Volvo Amazon -62 Compound Turbo. Såld!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Grusbusen
Forumsberoende

Volvo Amazon -62 Compound Turbo. Såld!

Inlägg av Grusbusen »

Hej,

här kommer en garagetråd om en gammal Amazon jag skruvat med till och från sedan 2006.
Har kikat enhel del på många fina bygget på detta forum utan att själv visat vad jag sysslat med.
Hur som helst, här kommer först en kort historisk tillbakablick.

Bilen köptes i Kalmar och var då allmänt nedgången. Många tidigare ägare har gjort div.
rostlagningar av varierande kvalité, den har ju trots varigt med om en del under sitt 60 åriga liv.
Det satt en gammal sur B230E under huven med M46 låda.
Bilen lagades upp, lackades röd/vit till skillnad från den förfallna signalgula färgen. under slipningen hittades rester av fem olika kulörer.
Motorn byttes ut till en standard B230FK och reggades som ombyggt fordon.
Senare reggades den även med två stolar, bur och fuelcell i bagaget.

Bild
Finishen på bilen ser betydligt bättre ut på bilden än i verkligheten. Den är allmänt ojämn och småbulig, precis som en busbil skall vara :hey:

Som sagt, det första året gick den med en i stort sett standard B230FK med chipp och höjt ladd.
Senare uppgraderades och renoverades motorn. 531 topp, VX3 kam, gröna spridare och TD04-18T. Med denna setupen
bromsades 260hk på 1,4bar. Bilen gick helt ok tack vara den låga vikten.

Bild
Moroten 2008.

Under slutet av 2008 flyttade jag från Småland till Åre under ett par år för att hålla på med sådan här på heltid:
(klicka till 1:15 om du är stressad)
http://youtu.be/lirNsU3DX_k

Efter att ha köpt en gammal 740 16V och monterat ett MSII V3 på i studiesyfte flyttade jag hem till Småland och garaget igen. Fylld av motivation byttes 8V turbon ut till denna spis som byggdes vintern 2009, i februari 2010 mappades den till 400hk/500Nm@1,3bar på E85

Bild

Specen på bilen hittils har varigt:

Motor: B234F med H-profil, svarvade fk kolvar, std 16V topp. Planad och O-ringad. TB60-turbo, MSII V3, MSD tändning,
Bosch 1200cc högohm
Växellåda: 5-Vxl ZF
Koppling: Djupt enkelmassa svänghjul med 763 platta och 6-P 240mm sinter med fjädrat centrum
Bakaxel: 1031 med torsendiff upphängd i 4-länk
Chassi: Sellholm rally fjädrar, bilstein dämpare, sellholm knivkrängare. Kortad 240 kuggstång.
Bak Amazon org. fram fjärdrar, Saab 9/3 dämpare, krängningshämmare på Volvo 245.
Bromar: Fram S80T6 305mm skivor och ok. Bak 1031 240 org. skivor.

Här kommer ett gäng bilder:

Bild
Bild
Det var många som lurades av det klena fake avgasröret...
Bild
Scandinavian raceway

Efter att förra vintern lagt mycket tid på denna bilen, byggd tillsammans med en kompis.
I kombination med att jag byggde en interia dyno.

Bild
242 med M60B40 Turbo

Bild
En sånhär behövs ibland

Har Amazonen fått stå till sidan ett tag, till nu i höstas då en rad små förbättringar genomfördes.
Och mer är på G :whistle:

Här kommer ett par smakprov.

Bild
Coilover infästning

Bild
Framvagnsbalk

Bild
Och senaste bilden, tagen för några timmar sedan. Några vilda gissningar på varför jag valt att helt plötsligt rakställa? :hey:
Senast redigerad av Grusbusen den tis jun 11, 2013 8:39 pm, redigerad totalt 3 gång.
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
Matte
För mycket laddtryck

Re: Volvo Amazon Turbo -62

Inlägg av Matte »

Frän Amazon!
Bild
jonas landin
Forumsberoende

Volvo Amazon Turbo -62

Inlägg av jonas landin »

Rå å busig, perfekt busbil!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Användarvisningsbild
Se88e_K
Forumsberoende

Inlägg av Se88e_K »

Den amazonen är grym. Har sett den på race för nått år sedan o då gick den ruskigt fint.
Tog en titt på den när jag mappade min bil hos dig. Ja det var rätt trångt på turbosidan så förstår varför du rakställer
Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt

Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
Användarvisningsbild
Grusbusen
Forumsberoende

Inlägg av Grusbusen »

Tack Jonas och Matte för komentarera!
Det är kul med överraskningsmomentet man får i en bil som ser relativt org. ut.
Se88e_K skrev:Den amazonen är grym. Har sett den på race för nått år sedan o då gick den ruskigt fint.
Tog en titt på den när jag mappade min bil hos dig. Ja det var rätt trångt på turbosidan så förstår varför du rakställer
Sebbe: Ja den har visat sig vara relativt kvick iväg även om det var något år sedan senaste racet med den i Hamnen.

I Höstas fick sig framvagnen en genomgång för att bättra på väghållningen. Den gamla 50 tals konstruktionen var nog inte riktigt tänkt att användas i denna typen av bil 60 år senare :roll: Sellholms rallyfjädrar blev för mjuka med den ökade motoreffekten. Bilsteindämparna hade nog hängt med en bit till om man schimsat om dem. Jur som helst testades först sellholms hårdaste Amazon/140 fjäder framtagen för bana, typ classic racing. Dock tyckte jag att även de var för mjuka och Sellholms kunde inte lämna någon info om fjäderkonstant så de skickades tillbaks.

I stället beställdes AVO coilovers 8" med 1250lb fjädrar. Dämparens retur är ställbar. Så bort med framvagnen och igång med vinkelslipen!

Bild
Övre coilover fäste.

Passade även på att sänka det övre länkarmsfästet knappt 40mm för att öka på camberacelerationen.
Längde de undre länkarmarna 10mm och tillverkade nya övre länkarmar med justerbar camber.

Bild
Delar klara att monteras

Bild
Ny ridehight inkl. 17" peugeot plåtisar med 225/45-17, lackade med hammarlack. Tidigare körde jag med 16" volvo fälgar med 205/55-16. Är nöjd med de 1" större fälgarna.
Filip Malm 070-270 40 65
Thed_J
För mycket laddtryck

Inlägg av Thed_J »

Ball bil!

Har du provkört med framvagnen efter ombyggnad? Hur upplevde du förändringarna i så fall?
Har ett liknande projekt nämligen och funderar också på att bygga om lite i framvagnen.
Märker du stor skillnad sen du sänkte övre bärarmsinfästningen? Har läst att många gjort det men då har dom ju räknat fram det med utgångspunkt i orginalbilens höjd och mått där vinklarna är hemskt dåliga. En sänkt bil har ju övre bärarmarna lätt uppåtvinklade redan. Dela gärna med dig av tankarna bakom.
Ser fram emot fler bilder!

Mvh
Användarvisningsbild
Grusbusen
Forumsberoende

Inlägg av Grusbusen »

Thed_J skrev:Ball bil!

Har du provkört med framvagnen efter ombyggnad? Hur upplevde du förändringarna i så fall?
Har ett liknande projekt nämligen och funderar också på att bygga om lite i framvagnen.
Märker du stor skillnad sen du sänkte övre bärarmsinfästningen? Har läst att många gjort det men då har dom ju räknat fram det med utgångspunkt i orginalbilens höjd och mått där vinklarna är hemskt dåliga. En sänkt bil har ju övre bärarmarna lätt uppåtvinklade redan. Dela gärna med dig av tankarna bakom.
Ser fram emot fler bilder!

Mvh
Hej Thed,

Jag gjorde framvagnsombyggnaden sent i höstas. Har tyvärr bara kört bilen 20mil på vägen efter det. Känns klart "bättre" men å andra sidan påverkar ju bytet till AVO coiloversena, fälgarna och däcken mycket. Räknar med att få ett bättre kvitto på resultatet vid första bankörningen till våren. Tyvärr så finns det ju inte så mycket info om framvagnsmoddning på Amazonerna på nätet då det så att säga var ett tag sedan det var "hett". De som kör klassic racing med de i dag är ju mer begränsade i mildare modifiering. Vad är det för bil du bygger på?

Här kommer en risig bild från testmonteringen (distanserna mellan den övre länkarmen och camberblattan satt där endast vid testmontaget) Bilden är tagen i utfjädrat läge.
Bild

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=63379
Här finns lite att läsa

Men det fanns ju bevisligen de som gick all in :roll:
Bild
Bild lånad från Rejsa.

Vidare har jag börjat justera oljetråget för att passa rakställningen, samt att det även kommer rymma en knapp liter extra olja :thumbright:

Bild
Filip Malm 070-270 40 65
Thed_J
För mycket laddtryck

Inlägg av Thed_J »

Bygger på en -67 (-68 egentligen) Amazon som är norskreggad men jag kör den som bruks så det går inte så fort med byggandet..
Finns i denna tråd. http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=66554" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag har försökt läsa allt jag hittat på rejsa om Amazon/140-framvagnsgeometri men jag vill ha bilen rätt låg så jag tror att det bara är att börja räkna på egen hand. Som sagt är det mesta där baserat på alldeles för höga bilar. Min ska bli lägre än den är nu men den ska reggas med motorn först tänkte jag.
Coilovers är ju ett bra alternativ faktiskt men myndigheterna i Norge kräver ju TÜV-godkännt för "sänkfjädrar" så det måste se orginal ut vartannat år tyvärr. Har du kvar nånting av gamla fjädrarna/dämparna?

Ska bli spännande att se din bil prestera på bana. Hoppas på en utvärdering sen.
Blir det nån körning i Norge, på Vålerbanan nåt?
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende

Inlägg av Daniel-635 »

Det ser ut som att det blir gott om plats på avgas sidan, men eftersom jag vet kommande planer kanske skenet bedrar. :hey:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Grusbusen
Forumsberoende

Inlägg av Grusbusen »

Fick till ett rejält garagepass i helgen. Började med att lyfta i bygg motorn och bygga nya motorfästen till den.
Förskjöt den något åt innsugssidan. Sedan påbörjade jag grenrörsbygget. Här kommer lite bilder...

Bild

Bild
Här är anledningen till rakställningen Sebbe :roll:

Har funderat på dessa compund system ett tag, så nu var det dax att testa konceptet på riktigt.
Min ambition med denna installation är framför allt att bredda registret samt testa/lära sig tekniken.
Toppeffekten tycker jag räcker till som det är i nuläget. 485hk/550Nm på 1,6bar.

Turbo nr. 1 den lilla är en Garret GT17 (sitter bla. i Saabs lättryckare)
Turbo nr. 2 Turbobanditen TB60-3

Kommer bli trångt med all rördragning så jag har valt att prioritera servicevänlighet med ett kompakt "balkangrenrör"

Bild
På heta sidan är rördragning till WG nr. 2 och downpipe kvar.

Kommentera gärna med tips erfarenheter från liknande system :thumbright:

Thed, Jag har kvar Bilsteindämparna fram, skicka ett PM om det är något du är intresserad av!
Senast redigerad av Grusbusen den sön dec 02, 2012 7:41 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Filip Malm 070-270 40 65
Användarvisningsbild
Se88e_K
Forumsberoende

Re: Volvo Amazon -62 Compound Turbo

Inlägg av Se88e_K »

Blir intressant o se hur den kommer att gå sen. Då får man akta sig för denna i sommar om den kommer ut då.
Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt

Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
Buulln
Lite mer laddtryck

Inlägg av Buulln »

Varför göra som alla andra när man kan göra på sitt eget vis :thumbright:
Användarvisningsbild
E34 RRT
Forumsberoende

Inlägg av E34 RRT »

det här skall bli intressant! lycka till :)
Niklas.E
martinssoN
Forumsberoende

Inlägg av martinssoN »

jag bygger oxå compound fast på en m42b18 bmw motor :)
Smurfen skrev:
Tror de som hatar det tyska stuket gör det för att de inte kan köra låga bilar. Det är en konst..
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende

Inlägg av Daniel-635 »

Ja nu ser det ut att vara mer välfyllt på avgassidan. :thumbright:

Jag trodde GT17 snurran skulle se mindre ut mot TB60 men den ska nog vara "tillräckligt liten" :hihi:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Skriv svar