Sida 12 av 53

Postat: ons feb 11, 2009 8:05 am
av sleeper pv
Murranboy: " va länge sen, 10år gissar jag på. " inte sååå länge sedan isf, min båt tävlade senast -96..... då med kompressormatad BMW.

"Jag får flytta upp till föräldrarna igen o va mera ute på sjön som förr" Låter kanon, förutom att flytta till mama å papa, hehe.

//F.

Postat: ons feb 11, 2009 8:10 am
av freakbrother
Bengt Enesand .....

Honom känner jag åxå !
Åkte Bass22 o B19 från början , den båten har Ingemar jansson nu !
och motorn är den som Nusnäsgrabbarna gjorde iordning och åkte med , den som numera finns i Veronicas ägo.

MVH /Gunnar

Sorry Freddan för mera 'offtoppic'...

Postat: ons feb 11, 2009 12:16 pm
av sleeper pv
freakbrother och murranboy:

Det är något som inte stämmer i historien :? . Murranboy påstår att det funkade sisådär med BMW turbon, men freakbrother säger juh att nusnäs gänget hade bra fart med samma koncept???? Tror inte Gunnar ( freakbrother ) skulle låta sin dotter handla maskin om han inte visste att grejerna hade potential :doh: .

murranboy: Är du insatt i historien ang BMW turbon? Vad funkade inte för bengt?

Gunnar: inte alls offtopic, diskussionen handlar juh om BMW turbo :lol:

Postat: ons feb 11, 2009 3:35 pm
av Murranboy
Ang Enesand så beror väl på att människan har tummen mitt i handen :hihi:
Och varför jag inte är så insatt i just hans motor, är nog för på den tiden visste jag inte vad överladdning va för något :lol:
Ska lyssna lite med min storebror ikväll, han vet en hel del om den!

sleeper pv: Visst, mor o far gillar barnbarnen, men inte på heltid :P

Gunnar: Hade ingen aning om att han har sålt den, sist jag såg den så stog den i en maskinhall bland alla andra skrotobjekt han har :lol:


//Johan

Postat: tis feb 17, 2009 8:14 pm
av sleeper pv
Kolvarna får ventilurtag
Bild

Postat: tis feb 17, 2009 8:16 pm
av sleeper pv
Färdiga till slut :thumbright: Man ser även jiggen och en std obearbetad kolv.
Bild

Postat: tis feb 17, 2009 8:17 pm
av sleeper pv
Testat med lera utan packning. Nu finns det frigång även med vassare kam om framtiden önskar det 8)
Bild

Postat: tis feb 17, 2009 8:23 pm
av sleeper pv
Förutom dessa "stora" ingrepp på bilderna så sker det massor med småjobb på motorn. Detta är inte så spännande att visa men tar himla massa tid och måste åxå fixas. Det är bla

fila in kolvringsgap.
byta styrningar ( som skall svarvas först ).
mäta och justera alla lagerspel ( henas och slipas ).
Mäta och testa vart allt skall sitta i motorutrymmet, såsom wastegate mm.
blästra och rengöra massa tillbehör.
mm mm mm.

Allt har sin tid och stress har aldrig lett till en framgångsrik motor.

// Freddan

Postat: mån mar 02, 2009 10:48 pm
av sleeper pv
Här var det upplagd för montering.
Bild

observera årtalet på Motornords katalog :hihi:

Postat: mån mar 02, 2009 10:49 pm
av sleeper pv
Vevaxeln monterad med lite stöddigare 12,9 bult :thumbright:
Bild

Postat: mån mar 02, 2009 10:50 pm
av sleeper pv
kolvar monterad på stake med infilade ringar.
Bild

Postat: mån mar 02, 2009 10:52 pm
av sleeper pv
svarvade en kona för montering av kolvarna i blocket, mkt smidigare än kolvrimgskompressor :thumbright:
Bild

Konan monterad med ngn hundradels presspassning i pyramidspåret. Nu är det enkelt och tryggt att trycka in kolven med ringarna i loippen.
Bild

Postat: mån mar 02, 2009 10:54 pm
av sleeper pv
Kolvar monterat och klart.
Bild

Nu är det dags för oljepump och tråg innan toppen skall klämmas på :thumbright:

Postat: tis mar 03, 2009 4:35 pm
av Daniel-635
Smart verktyg ! jag var ju lätt nervig när jag monterade mina i 635an.

Lätta kolvar om det är vikten (328) som står på dem, en koll i min egen tråd visar att Mahle kolvarna jag har väger 575g (dock 92mm)

Postat: ons mar 04, 2009 10:14 am
av sleeper pv
Daniel-635: Jo det är vikten påkolvarna du ser ( 328 gram ). Dock utan ringar, bult och kolvbultslås. Det är rätt lätta och fina kolvar faktiskt, hoppas dom står pall :wink:

Ekonomisk kris gör att stora inköp uteblir :thumbdown:. hoppas få toppen MIRA-fräst snart så jag kan pilla ihop den.

//Freddan.