volvo 240tic -81

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
zajja
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 24, 2006 11:05 pm
Ort: Härnösand

Inlägg av zajja »

Satte dit en ventil som höjjer laddtryck med 0,15 bar vid 4200rpm och sen drog vi ut och mappade men kom inte långt innan det började ryka kraftigt inne i kupén så fick svänga av och det läkte kraftigt från både oljetillförseln och från returen vid turbon så hem och drog åt det så vart det någorlunda tätt (läker lite fortfarande men var så man kunde köra den iaf utan att det ryker) så drog vi ut igen och laddtrycket hamnade på 1bar efter 4200, då kommer det ett ryck men verkar som att k-kammen är för vass för turbon och varvstoppet sattes vid 6000rpm men det är stor skillnad!
Så nu är bilen avställd och kommer stå ett tag då jag ska fixxa till vinterbilen lite och sen kommer den säljas till våren.
Planerna för denna är att fronten ska riktas och sen ska den lackas i vinter, matt eller blanksvart vet jag dock inte än beror på vilket humör jag är på om jag orkar spendera många många timmar för att få den tillräckligt bra för att dra den blank eller om jag bara spacklar till högra bakskärmen där det rostlagats och sen bara mattar ner den och blåser på mattsvart, dåliga saker syns inte lika väl då...
Sen när vinterbilen säljs till våren blire att skaffa en snällare kam och göra om så att jag kan styra tändning också, har en fördelare utan vakumklocka hemma som bara är att sätta dit men nånting behövdes ändras i boxen först, på så sätt bör man få ut samma effekt (om inte lite mer) på lägre varv än med k-kammen så man får lite mer körbarhet och sen blir det att skaffa en diff så den blir roligare att leka med! det som är kvar att sätta dit i inredningen ska även dit (typ kåpor för bälten, "listen" till mätarna i instrumentpanelen ska dit, hatthylla ska göras och säkert nått mer) och sen ska jag faktiskt sätta in en steroe och ett par 5,25:er jag har liggandes för dem stunder man kör lugnt med bilen :P
Och måste göra fäste till servobehållaren då den enbart är faststripad och naturligtvis fixxa oljeläckaget vid turbon och måste göra om bakaxelkröken och sen måste jag byta skivor och klossar runt om och byta styrleder + damaskerna och göra hjulvinkelinställning... säkerligen mer grejjer men det är det som dyker upp i huvet nu.
Film från mappningen:
http://www.garaget.org/video/puoo0h1mfl8k
Bilder på hur den ser ut nu:
Bild
Bild
Bild
Bild
//Marcus Saari
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
zajja
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 24, 2006 11:05 pm
Ort: Härnösand

Inlägg av zajja »

Ställde på biljäkeln idag och har satt dit passagerarbälte och satt ratten rakt samt i med batteriet och varit ut och provkört en sväng... blir att ta den till skolan imorgon bara för att och sen bankörning på söndag för att sedan ställas av igen ;)
//Marcus Saari
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
zajja
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 24, 2006 11:05 pm
Ort: Härnösand

Inlägg av zajja »

Jahapp, bilen gick bra fram och tillbaka till skolan så jag var peppad för att dra till banan idag.....
Fick köra lite gokart vilket trots ganska trötta på rakorna var riktigt roligt då banan var blöt så det gick att sladda friskt!
Sen stack man ut med bilfan då... dåliga däck och blöt bana = dåligt då så fort man börja sladda lite så släppte även framdäcken vilket resulterade i att det inte var så lätt att räta upp bilen igen menmen, kom till depårakan och tröck på fullt, MEN FAN VA SLÖ BILJÄKELN ÄR!!! tittar på laddtrycksmätaren och jaha... knappt över atmosfärstryck, yeay!
In i depån, öppnar och kollar om nån tryckslang eller liknande skulle hoppat av men icke... något som dock hade hoppat var generatorremmarna! remskivan på vattenpumpen hade spruckit (se bild) och låg och vobblade vilket naturligtvis krängde av remmarna... ringde far så han fick komma ut med ny remskiva och hemmåt bar det, inget laddtryck så det var väl bara att inse att (förhoppningsvis) turbon var väck då jag inte hittade något upphov till läckage så när jag kom hem röck jag bort filter och vevhusvent röret och såg att impellern var liite skadad och den snurrar lätt men den glappar ganska kraftigt radiellt!
Bild
Bild

Som tur var hann jag bara 2 varv runt, varav ett var lugnt då jag upptäckte att den inte laddade som den ska så den hann aldrig koka, hade ju elfläkten igång också så att jag tror inte den han ta någon skada av remmarna var borta, inget krux med att starta heller då det var så kort tid så batteriet fortfarande var laddat.
Väntar ett tag innan jag bestämmer vad som händer med den nu, försäljning hel eller i delar eller sälja vinterbilen för att finanisera värre grejjer till denna, dock starkt sugen på något nyare kan jag säga!
//Marcus Saari
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
Användarvisningsbild
M Bengtsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 462
Blev medlem: mån jan 15, 2007 8:33 pm
Ort: Vara

Inlägg av M Bengtsson »

Hur fasen kunde remskivan gå av?

:?
Volvo 142 -70 -Överladdat projekt:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36179
zajja
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 24, 2006 11:05 pm
Ort: Härnösand

Inlägg av zajja »

Killroy_swe skrev:Hur fasen kunde remskivan gå av?

:?
Lite smånyfiken på det jag med....
//Marcus Saari
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6091
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Inlägg av Steve »

Har hänt för mig på b18/b20 några gånger, troligen p.g.a. att remmen varit för hårt spänd?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
zajja
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 24, 2006 11:05 pm
Ort: Härnösand

Inlägg av zajja »

Steve skrev:Har hänt för mig på b18/b20 några gånger, troligen p.g.a. att remmen varit för hårt spänd?
Hmm, möjligt fast jag tyckte inte vi spände dem så jävla hårt men det var ju lite utav stressmek jag och polarn gjorde för att den skulle mappas dan efter så...
//Marcus Saari
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
benkoilovikka
Forumsberoende
Inlägg: 514
Blev medlem: tor maj 31, 2007 3:45 pm
Ort: Pajala/Lovikka

Inlägg av benkoilovikka »

fint bygge "keep up the good work"
zajja
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 24, 2006 11:05 pm
Ort: Härnösand

Inlägg av zajja »

Nu står den i garaget och ska få tina upp sig lite innan jag börjar slipa för lack....
//Marcus Saari
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
zajja
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 24, 2006 11:05 pm
Ort: Härnösand

Inlägg av zajja »

Ändrade planer, motor och låda ska ryckas ur och säljas separat och karossen separat. intercooler, dump och insprutningssystem ska i nya bilen.
Kan låsas.
//Marcus Saari
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
Låst