Kadett C -77

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Heimer
För mycket laddtryck
Inlägg: 381
Blev medlem: sön jan 15, 2012 10:12 am
Ort: Huddinge

Re: Kadett C -77

Inlägg av Heimer »

Coolt :)
Men de blir o hämta 2st cih 2,0 idag :)
Ascona B -78 under construction
---------------------------
Aldrig Nöjd
Användarvisningsbild
J.Eklund
För mycket laddtryck
Inlägg: 236
Blev medlem: tor feb 28, 2008 4:23 pm
Ort: Vimmerby

Re: Kadett C -77

Inlägg av J.Eklund »

Cassius skrev:Ascona/Manta fjädrar passar visst, dom får dock längd anpassas ;) Både A och B fjädrar passar.
Både ja och nej.
Jag åker själv med kortade Ascona B fjädrar fram, köpte en Jamex sänkningssats men den passade inte fram.
Diametern var för stor, så den gick inte i framvagnsbalken där uppe och låg inte kvar i spåret på bärarmen.
Har provat 2st uppsättningar Ascona B fjädrar till, av andra märken och dom passar fint.
Längden får man ju alltid justera med vinkelslipen. :thumbright:

Bak åker jag med mycket kortade Ascona B fjädrar pga jag har gjort det förbjudna och byggt om till 1031 axel med Volvos bärarmar samt momentstag. :roll:

Jag åker själv med b230fk, m90 låda, kortad 940 kardan, volvonav fram och 240 bromsar runt om samt ställbara spax dämpare runt om.
Visst var det en del jobb, fästen för kylare, ic, motor, låda, stödlager, bärarmar, momentstag och panhardstag till bakaxel, ny kardantunnel och lite extra plats för turbon och 3" avgas.
Men det går att få i den utan att röra krängningshämmare, tråg, framvagnsbalk, värmepaket eller startmotor men det är inte mycket marginal.
Den största anledningen till motorvalet är att jag ville ha en orig turbomotor med tillräckligt lite vridmoment för att regga som ombyggt fordon.
Alla andra turbomaskiner som jag kunde tänka mig hade alldeles för mycket vrid.
Annars finns ju massor med roliga motorer som ni redan nämnt.
Som sagt är det svåra att få ner vridet tillräckligt, träffar man rätt sfro besiktningsman så kanske det går med eftermarknadssprut och bromspapper på ny effekt och vrid.
Om man vill ha turbo vill säga, är man ute efter sugmotor så är det ju givet med c20xe eller CIH.
Oavsett vilken man väljer så gör det ju underverk för körglädjen! :thumbright:
Jonas Eklund


"Happiness is a Hot VW"
_Hot VW's by Brorsson_

____ Du är saknad! ____
https://youtu.be/3WEh8zvbFcw

Tack till:
http://www.vimmerbybildemontering.se
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1013
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Kadett C -77

Inlägg av Cassius »

Går man via SFRO är ju dock vridgränsen upp till SFRO besmannen att sätta gränser för. Jag tycker de låter lustigt att det skulle vara svårt att hitta en motor med tillräckligt lågt vrid, det finns ju en del som reggat och håller på att regga relativt vridstarka Saab motorer i Kadett C's..
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Heimer
För mycket laddtryck
Inlägg: 381
Blev medlem: sön jan 15, 2012 10:12 am
Ort: Huddinge

Re: Kadett C -77

Inlägg av Heimer »

Nu står de iaf två cih motorer i garaget :)
Så jag vet vad som väntar mig :)
Ascona B -78 under construction
---------------------------
Aldrig Nöjd
Användarvisningsbild
J.Eklund
För mycket laddtryck
Inlägg: 236
Blev medlem: tor feb 28, 2008 4:23 pm
Ort: Vimmerby

Re: Kadett C -77

Inlägg av J.Eklund »

230nm va max för Kadett C enligt Opel.
15kw/100kg tjänstevikt gäller för ombyggt fordon, men eftersom Opel sagt max 230nm i Kadett C så gick dom efter den gränsen.
Oavsett om jag utgick från 1,2 eller 2.0 modellen.
Det var dom tydliga med både hos sfro och på reg bes hos bilprovningen.
Amatörbyggt fordon är väl mer upp till sfro gubben isf, men där ska väl också 15kw/100kg tjänstevikt gälla egentligen.
Men som du säger verkar ju andra komma igenom med starkare saker.
Skulle vara intressant om någon dessa kunde berätta själva hur dom har gjort för att få igenom en starkare maskin.
När jag diskuterade detta så var det inte möjligt i mitt fall.
Senast redigerad av J.Eklund den ons feb 22, 2012 10:14 pm, redigerad totalt 3 gång.
Jonas Eklund


"Happiness is a Hot VW"
_Hot VW's by Brorsson_

____ Du är saknad! ____
https://youtu.be/3WEh8zvbFcw

Tack till:
http://www.vimmerbybildemontering.se
Användarvisningsbild
J.Eklund
För mycket laddtryck
Inlägg: 236
Blev medlem: tor feb 28, 2008 4:23 pm
Ort: Vimmerby

Re: Kadett C -77

Inlägg av J.Eklund »

Heimer skrev:Nu står de iaf två cih motorer i garaget :)
Så jag vet vad som väntar mig :)
Härligt.
Nu är det bara att köra på. :)
Jonas Eklund


"Happiness is a Hot VW"
_Hot VW's by Brorsson_

____ Du är saknad! ____
https://youtu.be/3WEh8zvbFcw

Tack till:
http://www.vimmerbybildemontering.se
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1013
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Kadett C -77

Inlägg av Cassius »

J.Eklund skrev:230nm va max för Kadett C enligt Opel.
15kw/100kg tjänstevikt gäller för ombyggt fordon, men eftersom Opel sagt max 230nm i Kadett C så gick dom efter den gränsen.
Oavsett om jag utgick från 1,2 eller 2.0 modellen.
Det var dom tydliga med både hos sfro och på reg bes hos bilprovningen.
Amatörbyggt fordon är väl mer upp till sfro gubben isf, men där ska väl också 15kw/100kg tjänstevikt gälla egentligen.
Men som du säger verkar ju andra komma igenom med starkare saker.
Skulle vara intressant om någon dessa kunde berätta själva hur dom har gjort för att få igenom en starkare maskin.
När jag diskuterade detta så var det inte möjligt i mitt fall.
Sorry för ot nu Heimer.

Min SFRO bes.man sa till mig att vridgränsen är subjektiv för respektive bes.man. Det kan ju vara så att din då tyckte att Opels gränser är vettiga. Det lustiga dock är ju att dom Kan tänka sig att släppa igenom 200hk i en Kadett, som enligt SBP pappren bara är godkänd för 150 OM det är en CIH Kadett från början! Så har han sagt ok till mer än 150hk tycker man ju att han borde ha kunnat säga ok till mer än 230nm :) Speciellt då du uppgraderat bromsarna över det som krävs för 150hk! (Gissar att du har mer än 246mm skivor fram för att matcha bakbromsarna?)

Min Manta är godkänd hos SBP för 170kw, då med skivbromsar bak som den aldrig funnits med original, nu kommer jag inte ihåg men jag tror det var runt 130kw med trummorna kvar bak.. Så skivor runt om borde gett dig mer utrymme tycker man :) (Nu gällde detta min Manta som är en SR, tydligen gör SBP skillnad på Mantorna, alla andra är bara godkända upp till ~130kw, men då min är en SR fanns det "ett steg till" att ta. Kan ha varit nån homoligerings grej kanske..)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Användarvisningsbild
J.Eklund
För mycket laddtryck
Inlägg: 236
Blev medlem: tor feb 28, 2008 4:23 pm
Ort: Vimmerby

Re: Kadett C -77

Inlägg av J.Eklund »

Sorry för all ot.
Ja, precis.
Tror att det hänger mycket på hur bes mannen tolkar reglerna.
Men nu kör ju trådskaparen på Cih så då ska det ju absolut inte vara några problem. :)
Jonas Eklund


"Happiness is a Hot VW"
_Hot VW's by Brorsson_

____ Du är saknad! ____
https://youtu.be/3WEh8zvbFcw

Tack till:
http://www.vimmerbybildemontering.se
Heimer
För mycket laddtryck
Inlägg: 381
Blev medlem: sön jan 15, 2012 10:12 am
Ort: Huddinge

Re: Kadett C -77

Inlägg av Heimer »

Cassius
Hehe aa men i helgen blir de nog att städa garaget o mublera om lite . Kanske hinner få ur 1200an om de flyter på :)
Ascona B -78 under construction
---------------------------
Aldrig Nöjd
Heimer
För mycket laddtryck
Inlägg: 381
Blev medlem: sön jan 15, 2012 10:12 am
Ort: Huddinge

Re: Kadett C -77

Inlägg av Heimer »

J.Eklund
Har du nån tråd på ditt bygge ?
Ascona B -78 under construction
---------------------------
Aldrig Nöjd
whoknow
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 68
Blev medlem: mån feb 06, 2012 1:08 am

Re: Kadett C -77

Inlägg av whoknow »

kul att det händer saker!!
Heimer
För mycket laddtryck
Inlägg: 381
Blev medlem: sön jan 15, 2012 10:12 am
Ort: Huddinge

Re: Kadett C -77

Inlägg av Heimer »

Hehe aa de ska bli spännande att se inte om utan när mitt tålamod går åt h.....te :)
Ascona B -78 under construction
---------------------------
Aldrig Nöjd
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1013
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Kadett C -77

Inlägg av Cassius »

Är du rädd att motivationen ska tryta, varför inte vänta till du har bakaxel, kardan, soppaslang, b-pump och sånt liggande också då? Så du kan göra allt löpande och slipper vänta på nån del? :)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Kadett C -77

Inlägg av therealpinto »

Angående vridmoment så får man ta dialogen med sin besiktningsman men det finns inga formella hinder att godta mer vridmoment än vad tillverkaren angivit, i ombyggt fordon. Reglerna säger:
-----
10 § Ombyggt fordon får inte ha större vridmoment än vad
något av följande alternativ ger.
1. En ökning med 10 % av det ursprungliga vridmomentet.
2. En ökning med mer än 10 % av det ursprungliga vridmomentet om fordonstillverkan lämnat annan högre
uppgift. Om detta högre tillåtna vridmoment skall utnyttjas, skall de speciella villkor som fordonstillverkaren angivit vara uppfyllda.
3. En ökning med mer än 10 % av det ursprungliga vridmomentet om organisationen för amatörbyggen och
besiktningsorganet bedömer att fordonets egenskaper
enligt 5 § är uppfyllda.
----

Det handlar alltså om att bedöma att konstruktionen klarar vridmomentet och då handlar det oftast om att karossen behöver förstärkas. Om den är helt original kan jag förstå att man vill hålla sig inom tillverkarens gränser.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Heimer
För mycket laddtryck
Inlägg: 381
Blev medlem: sön jan 15, 2012 10:12 am
Ort: Huddinge

Re: Kadett C -77

Inlägg av Heimer »

Cassius skrev:Är du rädd att motivationen ska tryta, varför inte vänta till du har bakaxel, kardan, soppaslang, b-pump och sånt liggande också då? Så du kan göra allt löpande och slipper vänta på nån del? :)
Soppaslang o pump ? Till förgasare ?
Kardan har ja . Bara bakaxel som fattas .
Men de e inte motivation ja e orolig över , de e mitt tålamod ;)
Ascona B -78 under construction
---------------------------
Aldrig Nöjd
Skriv svar