Sida 13 av 53

Postat: ons mar 04, 2009 9:19 pm
av Freppazz
Fint det blir! :thumbright:
Har inte följt projektet så noga.. får börja göra det nu.
Då jag håller på att bygga en M10 2,2liters själv så undrar jag vad du kör med för kam? Är lite osäker på om jag behöver göra ventilurtag.

Förlåt för ot.

Postat: ons mar 04, 2009 10:00 pm
av sleeper pv
Freppazz: Jag gjorde urtagen för den vassaste kammen jag har och kan tänkas köra med= Schrick 304 graders. Skall troligen börja med en snällare kam, om jag hittar till rätt kurs :wink: Hur du skall göra med urtag kan jag inte svara på. Det beror mkt på kolvar, ventiler, planat block / topp, kamlyft och kamtider mm. Säkrast är att kontrollera med den kam du väljer ( tex med lera ).

// Freddan

PS: Du som har koppling och växellåda skall nog inte fega med en för snäll kam ( beroende på hur mkt mos och användningsområde ), har hört från olika håll att M10 rätt preppat bara svarar på en vassare kam.

Postat: tor mar 05, 2009 6:47 am
av Freppazz
stort tack för svaret! Jag hade ändå tänkt mäta upp, men tänkte om du visste något, lat som man är... :hihi: Jag ska köra med en schrick 292 graders, ångrar mig lite nu att jag inte satte i en 304. Men jag får börja såhär, vore dock väldigt kul med något vassare :twisted:

Tack för svaret!

Postat: tor mar 05, 2009 10:53 am
av sleeper pv
Jag kan byta min 304 mot din 292 Frepazz???????

Postat: tor mar 05, 2009 12:59 pm
av RoGGaH
Annars har jag en 292 som ligger ;) dock är den lite dålig på en nock men jag tänkte renovera den.

Postat: tor mar 05, 2009 5:38 pm
av Freppazz
sleeper pv skrev:Jag kan byta min 304 mot din 292 Frepazz???????
Det skulle ju kanske vara något.. men jag skulle vilja se hur den går med 292:an först dock.. känns som att det är mindre jobb runt omkring med den kammen om du förstår. Verkar som att det är mycket lättare att få allt att lira med 292:an..

Postat: lör mar 14, 2009 10:26 pm
av sleeper pv
topplocket med tillbehör inför montering. Kika lite på "grejen" i framkant...
Bild

Postat: lör mar 14, 2009 10:28 pm
av sleeper pv
Här monteras det för fullt. "grejen" är mkt smidig att montera med, bättre än ventilbåge tycker jag.
Bild
Bild

Postat: lör mar 14, 2009 10:32 pm
av sleeper pv
Monterat å klart. Ser lite risigt ut runt ventilerna men det är för att jag slipade kanterna efter MIRA-fräsningen. Blir nyansskillnad mellan blästrat och slipat.
Bild
Bild

Postat: sön mar 15, 2009 2:18 am
av Jens Gustavsson
hitta du ingen fin orginal insprutar kam som jag räkna på?

Postat: sön mar 15, 2009 10:59 am
av peppe
Gött att det rullar på Freddan! Här har det varit två dagars misär i spritens tecken. Haha.

Men du, när sjösätter vi?

Postat: mån mar 16, 2009 11:45 am
av sleeper pv
Jens: Jag har ett par olika kammar liggandes och ytterliggare en på väg hem. Jag kommer prova med en "mellanvass" kam nu då jag fått info från en liknande motor som funkar bra.

Peppe: Sjösöttning planeras till tävlingarna i slutet på säsongen, Uppsala? Jag åker som support till dig på de första :hihi:

Postat: mån mar 16, 2009 4:12 pm
av Jonas Ohlsson
Jens Gustavsson skrev:hitta du ingen fin orginal insprutar kam som jag räkna på?
insprutarkam, vad är det för kam?

Postat: tis mar 17, 2009 7:36 am
av sleeper pv
Jonas o: Vet inte vad det är för kam som Jens räknat på, han har som inte fått några uppgifter av mig och inte jag av honom. Så Jens, vad är det för insprutarkam och vilka värden har den?

//F.

Postat: tis mar 17, 2009 8:24 am
av Jens Gustavsson
du ville ha effekt på låga varv och max 6500rpm ca 260hk och på ditt konsept med liten kubik blir då en standard kam från en lite nyare motor fullt tilräcklig. (fins det ingen på volvo språk GLT kam?)

sätter du in en trimm kam så tappar du upp mot 25hk eller nästan halva effekten under laddtryck enligt mina simulerigar.

ska du därimot ha 400hk och varva 7500rpm då ska du ha en trimm kam och allt annat annars också i konseptet.