Sida 12 av 17
Postat: tor mar 12, 2009 9:23 pm
av Erland Cox
I Pipemax lägger man in avgasportens längd i programmet. Jag tänkte på en sak när jag körde hem i morse. Om jag får måtten på avgashuset, inlopps diameter, längd in till hjulet och minsta diametern på hålet innan hjulet så kan jag försöka göra en beräkning i Dynomation. Jag vet inte riktigt hur man ska beskriva turbinhjulet för programmet, kanske genom att göra hålet ännu mindre? Jag kan prova med hålet som det är först. Erland.
Postat: tor mar 12, 2009 9:31 pm
av Kadett4wd
nu ska vi se om du förstår hur ja menar med det jag fick som idé Erland..
om du tar fram inloppsarean på avgashuset och gör ett rör likadant eller lika långt som snigeln är. så kan du flöda det och se vad resultatet blir.
sen sätter du dit ett avgashus(komplett med turbin mm mm) på flödesbänken och gör samma sak.
då ser du iaf flödesminskningen du får.
kanske går att räkna lite utifrån det?
Postat: tor mar 12, 2009 9:44 pm
av The
Kadett4wd skrev:nu ska vi se om du förstår hur ja menar med det jag fick som idé Erland..
om du tar fram inloppsarean på avgashuset och gör ett rör likadant eller lika långt som snigeln är. så kan du flöda det och se vad resultatet blir.
sen sätter du dit ett avgashus(komplett med turbin mm mm) på flödesbänken och gör samma sak.
då ser du iaf flödesminskningen du får.
kanske går att räkna lite utifrån det?
Varför inte flöda ett avgashus med och utan turbin?
Postat: tor mar 12, 2009 11:08 pm
av Erland Cox
Kör man med turbo i Dynomation simuleringen så blev det bara ett högt avgastryck utan pulser. Så jag körde en motor utan turbo. Slog in 75 mm som kollektorns ingångs diameter och 30mm som utgångs diameter. Det blev lite knepiga grafer med högre avgastryck än insugstryck över överlapp oavsett längd. Avgastrycket minskade med kortare kollektor och primärrör. Jag skulle behöva en storlek på hålet i avgashuset men 30 mm är det minsta Dynomation kan köra. Jag har en modell att köra färdig för olika avgaskonfigurationer. Sen är det ju bara hur grenröret utan turbo påverkar pulserna. Jag kan lägga upp graferna på söndag om Ronnie kommer hit. Erland.
Postat: fre mar 13, 2009 9:27 am
av Jens Gustavsson
erland jag kan uppskatta minsta dim och längd i ett sånt avgashus senare i dag.
Postat: fre mar 13, 2009 10:03 am
av Kadett4wd
Är det inte bara att räkna baklänges på A/R förhållandet?
Postat: fre mar 13, 2009 10:05 am
av jajsen
problemet är väll att man har två okända när man skall göra det.
både A och R är ju okända och ganska svåra att mäta sig fram till.
Mvh Erik
Postat: fre mar 13, 2009 11:48 am
av Robert Ågren
Angående avgashus, areor och motryck osv.
Jag har testat att köra en turbomotor med endast avgashus monterat och i övrigt tomt för att se grundmotorns effekt som sugmotor i min bromsbänk.
Detta resulterade i väldigt högt mottryck (över 1bar) i grenröret på höga varv och effekten blev helt klart inte den rätta.
Senare försök att istället köra med en adapter på grenröret till ett vanligt 4"flexrör har gett klart bättre resultat. Ex motorer med Autronic som körs mot spjälläge och tryckkompenserade har mappats på detta vis och sen fått adaptern utbytt mot turbon och detta har inte påverkat lamda värdena.
Detta har då varit motorer med (tillräckligt) stora turbos.
Min slutsatts är att det går inte att bara räkna på avgashusets area, turbon i sig påverkar.
Postat: fre mar 13, 2009 12:03 pm
av Kadett4wd
jag vill tro att turbinen hjälper till att 'styra' ut avgaserna genom huset också.
den är juh formad sådan om man bortser från bladen på turbinen.
Postat: fre mar 13, 2009 12:38 pm
av JoBy
Även turbinblanden borde göra en hel del.
Utan turbin men med en 'kona' istället (turbin med borfilade blad) så kommer gaserna att rotera kraftigt i 'downpipen'.
Med perfekt anpassad turbin roterar gaserna i downpipen mycket mindre.
Postat: fre mar 13, 2009 5:56 pm
av Jens Gustavsson
jag har mätt upp arian där avgasena börjar gå ut mot turbinen nu (90mm in i snäckan) på en borg warner s500c med 80mm in i compressorn och 89mm ut mot avgasröret, en 1300hk turbo??
arian blir 2X18cm2 = 36cm2
= motsvarande ett runt hål på 68mm.
har man då som på det grenrör jag rekomendera ett 2.8" sekundärrör så blir det ingen större aria ändrig.
så blir det nån såndär puls som förstör då erland?
detta avgashus är för litet för en 1700hk motor också så då blir det ännu mindre vinkel på konan också.
arian beräkna jag med en pappers bit jag klipte ut sen rita jag av den på ett rutigpapper sen är det bara räkna hella och % rutor

Postat: fre mar 13, 2009 6:51 pm
av Patrik Axelsson
Nu får du förlåta mig Jens men nu har du blivit en tvättäkta teoretiker med dubbla miniräknare:):)
Postat: fre mar 13, 2009 7:08 pm
av Erland Cox
Gör man en beräkning med en kollektordiameter på 90mm som konar ner till 67mm så fungerar ett grenrör med normala längder bäst. Gör man utgångshålet mindre fungerar kortare rör bättre. Jag vet faktiskt inte hur man ska simulera själva turbinbladen. Antingen en simulering i ett mer avancerat program som kan simulera turbos eller körning i bänk med två rör. Ett beräknat med pipemax och ett som är halva pipemax längden. Ett test av två rör på samma motor vid samma tillfälle hade ju helt klart visat vad som ändras. Nån som känner sig sugen? Erland.
Postat: fre mar 13, 2009 7:57 pm
av Martin H
detta skrev jag på sid 1, börjar det bli aktuellt nu?
Martin H skrev:kan avgashusets storlek påverka rörländen dvs stort hus/lågt mottryck = långa rör och med litet avgas hus stämma av med korta rör som erland skriver??
Postat: fre mar 13, 2009 8:15 pm
av Erland Cox
Det kan vara så men turbinhjulet är fortfarande en förtätning som kommer att skicka en övertryckspuls tillbaka. Det är ju inte rätt att simulera ett tomt turbinhus. En motor som varvar mer kräver större kollektor och vise versa så till viss del tar skillnaden i turbinhusstorlek ut sig mot vad för kollektor storlek som krävs till varvtalet. Ett riktigt test hade varit intressant. Erland.