Sida 12 av 14
Re: Mattias pysslar på (945 turbo trim)
Postat: mån jul 09, 2012 9:02 am
av Sten
Ok,jag som är lite ouppmärksam.
Detta blir verkligen spännande,är lite sugen på samma koncept

.
Re: Mattias pysslar på (945 turbo trim)
Postat: mån jul 09, 2012 9:24 pm
av mattias
Jag gjorde det mesta av jobbet i Ersnäs i ESP-garaget med hjälp av Andreas Marklund, mycket kvicktänkt och händig kille som konstruerat mycket roliga saker genom åren. Han hade en del maskiner som underlättade, bland annat en rörbock, en fin svarv och svets-utrustning som han smälte ihop mina grejer med.
Jag återkommer med mer bilder senare, det här var dom bästa bilderna jag hittade på telefonen och pocket-kameran.
Lite dassig bild på placeringen av den nya intercoolern som Fredde (vit PV) svetsat ihop åt mig
Jag portade upp wastegate-huset en hel del, tragiskt flöde på låga lyft om man inte fixar det
Även klockan var lite dumt konstruerad, skålen som är fjädersäte ovanför membranet har en allt för hög kant som den bottnade i klockan med, bort med 10 mm av den så bottnar fjädern istället mååånga millimeter högre upp.
Någon sorts V-band satt på turbon från början, antagligen med en konande stos som möter upp bra men den följde inte med turbon så klart, det blev att svarva en slang-anslutning och smälta fast den istället.
Grenröret punktat
Helsvetsat, redo för test-montering
Från blocket sett
Från hjulhus-sidan
Turbon var inte ny, men verkar göra ett utmärkt jobb än så länge. Efter en snabb rengöring av lager och axel, och snyggat till kompressor-vingarna närmast inloppet så blev den riktigt presentabel!
Sminka en gris kan man, tänk vad rätt fälg kan göra med en kantig bil!

Re: Mattias pysslar på (945 turbo trim - nu med bilder)
Postat: mån jul 09, 2012 11:40 pm
av JonasW
Ser bra ut!
Hur långt bort är 040 pump & spridare då? Lite retsamt och inte kunna dra på fullt

Re: Mattias pysslar på (945 turbo trim - nu med bilder)
Postat: sön okt 21, 2012 1:00 pm
av mattias
Idag tyckte jag att det var sista chansen till grepp på vägen för i år så jag mätte upp vad min Volvo 945 levererar som den står, så man har något att jämföra med till nästa år.
http://www.youtube.com/watch?v=cbUBjCQcU04" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag har kört större delen av sommaren med större spridare (875 cc/min Siemens) och dom använder jag till 70% nu utan att jag bottnat pumpen ännu. Det går inte ladda på mer då jag måste byta koppling, så gränsen verkar ligga ungefär på 1.2 vid 3000-4000 varv och 1.4 vid 7000 varv. Kopplingspatentet jag använt nu är enkelt, omsvarvat pottsvänghjul med infräst mönster för triggern och både 228 och 240 mm tryckplatta. Just nu kör jag en Sachs-platta från BMW M5 3.6 med original organisk lamell, det fungerade bättre än med original svänghjul och tryckplatta men bara till några hekto mer. Det blir att dels slipa om M5-tryckplattan så den blir mer plan då alla blir lite konkava av hettan efter lite vanlig användning, och kanske prova sinter nästa säsong.
Sen får vi se om turbon blir utbytt mot en Holset Super HX35 då den Schwitzer jag har nu verkar trycka förbi tätningarna, den var ju inte så fräsch från början.
Det blir en att-göra-lista tills nästa år. Fräschare bottendel, koppling, bränslepump och en del småfix för trivseln under huven.
Re: Mattias pysslar på (945 turbo trim - nu med bilder)
Postat: sön okt 21, 2012 1:09 pm
av E34 RRT
jag måste åka en sväng med micran och kolla vad den gör 100-140

synd man måste göra det med femman
edit:100-150

Re: Mattias pysslar på (945 turbo trim - nu med bilder)
Postat: sön okt 21, 2012 1:14 pm
av mattias
Volvon gör väl 280-290 på 5an vid 7000 varv, har inte känt att jag behöver prova..
Värdet på 4.4 sek 100-150 km/t fick jag ut från en RaceLogic som JonasW lånade ut (han filmade).
Re: Mattias pysslar på (945 turbo trim - nu med bilder)
Postat: sön okt 21, 2012 1:19 pm
av E34 RRT
nää det kan jag tro du inte vill

men jag har så jävla kort utväxling!!

var på motorvägen en dag med kompisen och ställde lite , man fick ju liite underliga blickar när man brännde förbi i 150 med en liten micra!!!!!!

Re: Mattias pysslar på (945 turbo trim - nu med bilder)
Postat: sön okt 21, 2012 1:30 pm
av mattias
Som en liten missil..
En annan sak jag märkt är att det inte går så bra att bruksa med NGK med värmetal 7. Jag körde först Biltema Brisk-stift så jag skyllde förstås på dom men de verkar faktiskt vara riktigt fina stift. Jag får se om värmetal 6 är en bra lösning, men det ska fungera, går ju bra på många andra motorer.. så min slutledning så här långt är att det förstås beror på att min bottendel är tokslut i ringarna..

Det sotar alltså igen stiften, och redan innan jag började trimma så konstaterades kraftiga vändkanter och inte så regelbundna oljebyten. Nåja.
Re: Mattias pysslar på (945 turbo trim - nu med bilder)
Postat: sön okt 21, 2012 8:26 pm
av mstahl
hej schyst mätning 945 gick ju bra men nått säger mig att den kommer gå bättre i vår kanske 1kg bättre

.
du som håller på rätt mycket med styrsystem hur mycket har du lyckats dra ned bränsle förbrukningen? o vilken tändning går den snålast på?
koppla in varvräknaren jag kör också wastespark skruvade bort min Hastighetsmätare klippte av rödvit kabel drog en kabel från ec36/pin4 till rödvit på Hastighetsmätaren funka klockers.
Re: Mattias pysslar på (945 turbo trim - nu med bilder)
Postat: sön okt 21, 2012 8:59 pm
av mattias
Ja, den kommer gå bättre nästa år kan jag garantera.
Lite less på öppna diffen bak men det får jag se om jag ska leva med, det är ju ingen direkt racing-bil och ofta lastad med skrot. Att-göra-listan är lite halv-lång, men man får väl beta av den under vintern - det där med varvräknaren var inte helt oväntat, ska kolla ditt tips och leta efter den rödvita! Jag har haft displayen till sprutet i ett fäste så jag har ändå alltid haft varv-tryck-lambda, etc.. mitt framför ögonen men det är ju diskret när den ska besiktas om allt fungerar.
Bränsleförbrukningen är bättre än original överlag men har inte lyckats få till bra mätningar, annat har strulat till det. Jag har provat med runt 38-40 grader tändning på långväg, det märks och känns att den vill ha minst 35. Jag skulle uppskatta jämn körning i 110-120 (2500-2700 varv) till 0.85 l/mil. Blandad körning runt litern, ungefär som original men bra mycket roligare, och trampar man hårdare drar den bra mycket mer också vilket är rätt självklart men sällan tankat och den dragit mer än 1.3-1.4/milen.
Nu ska man väga in att bottendelen inte är fräsch, nya stift blir sotiga efter första milen, jag kör på 18" Ocean och helt slut i bussningar så lite uppgraderingar och kolla hjulinställning kan ju göra av sig.
Vad jag märkt är att den verkligen måste ha mycket tändning när man krypkör runt stan, ligger på minst 35 grader mellan 1500-2000 varv och lätt gas = låga insugstryck, får den inte det så går den ryckigt. Kollar man på en tändkurva från en original-fördelare från en 240 så får man troligen samma siffror eller högre.
Re: Mattias pysslar på (945 turbo trim - "mätarfilm")
Postat: mån okt 22, 2012 7:03 pm
av philleee
Gick ju gött, hade varit kul att se dig dra den till runt 200 =)
Finns din tändkurva och ve tabell för skådning?
Re: Mattias pysslar på (945 turbo trim - "mätarfilm")
Postat: mån okt 22, 2012 9:05 pm
av mattias
Jag kan väl lägga upp det intressanta åtminstone!
Lite information så man förstår vad man tittar på : Jag kör lambda 0.82 upp till 1.3-1.4 bar vilket är det mesta jag laddat pga kopplingen. Därför har jag inte heller bromsat motorn och optimerat tändningen annat än sänkt den under knack-gränsen rund vridmax, men det är helt ok eftersom den här motorn är knack-begränsad på 95 oktan - det vill säga jag kommer inte höja tändningen för mycket så jag tappar vrid då det kommer bli knack före det händer Det kanske blir av några pull i Jens bänk under vintern om jag har tid, då kanske även på etanol.
OBS! Det här är inget som fungerar med original topp, kam, turbo, grenrör, med mer. Kanske onödigt att nämna..

Re: Mattias pysslar på (945 turbo trim - "mätarfilm")
Postat: sön aug 04, 2013 4:44 pm
av Jens Gustavsson
snart måste du ju uppdatera här lite mattias

Re: Mattias pysslar på (945 turbo trim - "mätarfilm")
Postat: tis aug 06, 2013 7:05 am
av mattias
Just nu sitter nya motorn till min 945 i Jens bänk och det skruvas det sista för att den ska passa ihop med bänken. Lite el, bränsle och vatten som saknas nu.
Motor-konceptet vi tänkte börja testa är :
Block B230F som var riktigt fräscht, inte tillstymmelse till vändkanter.
Block och stakar från original B230FK som jag hade tidigare.
Kolvar är nya Mahle B230 sugmotor-kolvar, med nya Mahle-ringar.
Toppen är JoNi Racing CNC 530, 46/38 ventiler och Jens kam "STS 237".
Sugmotor ska köras först med original-insug och extraktor-rör, så får vi en bra grunduppfattning om motorn. Tiden får bestämma om vi sen provar annat insug och kamaxel, innan det blir byte till turbo-systemet jag körde 700 mil med förra året.
Alla som ringer och vill ha hjälp med mappning och annat, tyvärr - det här går först och ni kan komma tillbaka i September om jag inte hittar en lucka i schemat.
Jag får ta nån bild eller två och sammanfatta när det börjat hända lite grejer.
Re: Mattias pysslar på (motorbänk-bromsning av ny B230 till
Postat: tis aug 06, 2013 11:09 am
av Deztallica
Intressant! Lycka till!