Sida 107 av 132

Re: Jensas B18 comp Vega. andra plats i primeär racet!

Postat: mån jul 14, 2014 9:51 am
av Jens Gustavsson
sånna vill jag ha flera av i framtiden!

vill tacka mina sponsorer också och alla som hjäpt till med bilen på olika sätt :thumbright:

Bild

Re: Jensas B18 comp Vega. andra plats i primeär racet!

Postat: mån jul 14, 2014 11:39 am
av therealpinto
Det var nog inte så mycket allvar i våra funderingar...och jag tror inte Eklund behöver så mycket "hjälp" på banan heller :-)

Gustaf

Re: Jensas B18 comp Vega. andra plats i primeär racet!

Postat: mån jul 14, 2014 12:02 pm
av Jens Gustavsson
nej jag förstår det gustaf men folk kan nog tänka tanken då vi är från umeå båda :)

Re: Jensas B18 comp Vega. andra plats i primeär racet!

Postat: ons jul 23, 2014 10:01 am
av Jens Gustavsson
jag ringde momentums tech linje och kollade lite med rem hastigheter mm för att söka ett svar varför remen går sönder över 8000rpm och jag åker med en rem hastighet på 61m/s och max rekommenderade låg mellan 34-40m/s beroende på rem så där är nog förklarigen. får svarva en ny mindre rem skiva på veven.

0.138m dimx3.1416x 8500/60=61m/s

mvh jens

Re: Jensas B18 comp Vega. andra plats i primeär racet!

Postat: mån jul 28, 2014 12:24 pm
av Kadett4wd
det där har jag påtalat flera ggr åt folk,, men de lyssnar aldrig.

Re: Jensas B18 comp Vega. andra plats i primeär racet!

Postat: tis jul 29, 2014 8:19 am
av Jens Gustavsson

Re: Jensas B18 comp Vega. andra plats i primeär racet!

Postat: tis jul 29, 2014 10:00 am
av PerAage
Fränt!! :)

Re: Jensas B18 comp Vega. andra plats i primeär racet!

Postat: tis jul 29, 2014 1:49 pm
av Jens Gustavsson
jo det va lite förvånande att ingen hade kört fortare än 10.06 men det är en konstig vikt klass där ingen har kört i modern tid.

650kg/ liter är ingen race bil, det är mer en strids vagn :lol:

Re: Jensas B18 comp Vega. andra plats i primeär racet!

Postat: tis jul 29, 2014 4:42 pm
av T-27
Nu när du tagit rekord i E/TA Får du väl bygga om bil och motor och jaga D/TA Rekordet :wink:

Re: Jensas B18 comp Vega. andra plats i primeär racet!

Postat: tis jul 29, 2014 4:52 pm
av Jens Gustavsson
ja mats det blir nog en utmaning med B18:n (eller B20) :)

blir ändå kul nästa år med en ny klass och det va bra att få prov köra lite i år jag har en lista med att göra grejor på väggen här. inga stor grejor utan mer små fix som gör bilen mer lätt körd.

svårt att få bilen snabbare med 1792cc och 1164 kg (eller va det va?) men det går att få den mer lättkörd och det kan man nog ändå plocka en del poäng i serien nästa år speciellt då banorna inte alltid är perfekt. min bil går som på räls och kan 60 fot likadant på en olje grus bana tror jag :thumbright:

mvh jens

Re: Jensas B18 comp Vega. andra plats i primeär racet!

Postat: tis jul 29, 2014 8:40 pm
av Värsting 240 Turbo
Stort Grattis Jens! :)

Är du hemma något imorgon? Skulle behöva köpa några 5mm lashcap av dig om du har hemma?

Mvh Kristoffer

Re: Jensas B18 comp Vega. andra plats i primeär racet!

Postat: tis jul 29, 2014 10:26 pm
av Jens Gustavsson
tack!

jag har ännu lite semester kvar och ska njuta i solen lite till.

det fins inga 5mm i mitt sortiment jag har 1.5-4mm om jag mins rätt jag kan kolla i morgon.

mvh jens

Re: Jensas B18 comp Vega. andra plats i primeär racet!

Postat: tis aug 12, 2014 9:34 am
av Jens Gustavsson
ringde stig o i dag och fråga om tips på hur man kan få lådan att stalla lite bättre vid de kritiska 3100rpm där det nu står still i flera sek innan den jobbar vidare uppåt. min motor ger ju bara 145nm där ungefär och 0.15bar laddtryck. ska prova lite tunnare olja typ red-line hadde en tunnare som hette racing light nått sen skulle jag kolla tryck och temp mellan låda och kylare skulle va 60 psi ungefär om det va lagom balans mellan lådan och konverterns flöde.
han trodde dock att man skulle behövt tuna om konvertern lite för att se nån stor skillnad.


skulle gå att montera en stryp ventil till konvertern också.

mvh jens

Re: Jensas B18 comp Vega. andra plats i primeär racet!

Postat: tor aug 14, 2014 6:47 pm
av Christofer
Vad vi har provat fram så gör inte viskositeten några underverk för varken stall eller verkningsgrad på momentomvandlaren när den är varm.
Har man högt kyltryck så måste man ta sig en funderare vart ifrån trycket kommer och varför det är så högt. Dumpa trycket i kylkretsen ger ju ett lägre mätvärde men löser inte grundproblemet att till exempel momentomvandlaren sväller av fylltrycket på grund av flex i pump och turbindel som ger ett större inre lekage och öppnar upp för att släppa igenom mer olja ut i kylkretsen.
Ett lägre kyltryck ger alltså inte automatiskt en högre k-faktor för den kan va rent effektivare vid ett lägre tryck och ge ett lägre stall.

Re: Jensas B18 comp Vega. andra plats i primeär racet!

Postat: fre aug 15, 2014 9:14 am
av MGP
Grymt kul, grattis :-)

/MGP