Sida 13 av 26

Postat: sön nov 04, 2007 8:42 pm
av Markus
Fanzy skrev:ser bra ut!
Vare nån speciel kam han ville ha i inbyte eller tar han vilken som helst?
För visst köpte du den hos Folkraceshopen?
står på hemsidan, tror de var M kammen han inte ville ha.

Postat: mån nov 05, 2007 2:20 pm
av Markus
Idag var backeliten på besök och peta lite i datorn, så nu går bilen en aning bättre.
nått hade blivit galet med mappen så låg på runt lambda 0.6 på fulllast...
men nu är de som de ska igen, fast med 28 graders tändning på fulllast ;)
tråkigt att ja inte hade den så här isommar på blackrace å burntävling, är märkbart mkt piggare...

så här ser soppamappen ut, dags att byta rail + ledningar?
Bild

så fort tentaperioden är över nu så ska jag riva ner trubogrejerna och besiktiga, sen köra den som halvvass sugis i vinter för att sen spöa skiten ur grejerna till sommarn.

vad beror de på att jag kan mata på med mindre soppa efter 170kpa men ändå behålla lambdavärdet, är det för att toppen inte orkar flödar mer? eller att kammen säger stopp?
är en orginal 531a och en vx3kam...

Postat: mån nov 05, 2007 4:27 pm
av Eric Wiklund
hur ser tändmappen ut?

Postat: mån nov 05, 2007 4:38 pm
av mattias
Markus skrev:så här ser soppamappen ut, dags att byta rail + ledningar?
Det är nog ingen dum idé. I kombination med duty cycle på spridarna ser man säkert vad det är, datalogga alltid..
Markus skrev:vad beror de på att jag kan mata på med mindre soppa efter 170kpa men ändå behålla lambdavärdet, är det för att toppen inte orkar flödar mer? eller att kammen säger stopp?
är en orginal 531a och en vx3kam...
"mindre soppa" är inte riktigt ordet man ska använda, snarare "mindre fyllnadsgrad". Troligen storknar motorn till slut, men du ska nog inte dra alltför mycket slutsatser med ett underdimensionerat bränslesystem.

Postat: mån nov 05, 2007 9:35 pm
av Markus
Eric Wiklund skrev:hur ser tändmappen ut?
Bild

Postat: mån nov 12, 2007 7:40 pm
av Markus
beställde fjädar idag, blev ett dubbelkitt från KG

Postat: tis nov 13, 2007 8:06 pm
av mrjonssson
det går verkligen framåt nu mockan för dig. glad för din skull :D :thumbright: . har själv lyft ut motorn på min :( . så jag har en hel del att göra. hoppas man får åka nån dag igen :hihi: .

Postat: ons nov 14, 2007 10:53 pm
av Markus
jo de tar sig :D

fick mina ventilfjädrar idag, så självklart bytte jag dom ikväll ;)
Bild

Bild

Bild

Bild

gick bra tillslut, men biltema ventilbågen fick kämpa, var hårda fjädrar...
gjorde även dagens dundertabbe, satte fast ventiltätningarna innan ja la dit underläggsbrickorna, vilka inte gick att trä över tätningarna, så hade tänkt ge upp när ja sökte lite i garderoben och hittade nya tätningar :D

Postat: tor nov 15, 2007 12:14 pm
av Markus
ingen lulebo som har ett besiktningsavgassystem med katt till utlåning?

Postat: tor nov 15, 2007 2:43 pm
av Jens Gustavsson
vad landade du på för sätes tryck och max tryck när allt var monterat?

Postat: tor nov 15, 2007 4:55 pm
av Markus
Jens Gustavsson skrev:vad landade du på för sätes tryck och max tryck när allt var monterat?
välutrustad som man är så saknar man badrumsvåg så de blev aldrig uppmätt....

lär ju märka rätt fort ifall de blev för hårt....

Postat: fre nov 16, 2007 9:46 pm
av Markus
nu har ombyggningen mot besiktningen börjat!
rev av gamla toppen, kostadetade att grenröret satt fast med 3 bultar mot toppen och turbon satt i en bult mot grenröret ;)
tror jag ska staga lite så ja inte knäcker lika mkt bult nästa sommar!
Bild
Bild
Bild


efter det så moterade jag toppen jens portat åt mig, gick bara fint tills jag skulle justera ventilspelet, fanns inget spel :)
gissar att de beror på att nya fjädersäten är frästa så ventilerna kommer lite högre upp... nån som har tips på hur ja ska veta vilka brickor jag ska ha? bara beställa en uppsättning skittunna för att sen mäta hur fel dom var och sen beställa rätt?
kändes krångligt...


sen så tyckte ajden ja skulle bygga nytt grenrör, ett som rymmer mer godsaker, här måttat lite ;)
Bild
Bild

monterade om spolarna, nu sitter dom under insuget istället för på ventilkåpan, kanske är mer besiktningsvänligt, återkommer med mer bilder senare...

Postat: lör nov 17, 2007 1:22 am
av Jens Gustavsson
Markus skrev:
Jens Gustavsson skrev:vad landade du på för sätes tryck och max tryck när allt var monterat?
välutrustad som man är så saknar man badrumsvåg så de blev aldrig uppmätt....

lär ju märka rätt fort ifall de blev för hårt....
både för hårt och för mjukt är fel och kommer leda till problem, varför inte mäta direkt så du slipper göra om det igen sen, med en ny kam eller med en helt ny allt om en ventil går av :?

ska man fuska med nått är det inte fjädrar iallafall.

Postat: lör nov 17, 2007 12:14 pm
av Markus
Jens Gustavsson skrev:
Markus skrev: välutrustad som man är så saknar man badrumsvåg så de blev aldrig uppmätt....

lär ju märka rätt fort ifall de blev för hårt....
både för hårt och för mjukt är fel och kommer leda till problem, varför inte mäta direkt så du slipper göra om det igen sen, med en ny kam eller med en helt ny allt om en ventil går av :?

ska man fuska med nått är det inte fjädrar iallafall.
inspänning 60kg, 12mm lyft 125kg

hur låter det?

Postat: lör nov 17, 2007 1:41 pm
av Jens Gustavsson
Markus skrev:
Jens Gustavsson skrev: både för hårt och för mjukt är fel och kommer leda till problem, varför inte mäta direkt så du slipper göra om det igen sen, med en ny kam eller med en helt ny allt om en ventil går av :?

ska man fuska med nått är det inte fjädrar iallafall.
inspänning 60kg, 12mm lyft 125kg

hur låter det?
det låter vättigt, kanse lite väl mycke för ditt använings område men det är innom ramen. vist var det en folkrace shopp cam du skulle ha?