Sida 12 av 36
Postat: ons aug 04, 2010 6:42 pm
av Johan Bredenberg
Riktigt frän dragrace bil

Postat: tor aug 05, 2010 8:53 am
av Tommy Luhr
Man får tacka
Skulle egentligen ha skruvat med racebilen nu i två dagar, men då rasade min bruksbil
Tvungen att ha en sådan med..
Postat: ons okt 27, 2010 10:07 pm
av Tommy Luhr
Denna tråden känner vissa igen

Kan nämna att suget finns och det har gjorts några timmar ikväll..
Har mekat klart bränslesystemet med avstängningsventil och alla fästen.
En innre och en yttre Wire för kranen skall monteras så man mekaniskt kan bryta flödet i systemet.
Slänger upp lite bilder (skall bli härligt att få göra det igen)
Vattenpumpen
Stay tuned

Postat: tor okt 28, 2010 5:22 am
av Richard
trevligt att det rör på sig igen
Men jag tänkte på en grej jag sett i regelboken ang. fuel blocks när jag såg ditt Y-kors på
torpedväggen...
DRT 1.5 Bränslesystem
Placering
Bränsletankar, bränsleledningar eller annan utrustning som innehåller bränsle får ej vara
monterat i förarutrymmet, utom när så anges i klassreglemente. Bränsletank, ledningar,
bränslepumpar etc. ska placeras inom bilens chassi så att de sitter skyddat för yttre
påverkan. Bränsletankar som placerats i bilens front, ska skyddas av ramen eller en
skyddsbåge av rör med min. dimension 1¼ x 0,065 tum chrome moly eller 32 x 3 mm
(1¼ x 0,118 tum) stål. När cool cans monteras i fordon med hel, sluten kaross måste de
vara placerade minst 152 mm (6 tum) framför torpedväggen.
S.k. ”fuel blocks” skall, där sådana används, vara monterade minst 152 mm (6 tum)
framför svänghjulet, samt får ej monteras på brandväggen.
Kan det där vara nåt för dig att tänka på ?
Så du inte åker på att göra om det pga du inte passerar besiktning på banan...
Postat: tor okt 28, 2010 7:27 am
av jp
Lysande Richard!
Richard skrev:trevligt att det rör på sig igen
Men jag tänkte på en grej jag sett i regelboken ang. fuel blocks när jag såg ditt Y-kors på
torpedväggen...
DRT 1.5 Bränslesystem
Placering
Bränsletankar, bränsleledningar eller annan utrustning som innehåller bränsle får ej vara
monterat i förarutrymmet, utom när så anges i klassreglemente. Bränsletank, ledningar,
bränslepumpar etc. ska placeras inom bilens chassi så att de sitter skyddat för yttre
påverkan. Bränsletankar som placerats i bilens front, ska skyddas av ramen eller en
skyddsbåge av rör med min. dimension 1¼ x 0,065 tum chrome moly eller 32 x 3 mm
(1¼ x 0,118 tum) stål. När cool cans monteras i fordon med hel, sluten kaross måste de
vara placerade minst 152 mm (6 tum) framför torpedväggen.
S.k. ”fuel blocks” skall, där sådana används, vara monterade minst 152 mm (6 tum)
framför svänghjulet, samt får ej monteras på brandväggen.
Kan det där vara nåt för dig att tänka på ?
Så du inte åker på att göra om det pga du inte passerar besiktning på banan...
Postat: tor okt 28, 2010 8:44 am
av Tommy Luhr
Det var som fan..
Tur någon har huvudet med sig och höjjer ett varningens finger.
Det där har jag inte sett ens i reglementet.
Kanske skall förnya mig lite vad som gäller för nästa år.
Tack så mycket för upplysningen

Får se hur jag gör med monteringen.
Är ju så fruktansvärt svårt att få till det bra tycker jag då allt samsas om samma yta.
Postat: tor okt 28, 2010 10:55 am
av Mattz Larsson
Stiligt....
Monterar du bränsle kranen för att det står i reglerna att om man åker med mek pump så skall man ha det?
Men det är ju bara att slå av huvudbrytaren så slutar spridarna att spruta.
Jag tycker att det skall bli lite intresant att besikta bilen i sommar (om den är klar DEN SKALL VARA KLAR

) för det där med kran måste ju vara en kvar leva från lågteck V8 med magnet och meksprut. Anars får man väll ut och sno en soppakran från någon finnig moppeburen 15åring.
Mattz
Postat: tor okt 28, 2010 11:11 am
av Granlund
Kul att du sparkat igång det här projektet igen!
När jag kikade på den i sommras var det något av det tokigaste jag sett!
Kan tänka mig att det är en djungel med olika paragrafer och bestämmelser man måste ha koll på när man bygger något på den här nivån.
Postat: tor okt 28, 2010 11:19 am
av Lasse
Mattz Larsson skrev:Stiligt....
Monterar du bränsle kranen för att det står i reglerna att om man åker med mek pump så skall man ha det?
Men det är ju bara att slå av huvudbrytaren så slutar spridarna att spruta.
Jag tycker att det skall bli lite intresant att besikta bilen i sommar (om den är klar DEN SKALL VARA KLAR

) för det där med kran måste ju vara en kvar leva från lågteck V8 med magnet och meksprut. Anars får man väll ut och sno en soppakran från någon finnig moppeburen 15åring.
Mattz
Detta är ju en förlegad regel kan man tycka. Jag köpte en sån aluminium ballofix för 700 spänn men det var ju sånt rackel så jag vägrar sätta dit den. Får jag påbackning på besiktning får jag väl fixa det. Många amerikanska byggen med mekpump och efi har inte den kranen.
Annars får det väl bli en sånhär men den lär väl kosta flis
http://www.kenlowe.com.au/LFS_fuel_shutoff_valves.htm
Postat: tor okt 28, 2010 1:23 pm
av Tommy Luhr
Pratade med en chassie besiktare angående denna kranen för nått år sedan.
Han hävdade bestämt att den skall vara monterad vid användande av mekanisk pump.
Försökte förklara att elektrisk-insprutning är lite annorlunda mot då tidens mekaniska.
Men icke..
Jag monterar och försöker bygga mig fri från fel, men det verkar ju omöjligt att vara en paragrafryttare in i detalj..
Tror jag kan flytta fram mitt bränsle lite vad det verkar som iaf.
Gött att greja med bilen igen tycker jag..
!
Postat: tor okt 28, 2010 7:31 pm
av Turbo_thompa
lycka till:) fint bygge!
Postat: tor okt 28, 2010 7:53 pm
av RoGGaH
Jag kör med mekpump men har ingen kran.
Har besiktat den flertal gånger på tävling och ingen har sagt nått.
Postat: tor okt 28, 2010 8:42 pm
av Tommy Luhr
RoGGaH skrev:Jag kör med mekpump men har ingen kran.
Har besiktat den flertal gånger på tävling och ingen har sagt nått.
Samma här..
Men eftersom Chassiebes gubben var en sådan motståndare så satte jag dit en.
Fick den som spons med från Åbr så klart den skall dit

Postat: tor okt 28, 2010 9:24 pm
av RoGGaH
Ja helt klart att du ska ha den monterad.
Står ju i reglerna så har man otur så åker man dit på det.
Postat: mån nov 29, 2010 10:36 pm
av Tommy Luhr
slipar och gör iordning fronten på bilen, dvs rörramen.
Motorn är ur och skall plockas ihop det sista sen skall allt i bilen och sen är den klar
Lite inredning som bör ses över och göras med lämplig för kopplings skruvande.
Bara så ni vet att jag lever
Är mycket med kundjobb så det tar lite tid från detta projektet men det skall banne mig vara klart till 2011:)