Sida 12 av 23
Postat: fre okt 17, 2008 6:50 am
av therealpinto
Förresten, har du stummat balken i framkant också? Jag tror att den måste sitta lika stadigt (ungefär) i alla tre fästen om man inte ska bryta sönder saker.
/Gustaf
Postat: fre okt 17, 2008 7:01 am
av iron_man
jajemen det är också gjort. ska bli kul och se om det blir bättre 60foot fast blir lite svårt att veta hur mycket det gör när det ska byttas drivaxlar och uppdateras styrboxen så vi kan starta med lite ladd
Postat: fre okt 17, 2008 10:00 am
av SWR
1600 topplokk på 2-liter motor med flattopp stempler = 11.4:1 CR... litt høyt for overladd i klassen 1bar+ ?

Postat: lör okt 18, 2008 2:47 pm
av iron_man
hehe det blir inte så högt som 11.4-1 när allt är klart. fast det hade varit grymt att ha så hög och lite lagom ladd och mettis kanske det blir nåt annat år

Postat: sön dec 21, 2008 2:51 am
av loop
Byggt nåt mer? Är nyfiken på den där 1600 toppen.
Postat: sön dec 21, 2008 7:17 pm
av iron_man
jo lite har hänt. vi har fått hem alla delar till toppen nu.
nåt speciellt du tänker på med 1600 toppen?
Postat: sön dec 21, 2008 9:34 pm
av loop
iron_man skrev:jo lite har hänt. vi har fått hem alla delar till toppen nu.
nåt speciellt du tänker på med 1600 toppen?
Nej, mest vad det är för nåt som gör den till ett bättre utgångsämne mm. Jag gillar pinto och det är ju kul att läsa när andra trimmar dem. Jag har även en 1600 i gömmorna. Hade hört det tidigare att de är bättre på nåt vis, men inte fått nån riktig uppfattning om varför. Mer material är det enda jag kan tänka mig.
1600 topp
Postat: mån dec 22, 2008 1:46 am
av pinto jonny
1600 toppen är lite bättre i kortradien före ventilen pga. att förbräningsrummet är något grundare därav de längre ventilerna och givetvis ett mindre förbräningsrum som då enkelt höjer kompet om man tex. vill ha extremt hög komp. eller gröpa ur och trixa men framför allt enkell sugmotor trimning (komphöjning) det där med bättre flöde det måsta man ändå se över om det ska bli någon fart på maskin
Postat: tis dec 23, 2008 7:47 pm
av loop
Ser 1,6 toppen mer ut som den övre? Fats med mindre förbränningsrum. Jag har alltid trott att IS toppen(insprutningstoppen) var den bättre.
Postat: tis dec 23, 2008 10:25 pm
av SWR
loop skrev:
Ser 1,6 toppen mer ut som den övre? Fats med mindre förbränningsrum. Jag har alltid trott att IS toppen(insprutningstoppen) var den bättre.
Det bildet må det være noe galt med. IS-toppen har den mykeste radiusen på SSR... 1.6-toppen ser ut som 2.0-forgassertoppen,mer eller mindre. Den er ikke lik IS'ens.
skiter i 1600 toppen
Postat: fre mar 06, 2009 9:38 pm
av pinto jonny
1600 topp

var upprostad gick håll direkt nya säten i fjolårstoppen och lite uppdaterings portning/titaniumstick
sen får vi se till sommarn om 9 sek blocket funkar som det står
http://www.moronsbilservice.com/
Postat: lör mar 07, 2009 4:35 am
av 8200rpm
Okej nu har jag letat nästan överallt men hittar ingen.
Så tänkte jag frågar en som hållt på mycket med ford och kanske har nån växellåda liggandes?
Den ska se ut som på bilden i början av trådan
http://i307.photobucket.com/albums/nn28 ... 300232.jpg
Startmotorn på högersida om bilen alltså.
Re: skiter i 1600 toppen
Postat: sön mar 08, 2009 10:13 pm
av iron_man
pinto jonny skrev:1600 topp

var upprostad gick håll direkt nya säten i fjolårstoppen och lite uppdaterings portning/titaniumstick
sen får vi se till sommarn om 9 sek blocket funkar som det står
http://www.moronsbilservice.com/
och så blir det ett par riktiga ventilfjädrar som bör klara ett fem siffrigt varvtal utan ventilsläpp

Postat: mån mar 09, 2009 2:06 pm
av therealpinto
8200rpm skrev:Okej nu har jag letat nästan överallt men hittar ingen.
Så tänkte jag frågar en som hållt på mycket med ford och kanske har nån växellåda liggandes?
Den ska se ut som på bilden i början av trådan
http://i307.photobucket.com/albums/nn28 ... 300232.jpg
Startmotorn på högersida om bilen alltså.
Vilken bil ska lådan sitta i?
Jonny kör MT-75 (aluminiumlåda) i sin Sierra, men det finns fler lådor med startmotorn där och samma bultmönster...
9-sekunderssblock. Fränt!
/Gustaf
Postat: sön maj 31, 2009 12:40 pm
av iron_man
har gått långsamt. men i helgen hände det lite. ska bara på ett svänghjul sen ska motorn ner i bilen.
bjuder på en bild
/jimmy