Sida 12 av 43
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Postat: tor apr 05, 2012 6:14 pm
av mrabarth
Tackar tackar! Det värmer verkligen att ni gillar det jag gjort med bilen!!
GLAD PÅSK på er bilfantaster!!
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Postat: fre apr 06, 2012 11:59 am
av lille-skutt
de e synd att man inte kan klämma in inlägg mellan sidorna MEN jag har en ypperligt bra lösning på att rengöra motorblock å toppar som vanligtvis kostar en bullpåse/kebabrulle eller dylikt!
Stövla in till din lokala lastbilstvätt och be dom hetvattenspola och syra grejerna! blir alurent och vackert på ett litet kick
(Tänkte mest för framtida projekt

)
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Postat: ons apr 11, 2012 11:03 pm
av mrabarth
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Postat: tor apr 12, 2012 12:16 am
av Dieselmerc
Grymt fint bygge!!! men en fråga bara , varför byggde du inte en helt ny bil?=)
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Postat: tor apr 12, 2012 6:56 am
av larsat
Micke vad är det för motor du ska ha, volvo 16V blocket B234? Vad är det för skvalpplåt, har du gjort den själv? Den ser orginal ut, aldrig sett
Dieselmerc: Han har redan byggt en helt ny bil/mc (tre och fyrhjuling) förut, den som är på signaturbilden, finns länk till hemsida med info tidigare i tråden.
Jag gissar pga ekonomi och tidsbrist, som för dom flesta andra.
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Postat: tor apr 12, 2012 7:12 am
av Kadett4wd
Det är ingen skvalpplåt.
Det är en 'fångplåt' för att dra ned olja som piskas runt ned i tråget.
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Postat: tor apr 12, 2012 7:21 am
av larsat
Det förstår jag också, och känns som det kvittar vad den kallas, den förhindrar ju även olja att skvalpa upp i tråget, eller om oljan skvätter kanske vi måste kalla den skvättplåt??
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Postat: tor apr 12, 2012 9:37 am
av Brandt
Vilket jobb du lagt ner! Den blir ju helt perfekt på alla sätt och vis!

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Postat: tor apr 12, 2012 10:01 am
av Kadett4wd
men det är så totalfel att kalla den skvalpplåt.. den sitter så högt ovanför oljenivån så oljan skvalpar juh runt ändå.
Det är en fångplåt, inget annat.
Windage tray på engelska.
rätt ska vara rätt... blir juh utrymme för missförstånd om vi skulle börja kalla saker vad vi vill hela tiden.
Sorry för OT..
back on track..
Bilen blir riktigt frän iaf.
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Postat: tor apr 12, 2012 11:00 am
av Tommy^_
Jätte fint bygge! Finns inte många mk1or i det skicket
Angående skrapplåten så har den funnits att köpa på Volvo men bara till b204ft. Har läst att den ska gå att använda på vanliga b230 maskiner med lite modifikation.
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Postat: tor apr 12, 2012 11:20 am
av MrAsp
Grymt imponerad över bygget. Gillar manligt lila TIG:en
Offtopic:
Skrap-plåt diskussion finns här:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=12&t=52915" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Postat: tor apr 12, 2012 1:09 pm
av mrabarth
tackar tackar!
motorn som ska i är en B204ft med kompressor. motorn i bilen just nu är en b234 men den är endast för att mäta på.
Ang. "skrapplåten" / fångstplåten så sitter den så vitt jag vet även i 234:an som standard samt även en stödgördel som förbinder hö,vä blocksida mitt på blocket.
Hehe, jo visst är tiggen fint omanligt lila... man blir ju nästan kär i den.

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Postat: tor apr 12, 2012 9:05 pm
av mrabarth
Oljetrågshistorien fortsätter.
Vilket elende det är att svetsa i dessa volvo oljetråg. De är gjorda av dubbla lager 1mm plåt och på något vis tränger det in olja mellan plåtarna vilket gör det lite mer "spännande" att svetsa.
Började med maggen i punktform och efter lite slipning smälte jag om svetsen med Tiggen för att skapa en porfri fog. Funkade finfint!
Svetsade lite rostfritt idag också, Otroligt kul med TIG svets!!

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Postat: tor apr 12, 2012 10:53 pm
av Norgren
Ännu en gång så briljeras det i detaljerna!
Kan inte lista ut vad de är de där röret är till..

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Postat: fre apr 13, 2012 6:15 am
av mrabarth
tackar! Hehe, röret hör egentligen inte hit, det är till ett annat projekt som inte kommer att sitta på bilen.
