
connys mercedes 300 turbo (740hk/850nm)
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: connys mercedes 300 turbo (616Whk/800Wnm)
snart blir det hård bromsning i STS sävar garaget på denna motor
läs mer här... http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=46&t=62041" onclick="window.open(this.href);return false;

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: connys mercedes 300 turbo (740hk/850nm)
740hk/och över 850nm nu. om ni missat bromsningen gå in i dyno tråden i länken över. bra jobbat conny! 740hk och 2.25bar i en standard 2v gubb mersedes motor är coolt tycker jag 

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: connys mercedes 300 turbo (740hk/850nm)
Har projektet stannat ? Skulle vilja se några kör filmer! 

- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: connys mercedes 300 turbo (740hk/850nm)
conny kör den som bruks bil till och från jobbet mm var dag (han har ingen annan bil). inga problem direkt med den den bara går och går. han snackade om att lyxa på med ett olje byte kanske framöver till ny biltema billigaste olja nu. den har haft samma olja sen i vintras tror jag då vi bromsa?
conny ska sen göra iordning det nya insuget och vi kommer göra den nya hög flödes toppen klar sen också så det är klart inför dyno sesongen
det blir nog fortsatt att köra med den slöa 199 graders hydral kamaxeln (1.27mm) bara lite hårdare fjädrar så den går att varva lite mer än dagens 6500rpm.
conny ska sen göra iordning det nya insuget och vi kommer göra den nya hög flödes toppen klar sen också så det är klart inför dyno sesongen

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: connys mercedes 300 turbo (740hk/850nm)
Okej, så ni tror inte att de går varva mer än 6500 med std fjädrar? Har ni hittat några andra som passar men är hårdare? Jag såg dyno kurvan på en av filmerna men syntes lite dåligt, har ni någon bild där det synns bättre? Tex när den har fullt laddtryck osv..
Re: connys mercedes 300 turbo (740hk/850nm)
Schyssta siffror, sugmotormässigt vill jag dock tro att den ger lite mer än standard 180hk, det nya sprutet gör nog en del mot K-jeten.
Annars svarar den ju med ca 120% effektökning per bar, det låter mycket det.
Jag antar att gjutjärnslimporna är väck också?
Jag kör ju W124 till vardags så jag har inspekterat topparna, på den punkten förvånar det mig inte att de flödessvarar på det sätt som visas i tråden.
Annars svarar den ju med ca 120% effektökning per bar, det låter mycket det.
Jag antar att gjutjärnslimporna är väck också?
Jag kör ju W124 till vardags så jag har inspekterat topparna, på den punkten förvånar det mig inte att de flödessvarar på det sätt som visas i tråden.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: connys mercedes 300 turbo (740hk/850nm)
vi har kört den här motorn väldigt mycket i dynon och över ca 6300 så börjar det skramla i ventilmekanismen ser man på knack sensorn men vi har kört till 7000rpm tidigare men då hade kolvarna små märken efter närkontakt med ventilerna så det va alldeles för mycket.
vi kommer gå ned till 8mm ventil skaft på avgasidan och lätta alla rörliga delar med mellan 10-25% sen har jag fixat fram lämpliga fjädrar som ska användas på den nya toppen. ventil storleken ökas från 43x38 till 46x38 nu och flödet blir mycket bättre än fast vi bara jagat flöde mellan 4-11mm.
jo nog är säkert sug effekten högre än 180hk idag med det fina grenröret men insprutningen gör nog ingen större skillnad det är samma kassa insugnings rör än. men autronic sprutet gör motorn väldigt snäll och körbar, bara koppligen som är lite huggig men det måste man ha om man ska ha 850nm. conny fantiserar lite om TH400 men det är bara på fantasi stadiet än. blir bättre bruks känsla och det kommer gå mycket fortare och hålbarare då också skulle jag tro.
föresten jag åkte en sväng med conny före besiktningen med orginal avgasystem sugmotor och den va grymt trött då så trött att den på tvåan fick plågas länge innan varvstopet gick in vid 6500rpm och det va så lite acc där så med autronics fina varvstopp inte märktes nästan
med turbon så piskar bara alla mätare i botten och det smattrar på varvstopp direkt man gasar fullt med lite högre ladttryck haha! skulle vilja varva 2000rpm mer med turbo bara ventilerna hadde följt med. så stor blir skilnaden mellan en rätt byggd turbo motor mot en tråkig sug standard motor 
vi kommer gå ned till 8mm ventil skaft på avgasidan och lätta alla rörliga delar med mellan 10-25% sen har jag fixat fram lämpliga fjädrar som ska användas på den nya toppen. ventil storleken ökas från 43x38 till 46x38 nu och flödet blir mycket bättre än fast vi bara jagat flöde mellan 4-11mm.
jo nog är säkert sug effekten högre än 180hk idag med det fina grenröret men insprutningen gör nog ingen större skillnad det är samma kassa insugnings rör än. men autronic sprutet gör motorn väldigt snäll och körbar, bara koppligen som är lite huggig men det måste man ha om man ska ha 850nm. conny fantiserar lite om TH400 men det är bara på fantasi stadiet än. blir bättre bruks känsla och det kommer gå mycket fortare och hålbarare då också skulle jag tro.
föresten jag åkte en sväng med conny före besiktningen med orginal avgasystem sugmotor och den va grymt trött då så trött att den på tvåan fick plågas länge innan varvstopet gick in vid 6500rpm och det va så lite acc där så med autronics fina varvstopp inte märktes nästan


True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: connys mercedes 300 turbo (740hk/850nm)
Behöver ju inte funderar på vem som skall göra mitt grenrör
Skämt å sido. Grymt intressant projekt, väldigt lärorik läsning för mig som är ny inom detta ämne. Tackar för det! 


Re: connys mercedes 300 turbo (740hk/850nm)
Tänkte bara slänga in att jag och Conny var ut för någon vecka sedan med Racelogic boxen. Lågt ladd (1.7bar tror jag) gav 100-150km/h på 2.8s med växling just innan 150. 100-200 fick vi ingen tid på, på just den repan, då vi upptäckte att 4:an och varvstopp gav ~193km/h gpsfart. Men nästa repa då vi segdrog från 4:an innan 100 (gav 100-150 på 3.5s) och växlade till 5:an så fick vi 100-200km/h på 7.5s.
Det innebär att hade man kört 100-150 som i första repan med start på 3:an, så hade vi redan där legat på 6.8s.
Slutsatsen är att det är bra snyt i maskinen (!), vi får kanske testa på fullt ladd senare
?
Det innebär att hade man kört 100-150 som i första repan med start på 3:an, så hade vi redan där legat på 6.8s.
Slutsatsen är att det är bra snyt i maskinen (!), vi får kanske testa på fullt ladd senare

- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: connys mercedes 300 turbo (740hk/850nm)
jag och conny har snackat om en uppgörelse mellan vega dragrace bil vs bruks MB mellan 100-220km/t eller 150 - 220 om inte conny får fäste under 150
jonas har du kvar nån repa på vegan så man får höra hur man ligger till 100-150 eller 100-200? ? tänkte så man vet vilket laddtryck som kan behövas i B20:n.

jonas har du kvar nån repa på vegan så man får höra hur man ligger till 100-150 eller 100-200? ? tänkte så man vet vilket laddtryck som kan behövas i B20:n.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: connys mercedes 300 turbo (740hk/850nm)
Ska dra mig mot jobbet nu, men imorgon tar jag mig en titt! 

Re: connys mercedes 300 turbo (740hk/850nm)
Har snabbkikat i loggarna från förra hösten då du körde i Åmsele.
Skulle tro att det var med 2bar+ på B20:n då du hade drygt 180km/ på 201m. Du höll aldrig ut 402m med full gas hela vägen, så 100-200 finns det ingen riktig tid på. I alla fall, 100-150 gick som snabbast på 2.1s (oftast på 2.2)
.
Kör Conny på fullt ladd och ensam i bilen så kanske han kan närma sig dessa tider (?), men han får det nog svettigt
Bästa 0-100 på 2.1s och 60-foten låg oftast på 1.5s.
Skulle tro att det var med 2bar+ på B20:n då du hade drygt 180km/ på 201m. Du höll aldrig ut 402m med full gas hela vägen, så 100-200 finns det ingen riktig tid på. I alla fall, 100-150 gick som snabbast på 2.1s (oftast på 2.2)

Kör Conny på fullt ladd och ensam i bilen så kanske han kan närma sig dessa tider (?), men han får det nog svettigt

Bästa 0-100 på 2.1s och 60-foten låg oftast på 1.5s.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: connys mercedes 300 turbo (740hk/850nm)
då har man chans iallafall på 100-150
men jag får det blir nog tyngre på 150-220km/t.
jag mins jag körde på 402m då jag körde mot robbans bmw i åmsele men vi hade nog monterat bort mätaren då.
jag skulle uppskatta 60 fot där i åmsele till 1.39-1.42 men det beror på hur roll out beräknas i din mätare VS på en bana.
ett bra program om sånt finns på nitroz motorsoffan där lelle och nova jörgen går igenom tidtagnings anlägningarnas funktion.
kul att höra siffror iallafall jonas

jag mins jag körde på 402m då jag körde mot robbans bmw i åmsele men vi hade nog monterat bort mätaren då.
jag skulle uppskatta 60 fot där i åmsele till 1.39-1.42 men det beror på hur roll out beräknas i din mätare VS på en bana.
ett bra program om sånt finns på nitroz motorsoffan där lelle och nova jörgen går igenom tidtagnings anlägningarnas funktion.
kul att höra siffror iallafall jonas

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: connys mercedes 300 turbo (740hk/850nm)
Skulle tro att 60-fot är Racelogic:s akilleshäl när det gäller tidtagning. Den loggar ju 10ggr/sek och då bilarna blir så snabba i starten som din som kan den nog "missa" en tiondels sekund. Så du kan mycket väl ha kört på 1.4s i 60-fot.
Däremot på 201m, 402, 100-200 så händer det inte lika mycket på kort tid, därav blir den också väldigt exakt där.
Det finns Vbox som uppdaterar 100ggr/sek, en sån skulle man haft istället
Däremot på 201m, 402, 100-200 så händer det inte lika mycket på kort tid, därav blir den också väldigt exakt där.
Det finns Vbox som uppdaterar 100ggr/sek, en sån skulle man haft istället
