3:54 pm
av stoocken
ser mycket bra ut :thumbright:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Postat: mån apr 02, 2012 4:03 pm
av Steve
Är den "skumma" ljuddämparen till för att få ner volymen ordentligt? Tänkte att en fullflödes hade ju funkat med utblås på andra sidan.

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Postat: mån apr 02, 2012 5:14 pm
av mrabarth
tackar! precis denna "U" dämpare är motsvarande en dubbelt så lång dämpare. det blir mycket lägre ljudvolym än en raktigenom dämpare med samma längd.
gjorde denna lösning för att få den lite tystare men med bra flöde. Dämparen har ett U formar rör i bortre änden för att få bättre flöde än om den skulle ha en kammare i vändningen. Komfortabelt.

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Postat: mån apr 02, 2012 7:58 pm
av Kadett4wd
ja de där dämparna brukar funka förträffligt.. bra där :)
enkelt förklarat. en del ljudpulser 'tar ut varandra' om man har tur.

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Postat: mån apr 02, 2012 10:25 pm
av Toni
Snyggt byggt!
Har du själv byggt den stora dämparen, om inte var har du fått den ifrån och vad är måtten på den?
Tror att det är exakt vad jag behöver.

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Postat: tis apr 03, 2012 6:16 am
av larsat
Ser fint ut! Hur mkt kan bakaxeln röra sig i sidled dock, ser ut att vara snedstag som på 240 orginal, men lådorna för övre 4-länk staget ser lite tighta ut i sidled, kan inte axeln röra sig rätt mkt i sidled vid fjädring? Kanske är en synvilla?

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Postat: tis apr 03, 2012 6:35 am
av therealpinto
Det är panhardstag men jämfört med 240/740 är det längre, så rörelsen blir mindre. Det brukar funka utmärkt på Escort.

På bilderna ser det ut att inte sitta i våg vid körläge men det fixar väl Micke, jag tycker det ser ut som att det är det justerbara fästet i karossen?

/Gustaf

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Postat: tis apr 03, 2012 8:05 pm
av mrabarth
Toni skrev:Snyggt byggt!
Har du själv byggt den stora dämparen, om inte var har du fått den ifrån och vad är måtten på den?
Tror att det är exakt vad jag behöver.
HEj! Allt är köpt på rakarör.se.
Den är 400mm lång.

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Postat: tis apr 03, 2012 8:07 pm
av mrabarth
larsat skrev:Ser fint ut! Hur mkt kan bakaxeln röra sig i sidled dock, ser ut att vara snedstag som på 240 orginal, men lådorna för övre 4-länk staget ser lite tighta ut i sidled, kan inte axeln röra sig rätt mkt i sidled vid fjädring? Kanske är en synvilla?
Hej!
Precis som Ulander skriver är det absolut inget problem med sidorörelsen. Panhartstaget är mycket långt. :thumbright:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Postat: tis apr 03, 2012 8:11 pm
av mrabarth
therealpinto skrev:Det är panhardstag men jämfört med 240/740 är det längre, så rörelsen blir mindre. Det brukar funka utmärkt på Escort.

På bilderna ser det ut att inte sitta i våg vid körläge men det fixar väl Micke, jag tycker det ser ut som att det är det justerbara fästet i karossen?

/Gustaf
Hejsan! JAjjamensan jag har en justerbar karossinfästning till panhartstaget. Det går att justera upp lite till så det blir bättre. Kommer du till Umeå snart? :mrgreen:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Postat: tis apr 03, 2012 8:50 pm
av therealpinto
Jag vet inte...min bil ska ju på lack efter påsk hoppas jag, då passerar jag ju dig :-)

Gustaf

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Postat: ons apr 04, 2012 12:29 pm
av h-e hansson
Vilket bygge! tur att det fins fler fordtokar än mig, ska begrunda ett tag till,(har själv två st. escort-1or men det blir cosworth utan turbo i dom).
Ja grattis till det fina bygget.
MVH. Hans-Erik

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor

Postat: tor apr 05, 2012 7:08 am
av Anden
Gillar detta bygge starkt! så exakt byggt!

Och skriv in mig som fordtokig =)