här kommer en garagetråd om en gammal Amazon jag skruvat med till och från sedan 2006.
Har kikat enhel del på många fina bygget på detta forum utan att själv visat vad jag sysslat med.
Hur som helst, här kommer först en kort historisk tillbakablick.
Bilen köptes i Kalmar och var då allmänt nedgången. Många tidigare ägare har gjort div.
rostlagningar av varierande kvalité, den har ju trots varigt med om en del under sitt 60 åriga liv.
Det satt en gammal sur B230E under huven med M46 låda.
Bilen lagades upp, lackades röd/vit till skillnad från den förfallna signalgula färgen. under slipningen hittades rester av fem olika kulörer.
Motorn byttes ut till en standard B230FK och reggades som ombyggt fordon.
Senare reggades den även med två stolar, bur och fuelcell i bagaget.

Finishen på bilen ser betydligt bättre ut på bilden än i verkligheten. Den är allmänt ojämn och småbulig, precis som en busbil skall vara

Som sagt, det första året gick den med en i stort sett standard B230FK med chipp och höjt ladd.
Senare uppgraderades och renoverades motorn. 531 topp, VX3 kam, gröna spridare och TD04-18T. Med denna setupen
bromsades 260hk på 1,4bar. Bilen gick helt ok tack vara den låga vikten.

Moroten 2008.
Under slutet av 2008 flyttade jag från Småland till Åre under ett par år för att hålla på med sådan här på heltid:
(klicka till 1:15 om du är stressad)
http://youtu.be/lirNsU3DX_k
Efter att ha köpt en gammal 740 16V och monterat ett MSII V3 på i studiesyfte flyttade jag hem till Småland och garaget igen. Fylld av motivation byttes 8V turbon ut till denna spis som byggdes vintern 2009, i februari 2010 mappades den till 400hk/500Nm@1,3bar på E85

Specen på bilen hittils har varigt:
Motor: B234F med H-profil, svarvade fk kolvar, std 16V topp. Planad och O-ringad. TB60-turbo, MSII V3, MSD tändning,
Bosch 1200cc högohm
Växellåda: 5-Vxl ZF
Koppling: Djupt enkelmassa svänghjul med 763 platta och 6-P 240mm sinter med fjädrat centrum
Bakaxel: 1031 med torsendiff upphängd i 4-länk
Chassi: Sellholm rally fjädrar, bilstein dämpare, sellholm knivkrängare. Kortad 240 kuggstång.
Bak Amazon org. fram fjärdrar, Saab 9/3 dämpare, krängningshämmare på Volvo 245.
Bromar: Fram S80T6 305mm skivor och ok. Bak 1031 240 org. skivor.
Här kommer ett gäng bilder:

Det var många som lurades av det klena fake avgasröret...

Scandinavian raceway
Efter att förra vintern lagt mycket tid på denna bilen, byggd tillsammans med en kompis.
I kombination med att jag byggde en interia dyno.

242 med M60B40 Turbo

En sånhär behövs ibland
Har Amazonen fått stå till sidan ett tag, till nu i höstas då en rad små förbättringar genomfördes.
Och mer är på G

Här kommer ett par smakprov.

Coilover infästning

Framvagnsbalk

Och senaste bilden, tagen för några timmar sedan. Några vilda gissningar på varför jag valt att helt plötsligt rakställa?