Då har man haft lite röj i garaget igen...
"Hittade" en något dammig BMW 528 -87
Den startade direkt trots att den stått i ett år nu
Efter lite tvätt visade det sig att den var fortfarande ganska välvaxad , och den blev riktigt fin , jag passade även på att byta fälgar på den till 635ans "mekhjul"..... ( BMW Radialeker 8x17 et20 från e39 )
Passade så fint att 635an inte får tillbaka dom...
Givetvis körde man ju en liten runda så man fick lufta den lite , otroligt nog funkade allt som det ska och inga bromsar låg på eller så.
Man kan säga att 635an och 528an var ganska lika i prestanda tidigare
( 528an med 184hk är ca 50 kilo lättare och har lägre utv. 635 hade 197hk )
nu när 635an har turbo , är det en jäkla skillnad , över hela registret men extra stor skillnad mellan 1500-3500
Nu har 528an hittat in i sitt hörn igen , dock under skyddande filtar och pressening....
Vi får se det kanske blir lite renovering framöver....
Lite mer ON topic
Jag har bytt mätare så att de är likadana , dock får min smalbandslambda hänga med ett tag till....
Har haft lite diverse problem med kylvatten läckage , har nu svetsat om ett av rören till det bakre aggregatet , och bytt till nya slangar till kylaren
Två nya slangar kostade under 500:- på BMW
Har även bestämt mig för att försöka flytta oljekylaren till under intercoolern , istället för framför
Och därmed få plats med en elfläkt direkt framför kylaren , så att luftflödet genom intercooler och vatten kylare blir mer optimalt .
Det blir VÄLDIGT varmt under huven på denna pjäs
När jag monterar "hasplåt" under motorn , kommer det nog bli någon extra fläkt för att evakuera luften ner under bilen.
Alla rör inkl. luftrenare mm. är så varmt om man stått på tomgång en stund , att man nästan inte kan ta på dem.....
Och folk frågar "vad ska du göra nu när du är färdig med bilen?" ehhhhh
Finns ju hur mycket som helst att göra/rätta till
Dock blir det inga stora projekt nu på sommaren , vill ju köra med den
Men färdig , vad betyder det ?