Heavy metal bmw:n

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av j björk »

Ahh, det var alltså inte lådan som rasade efter 20 mil, utan kopplingen. (Pimplaren)

Jag har inte haft några växlingsproblem, men jag kan förstå att andra har haft.
Dels är det enkla synkringar på alla växlar, det kan ju bli lite klent.
Särskilt om man kör stora, tunga kopplingar.

Vissligen har många lådor enkla synkringar, så det är ju långt från unikt.

Dock tycker jag att de kan röra sig oroväckande mycket i rotationsriktningen i förhållande mot synknavet.
De är nästan uppe på toppen på "taggarna", så det behövs inte mycket för att man ska få problem att växla.
Skrapa till den (missa växlar) några ggr så blir det nog problem.

Annars ser det ju ganska bra ut tycker jag, dreven är nog bland de kraftigaste jag sett i en växellåda.
Så vettigt placerade lager som möjligt i växellådstypen ser det väl ut som etc.
Användarvisningsbild
E34 RRT
Forumsberoende
Inlägg: 659
Blev medlem: lör aug 30, 2008 8:38 am
Ort: borgå (finland)

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av E34 RRT »

man kan väl aldrig ha för mycket grepp på drivhjulen!! (beror ju på vad du vill andvända grejjen till)
Niklas.E
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av j björk »

Larsat, ang dsg så handlar det inte om att inte kunna göra en automat som fungerar-automat drar för mycket bränsle.
Ang. ryck etc. så är det kopplingen som ger sig i allmänhet, den slirar för att det ska växla mjukt, dra iväg mjukt osv.
Den tål inte alla dessa start och stopp som taxi gör. Finns även en del problem med hydraliska växlingsenheten, men väldigt lite mekaniska problem i lådan.

På lite vridstarkare motorer har man istället en annan dsg med våtkoppling, där har man inte de här kopplingsproblemen.
Meen då kastar man runt en massa olja i lådan och det går väl åt mer bränsle..

Bränsleekonomi är inte högsta prioritet i det här fallet, så sådana lösningar bryr jag mig inte så mycket om.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av j björk »

E34 RRT, jag skulle tro att den här frestar mer låda än motsvarande motor i en e34 tex.
Då menar jag med org. montering av motor etc. och liknande däck som jag har osv.
Jag har nog mer grepp, därav mer belastning.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Kadett4wd »

fundilerar på låda.. gamla Corvette ZR1 lådan, var inte den rejält stabil?
Kanske riktigt svår att få tag på.

Eller ja.. rent av nya ZR1 lådan också?
men den sitter väl där bak va?
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
freddan302
Forumsberoende
Inlägg: 817
Blev medlem: ons nov 25, 2009 6:58 pm
Ort: Gällivare

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av freddan302 »

Lådan i gamla zr1 är samma som satt i vanliga corvetten fram till 92...
Min kusin kör en sån låda i sin turbovette med 785rwhp och 1130rwnm och den håller än så länge..
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Kökarmicke »

Liberty lsc5100 såg riktigt fin ut :thumbright: dock en clutchless de me. 'en sån skulle jag kunna tänka mig att byta till om jag ville ha femväxlat, dom riktiga libertylådorna med dubbla bottenstockar ser så klumpiga ut å e säkert snordyr att serva :)
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av j björk »

Hmm, får kolla vad det är för något..

Tja, jag har i alla fall inte bara hängt läpp i helgen trots allt.

Rev isär tremec 3550:in jag körde av utgående axeln på i pv:n:

Bild

En bit yoke som blev kvar då:

Bild

3:ans drev verkar precis lika, förutom att det saknas lite kugg då..

Bild

Bottenstockarna verkar lika, förutom lite annan utväxling på 1:an.

Bild

Lösa rullar verkar de gilla, här är till backen:

Bild

Det är lösa rullar mellan in och utgående axlar, till backen och 5:ans drev, men inte de andra dreven :?

Bild

5:an monterad.

Problem:

Bild

Annan utväxling på ingående axeln :doh:

Missade det när jag jämförde bottenstockar, där var det samma kuggantal men en aning skillnad på kuggprofilen.
På ingående axeln var det en kugg skillnad.

Inget annat att göra än att använda 10 splines axeln från 3550:in och skaffa fram lameller till den.

Sådär:

Bild

Nu har jag väl byggt mig en tko500 istället.
Jag har lagt axlarna lite tightare nu, hoppas det var en bra idé..
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av j björk »

Kökarmicke, fan det har du rätt i. missade det förut när jag kollade på bilden :doh:
Såg bara alla fina lagringar..
Användarvisningsbild
Amazonic
Forumsberoende
Inlägg: 1079
Blev medlem: ons feb 15, 2006 11:35 pm
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Amazonic »

en preppad tr6060 skulle du haft=) men den e lite dyr
Amazon -65 16v gt40 msII
camaro z28 -98
945 classic -98
aprilia rsv mille -00
Suzuki ls650 bobber -91
Yamaha sr500 -81
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av j björk »

Fick fin fin info av Freddan 302 om varför det blev som det blev för mig.

Att jag inte såg det själv när jag rev :doh:

Nu har jag iaf. 3550 bottenstock i min :wink:

Kolla en bit ner på den här sidan:

http://www.modularfords.com/f5/tko-600-98-cobra-123224/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
E34 RRT
Forumsberoende
Inlägg: 659
Blev medlem: lör aug 30, 2008 8:38 am
Ort: borgå (finland)

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av E34 RRT »

http://www.tractive.se/products/rwd-seq ... rboxes__11" onclick="window.open(this.href);return false;

där skulle du ha en fin låda!!
problemet är ju att den 6-växlade är bara specad till 650-700nm
OCH prisena..
6-växlade 92000sek
5-växlade 82000sek
är ju nog lite överdrivet men kul och se vad det finns. :hihi:
Niklas.E
Användarvisningsbild
freddan302
Forumsberoende
Inlägg: 817
Blev medlem: ons nov 25, 2009 6:58 pm
Ort: Gällivare

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av freddan302 »

Testat "nya" lådan ännu? :)
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av j björk »

Jodå, blev en provsväng igår.

Lådan fungerar fint, blev dock lite försiktiga växlingar :wink:

Dock är kopplingen lite dum nu, får trycka pedalen i golvet för att den ska frikoppla ordentligt.
Pedalen känns normal annars.
Jag tror att lamellerna kärvar lite på axeln, borde ha slipat in dem först :doh:

En fördel är vissligen att den börjar dra litegrann först upp till det normala dragläget, det går mycket lättare att smyga iväg nu..

Ska köra lite och se vad som händer.
Har det hållt någon vecka får jag väl riva och fixa till det :roll:
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av larsat »

Lameller kan kärva fast helt på axeln även om de går enkelt att trycka på innan man monterar, fett på axeln o sen dra lamellerna fram o tillbaka brukar det gå bättre, hade problem med det en gång o blir inte bättre om det är lite skit o ytrost på grejerna.. Man lär sig av sina misstag, jättekul att plocka dit lådan o sen går det inte frikoppla...
Skriv svar