Sida 12 av 19

Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo

Postat: tor feb 07, 2013 9:42 pm
av Grusbusen
Karl, tack för det! Bänkning blir förhoppningsvis inom kort :wink:

Har pysslat vidare i garaget.
Laddtrycksventiler inkopplade pneumatiskt och elektrisk. Varför nöja sig med en när man krångla till det med tre :roll: Mycke slang blir det. Samtliga ventiler har en egen tryckmatning för att få en så stabil reglering som möjligt. De två översta är till de externa wastegatsen som regleras via mottryck. De nedersta till den interna på GT17 snurran.
Bild

4 x EGT givare på plats, den fjärde har lite annan placering och pekar bakåt/nedåt under PDn.
Bild

Jämna värden iaf. på lägre temeraturer. Har som tur var inte riktigt lika kallt i garaget som de visar!
Bild

Bosch 1200CC sprit sprutare på plats
Bild

Suddig översiktbild på pannrummet. Undrar om man skulle få plats med ABS enhet på insugssidan?
Bild

Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo

Postat: tor feb 07, 2013 9:53 pm
av jonas landin
Hehe, tycker det ser rätt fullbokat ut nu!
Grattis till uppstart och ett prydligt pannrum, kommer nog bli riktigt arg!

Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo

Postat: tor feb 07, 2013 9:59 pm
av blackadder
Jag är lite nyfiken på din framvagn.

Vad har du för styrning? hur gjorde du sänkningen av övre länkarmsinfästningen? varför ändra längden på länkarmarna?

Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo

Postat: fre feb 08, 2013 9:46 pm
av S_Osterdahl
Gillas att du fått motorpaketet att se så kompakt ut!

Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo

Postat: lör feb 09, 2013 3:58 pm
av knotan
tror verkligen valet av styrsystem var helt rätt... tror det hade blivit rätt svårt å få det å lira bra med nått "billigare" alternativ!!

Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo

Postat: lör feb 09, 2013 6:18 pm
av Grusbusen
Tackar!

Blackladder, det är en kortad 240 kuggstång som sitter på bilen. Sänkningen av övre länkarmen finns på bild i början av tråden, men gjordes med kap och svets och tummstock. Jag längde undre länkarmen ca 10mmr att få lite ökad spårvidd samt att de övre nya länkarmarna har justerbar camber.

Knotan, val av styr känns helt rätt precis som du skriver. Har bara tomgångsmappat hittils men känns väldigt stabil i regleringen. Går jämt och fint på lambda, märks att det är nerlagt endel på hårdvaran.

Bilen står nu uppkörd på dynon och väntar på inkoppling/fastspänning. Hoppas kunna börja rulla lite i morgon :hey:

Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo

Postat: lör feb 09, 2013 6:28 pm
av 7aan
Grattis väntar spänt på resultat av bänkningen :)

Har du några speciella mål på effekt vrid osv kommer ju bli som en kompressormatad bil typ registret lär ju vara brett och fint :)

Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo

Postat: sön feb 10, 2013 12:14 am
av Heggen
Mycket intressant detta. Turbo compound för mig är det man kunde läsa om i GIK Katalogen. En katalog som dök upp i postlådan nån gång i mitten på 90-talet.

Keep on working...

Fick du på huven utan bekymmer?

Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo

Postat: sön feb 10, 2013 10:41 am
av Robin Olivi
Grusbusen skrev:Hoppas kunna börja rulla lite i morgon :hey:
Nu är det imorgon! UPPDATERA! :hihi:

Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo

Postat: sön feb 10, 2013 12:09 pm
av knotan
instämmer :)

Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo

Postat: sön feb 10, 2013 12:13 pm
av Timsan
+1 ! :hihi:

Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo

Postat: sön feb 10, 2013 4:27 pm
av Pimpolainen
Lycka till nu!

Hoppas allt går vägen så det bara återstår ett oljebyte från sommarens bravader!!!

Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo

Postat: sön feb 10, 2013 9:36 pm
av Grusbusen
He he, ja nu är det ju till och med söndag kväll!

Började dagen med att köra upp bilen i dynon. Bytte ut uppstartsoljan (som visade sig vara aningen spritspädd) till Edge 10-60 och nytt filter. Luftade bromsarna och surrade fast.
Bild

635 Daniel på plats och ser till att allt går rätt till, som valigt med ett leende.
Bild

Börjar vänja mig vid Mtune nu efter lite knappande, känns lättnavigerat och stabilt.
Justerade till en tändmappen något för att få en vettigt bas att bygga vidare på.
Sedan började vi köra lite lätta svep för att se hur den beter sig. Helt klart spännande!

Efter några repor insåg vi att något inte stod rätt till då vi fick väldigt sent/långt ladd från lillturbon, ca 0,3bar.
Efter mer testande, bytande av WG fjärdrar, svedda fingrar, sugande/blåsande i reglerslangarna insåg vi att bypass WGn monterad under grenröret kärvade och var låst i halvöppet läg. Demonterade den och fick slipa ventilskaftet då den kärvare i styrningen, efter lite övertalning fungerade den bra igen och plockades tillbaks på plats.

Nu blev det annat lite i lillturbon! Nu funkade systemet faktiskt ungefär som tänkt :thumbright:
Har i nuläget ca 0,7bar i lågfartsladd och 1.1ba i högfart. Backventilen fungerar som tänkt dock kan själva klaffen börja vibrera i vissa lägen. Blir ev. att komplettera med fjäder eller liknande.

Har bara gjort en väldigt väldigt grov mappning än så länge. Den räcker precis att testa systemet med.
Betydligt med mappning kommer som väntat att krävas. Laddtrycksstyrningarna behöver samköras betydligt mer för att få en fin kurva. Dippar något nu innan stor turbon kommer igång.
Just över 300whp i nuläget på 1,1bar. Effekten är angiven i hjul kW och hjul Nm.
Bild

Här är en lite film där man ser reglerstången till den interna WGn i lillsnurran samt klaffen i backventilen.
http://youtu.be/jW9qQSPWWqg

Men det känns riktigt gött att systemet än så länge verkar lovande!

Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo

Postat: sön feb 10, 2013 10:13 pm
av Timsan
får man lov att kalla detta för pornografi? :hihi:

Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo

Postat: sön feb 10, 2013 10:33 pm
av Mattias-M
Dr. Jekyll och Mr. Hyde ? skapar sattyg bakom garageportarna ? :hihi: