Steves orangea 242 -75 Dyno del 2 (528.2hk)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Inlägg av Stener »

Riktigt fränt :thumbright: Ska bli kul att se hur långt detta räcker då motorn jag håller på att bygga har väldigt liknande setup. Finns ju dom som bänkat över 450 motorhästar med FT/FK grova vevstakarna så jag tycker ni ska pressa på :thumbright:

Riktigt kul med budget trimning!!
Chevelle SS -65
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 911
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Inlägg av dsimila »

Riktigt kul med budget trimning!!
Håller med om det. Håller också på med nåt ditåt.
Tycker att det är intressant det där med dopningen.
Är det samma bestyckning som innan motorn uppgraderades?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Blom142 skrev:JB-weld flexplatta :shock: det låter ju.... intressant :hihi:
det va en nödlösning efter jag körde sönder den fina marin flexplattan.

jag JB weldade sidan mellan en orginal tryckplatta och en orginal lamell och det höl för min B20 och eriks B230 rätt länge och jag räknade med att detta skulle hända, det händer inget direkt drastiskt då det slaåå det blir bara som ett koppligs slir.

det intresanta va dock att det inte va epoxyn som slapp utan vi vred av centrumet med de tunna plåtarna och nitarna först.

vi har lånat en dyno flex platta av mickes motor som kanse peter linberg hinner cad rita av nån dag :wink: ?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

dsimila skrev:
Riktigt kul med budget trimning!!
Håller med om det. Håller också på med nåt ditåt.
Tycker att det är intressant det där med dopningen.
Är det samma bestyckning som innan motorn uppgraderades?
yes! det är samma bestyckning och dopigen är sjusterbar och i sitt min läge än så vi får bestycka ned lite på huvud munstycke tror jag och dopa på lite mer sen då blir det ännu bättre.

hadde inte det blivit som det blev så hadde vi vridit på ett par varv till på laddtrycks styrningen då soppa och tändning mm kändes safe på sista 370hk pullet :thumbright:

1.08bar som det va är ju en fis i rymden för en sånhära fin motor :hihi:

vi han se att kammen(toppen tror jag inte minskar låg vridet då den har samma aria som orginal)) tappade vrid vid 2000rpm men vid 3000rpm så vred den mer än A kammen :thumbright: sen vart det betydligt mer VE hela vägen, speciellt över 6000 rpm va det som natt och dag :thumbright:
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

ja,som jens sa så lät motorn riktigt trevlig när laddet passerade
1 bar :thumbright: . men.. inget kalas utan kras !

en mycket sliten lamell

Bild

och en dålig filmsnutt. (testar att lägga upp en mobilfilm)

Bild

/Fredde
RampagE_740
För mycket laddtryck
Inlägg: 101
Blev medlem: fre okt 03, 2008 8:01 am
Ort: Norge

budget-trimning

Inlägg av RampagE_740 »

Budsjett-trim to the people :thumbright:
Meget interessant dette som skjer i "ved-boden" i Sävar :revs:
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

Jens Gustavsson skrev:
vi har lånat en dyno flex platta av mickes motor som kanse peter linberg hinner cad rita av nån dag :wink: ?
Den plattan ni har lånat är ju gjord av några killar i ö-vik!
Så det finns garanterat en cad på den redan.
Micke kan nog kontakta dom och höra om dom kan köra fram en till likadan platta.
Dom ritade av den stora "v8-plattan" och gjorde en mindre som lämpar sig bättre för småmotorer.


Föresten..
Hur stämde splinesen i Mickes platta mot axeln som ni använder?
Gustav Sundberg
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Inlägg: 1958
Blev medlem: tis mar 29, 2005 4:59 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Fin effekt med ny topp o kam!! :thumbright:

Jag har ju precis lyft i en nyrenoverad B230 lågfriktionare i Vofflan, verkar ju lovande!!

// N.
Användarvisningsbild
Filaren
Forumsberoende
Inlägg: 588
Blev medlem: ons mar 31, 2004 3:35 pm
Ort: Emmaboda

Inlägg av Filaren »

Var är det för holset turbo? Hur ser grenröret ut?

Härlig motor på liten budget :thumbright:

hur långt tror du 530 toppen hänger med utan att bromsa för mkt?

Vinner ni något på att köra med en 405/531 topp, eller stoppar kammen?


Hoppas att det blir mer bromsningar snart :)


Mvh//Andreas
Garage och renovering färdigt år 2...
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

:arrow:
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Erik Sandström
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 318
Blev medlem: mån sep 27, 2004 7:52 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Erik Sandström »

Filaren skrev:Var är det för holset turbo? Hur ser grenröret ut?

Härlig motor på liten budget :thumbright:

hur långt tror du 530 toppen hänger med utan att bromsa för mkt?

Vinner ni något på att köra med en 405/531 topp, eller stoppar kammen?


Hoppas att det blir mer bromsningar snart :)


Mvh//Andreas
Har ingen bra bild på grenröret men det är inte speciellt hitech. Mellan 43 och 55 cm långa primärer innan kollektorn, sedan pulsdelat halva vägen tlll wastegaten. Turbon är en holsett H1C (51 in 65 ut) som Jag köpte av Simon Jonsson som har den gråa 144:an från tväråmark. Vi hade tänkt att prova en laddtrycksstyrning med Saabs APC-solonid som höjjer laddtrycket över 5500 så att samma vridmoment kan bibehållas till 7500 rpm men nu får väll det vänta till motorn sitter i bilen, vi har ingen ersättare till flexplattan än...
Användarvisningsbild
Erik Sandström
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 318
Blev medlem: mån sep 27, 2004 7:52 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Erik Sandström »

tack för alla trevliga komentarer :D
Användarvisningsbild
zeke varg
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 263
Blev medlem: tis dec 16, 2003 10:32 pm
Ort: Sävar

Inlägg av zeke varg »

Grymt hårt Stövarn! Kör inte sönder innan du hinner testa mitt grenrör :thumbright:
Jonas Sandström SÄVAR
Användarvisningsbild
Deztallica
Forumsberoende
Inlägg: 676
Blev medlem: fre jul 03, 2009 6:23 pm
Ort: Haninge

Inlägg av Deztallica »

Hur går det här då, är det stopp? :thumbright:
Gillar du okunskap, obstinat kan-självande och ständiga misstag så är du välkommen till mitt garage.
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
Användarvisningsbild
Erik Sandström
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 318
Blev medlem: mån sep 27, 2004 7:52 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Erik Sandström »

Håller på plocka ner motorn från bänken och göra den klar för montering i bilen. Siktar väl på en liten provkörning på söndag om allt vill sig väl :D
Skriv svar