Steners Volvo 240, Snart på en gata nära dig.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
lord_nordkvist
Forumsberoende

Inlägg av lord_nordkvist »

jajuste.. jo bara vi får nån gas på jobbe kan jag säkert bränna ihop den igen, är fort gjort då den är punktad redan.. så fåru väl se om de är nånting du kan använda.. :wink:
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende

Inlägg av Stener »

Ja det skulle varit grett, Skulle ju som behövt en ganska omgående :thumbright: Då kanske du kan ta en titt på ventilkåpan också? Du kan ju höra av dig då, Tar och gör en provisorisk lösning så länge med enkel 10mm vevhusventilation :hihi: Förresten så är jag klar med din gängsats så den kan du få tillbaks :)

Någon som har tips på vad som kan ha orsakat jordfel när bilen bara stått i vinter, Funderar på ifall t.ex. soppapumparna frysit och kan orsaka jordfel på något sätt. Ska tokskruva ikväll iaf för att försöka hitta felet.
Chevelle SS -65
Användarvisningsbild
lord_nordkvist
Forumsberoende

jo de förstås, men ja tror de är en bit bort med gasen än :thumbdown:
så du kan nog montera ihop de du ha sålänge.. så går det ju att ta senare..

va ede för jordfel du yrar i? en ärjad kontakt nånstans kanske?
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende

Inlägg av Stener »

Ja jordfelet e fan inge roligt :-D+ kabeln från går ju in i en fördelningsdosa som fördelar ut strömmen på fyra olika kablar. På en av dom så har jag kontakt med jord. 880 ohm ungefär. Så så fort jag kopplar in batteriet så blir bilen som herbie och börjar leva sitt egna liv. Ja jag ska söka vidare på det ikväll men hade hoppats slippa sånt här och bara sätta i motorn och köra ;-)
Chevelle SS -65
Användarvisningsbild
lord_nordkvist
Forumsberoende

vart går dom 4st kablarna då? search and destroy är melodin :lol:
du kanske har nå kabelschema så du ser vart dom tar vägen, eller är det nå hemkopplat månntro
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende

Inlägg av Stener »

vettefan exakt vart dom går. det är ju dom 4 kablarna som matar hela bilen. Har kollat en massa idag men blir inte klok på detta. Prövade resistansmäta mellan jord och den kabeln ur fördelningsdosan som problemet låg i och hade resistans hur jag än gjorde där emellan, förvisso väldigt hög resistans men ska väl inte vara kontakt överhuvudtaget där emellan?

Prövade ta bort säkringarna en och en eftersom och mätte, Då ska ju kontakten med alla utgående kablar i bilen att försvinna och jag hade fortfarande jordfelet även utan alla säkringar. Alltså måste problemet ligga mellan fördelningsdosan och säkringsdosan?

Har haft ganska lite garagetid idag, Men imorgon blir det andra tag.

Någon med bra tips på olika tekniker att felsöka på?
Chevelle SS -65
Användarvisningsbild
RWHP
För mycket laddtryck

Inlägg av RWHP »

Angående soppapump, kör på Henko 255lph de kostar 695kr :) Är som Walbro fast bättre!
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv

Inlägg av Steve »

Vad är det som händer exakt med bilen när du kopplar in batteriet?

Har du jordkabel mellan kaross+batteri?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende

Inlägg av Stener »

Ja du det var en massa konstiga fenomen. En tuta började tjuta när man kopplade in batteriet och lampor osv funkade inte. Men nu är det fixat, Hur? Vet ej :hihi:

Återstår en del småfix nu bara.
Chevelle SS -65
Användarvisningsbild
lord_nordkvist
Forumsberoende

elfel som löser sig själv är det bästa som finns.. :mrgreen:

nånting lär väl ha brunnit till sig ska du se..
Användarvisningsbild
RWHP
För mycket laddtryck

Inlägg av RWHP »

Hur har du gjort med vevhusventilation?

Själv har man målat och fräschat upp snart allt, ska skicka in alla skruvar och muttrar på förzinkning så de blir kul och skruva dit ;) Går fortfarande och funderar på om man ska vara seriös och köpa motornord stakar eller köpa dina original stakar ;)
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende

Inlägg av Stener »

Gjort en fläns dit original vevhusventilationen sitter och dubbla 25mm utgångar från den till en stor vevhusburk med 40mm filter.

Blir en provstart i helgen om jag har tid så dyker väl eventuellt upp en filmsnutt då.
Chevelle SS -65
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende

Inlägg av Stener »

Håller på att fundera på tändstiften, Någon som har bra förslag på tändstift som skulle passa min motor? Motorsetupen står ju på första sidan :) Enda som återstår nu är att svetsa klart vevhusflänsen och vevhusburken :thumbright: Började bränna ihop flänsen igår men det var lite trixigare än jag trodde de skulle va. Inte svetsat så mycket rostfritt med gassvetsen och den betedde sig väldigt konstigt när den smalt i jämförelse med svartstål så fick det inte att smälta samman bra med rören som är av svartstål.

Och Jimmy ska väl ta sig en sväng med vevhusburken för att helsvetsa den :) Kanske får se ifall han har bättre framgångar med att svetsa ihop flänsen, Fick dit distansen som sitter på undersidan av flänsen som hindrar att oljepumpsdrevet ska hoppa upp men ville inte ge mig på anslutningarna då dom ska hålla tätt också :hihi:
Chevelle SS -65
Användarvisningsbild
Falo
För mycket laddtryck

Re: Steners Volvo 240 (B230FT 400HK) Motorn snart på plats.

Inlägg av Falo »

Jaha? Händer det något?
We have a long way to go and a short time to get there....
Bild
http://www.garaget.org/?car=40729
http://www.garaget.org/?car=40731
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende

Steners Volvo 240 (B230FT 400HK) Motorn snart på plats.

Inlägg av Stener »

Tjena Micke! Jodå det händer rätt mycket. Bytt toppackning och hällt i vatten, olja och allt kontrollerat vad gäller läckage. Strulat en del med varvtalssignal till Megaskvättet som trilkades lite men det är ordnat nu. Ska göra om matningen till bränslepumpen lite samt få till tändningen som för närvarande inte fungerar. Sen är det väl lite småstök med bromsar. Annars besiktningsklar tror jag! Själv då?
Chevelle SS -65
Skriv svar