Moggah's Turbo 245:a (@ 1.2 bar)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Moggemx »

Jo hehe, får se hur den svarar med lite tändning också :twisted:
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Moggemx »

Hmm, nu har jag vart ute och sett över tändmappen lite samt ställt ner laddet till ca. 1 bar.
Var ute och körde och mappade lite tändning, tycker faktiskt att den är lite väl slö ännu även fast jag har 1 bar ladd, lambdan ligger på ca. 0.82 på fullast samt tändningen kring 1 bar ligger på ca. 25-26grader :?

Nåt jag reagerade över är att Dutycyclen är uppe på nästan 45% vid 1 bar med mina 1260cc spridare :roll: Det känns lite väl mycket eller?

Iofs, så har jag inte så stark grundmotor, skulle tippa på kanske 120-130hk max, Så man kanske inte kan räkna med så mycket effekt redan vid 1 bar.

Vad tror ni? Har funderat på om det kan vara soppapumpen som bottnas när dutycyclen drar iväg, Men då borde jag ju ha fått en höjning i VE-mappen där den börjar tappa tryck?

Håller iaf på att montera in en till soppapump för tillfället för att utesluta den eventuella felkällan!
Kör för i övrigt med biltemas 52-202 K-jet pumpar samt BF 98!
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Vad har du för bränsle-trycksregulator?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Moggemx »

Originalaren som sitter på fuelrailen som tillhör insuget från nån B230ft/Fk!

Ska försöka hitta min bränsletrycksmätare och kolla så den ställer upp bränsletrycket korrekt vid ladd!
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Moggemx »

Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Moggemx »

Tror jag kommit på varför min Dutycycle ligger så högt!

I "Injector Settings" så finns ju värdet för "Inj Open time@13.2v (us)" Det har jag satt till 16

Är det intre via det värdet dutycyclen räknas ut?
Vad är ett rimligt värde där? har som för mig att det låg betydligt högre på nån annan mapp jag kollade i?
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Det har inget med saken att göra, det påverkar bara vilken uppfattning programvaran har om öppningstiden på spridaren. Det är till för att beräkningen av pulsvidden ska ge en motsvarande linjär ökning i bränslemängd på korta öppningstider.

16 us är i stort sett = 0, det får ingen effekt. Jag brukar köra med 0. Resten kompenseras för i mappen, det är bara runt tomgång och absoluta låglast det gör av sig.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Moggemx »

Jaha, okej. . . Förstod inte riktigt 100% det där, På vilket sätt ändrar vad på sig om man sätter det till t.ex 400 som jag såg i nån annans mapp?
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

När pulsvidden beräknas för spridarna läggs det där värdet automatiskt till, så att det blir i det fallet 400 us längre. Det blir alltså en märkbar skillnad på låga laster, men knappt märkbart när man börjar behöva lite pulsvidd på höga laster.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Moggemx »

Jaha! Känns ju lite som en onödig funktion? i vilka lägen väljer man att använda den istället för att kompensera i VE- mappen bara?
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

sidepipes är manligt! :thumbright: :D
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

"inj open" är egentligen viktig för att pulsvidden ska beräknas linjärt (en viss luftmängd ska få exakt rätt beräknad bränslemängd).

Men det är svårt att hitta "sanningen" så det slutar med att man kompenserar det i VE-mappen... :doh:
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Moggemx »

Aha! men då blir det 0 i den rutan iaf :wink:

Edit: Har för i övrigt monterat dubbla 52-202 bränslepumpar nu samt kontrollerat att bränsletrycksregulatorn ställer på tryck vid laddtryck och allt det verkar fungera iaf!

Bränsletrycket låg väl ungefär på 2.9 på tomgång och ställdes på linjärt mot laddtrycket vad jag kunde se iaf!

och ändå så ligger dutycyclen på ca. 35% vid 0.5 bar pulsvidden ligger på 7.6 ms vid dom tillfällena!
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Moggemx »

Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
G.Nauta
Forumsberoende
Inlägg: 835
Blev medlem: tis dec 25, 2007 1:59 pm
Ort: Linköping

Inlägg av G.Nauta »

Synd att jag inte har något ljud på datorn :( Men du kör precis som man ska göra ! Och det verkar ju röra på sig :thumbright:
"Good looking from a far, but far from good looking!"
Skriv svar