Lust att utveckla det där lite så det blir mer begripligt? En bild hade nog gjort susen, alltid kul att lära sig något..Tänk på att en förstärkningskil ALDRIG får svetsas hela vägen, den ska vara öppen längst i annars bygger man in spänningar från andra håll som försvagar konstruktionen. Bättre att vinkla av hörnet 45grader och lämna det öppet. Så bygger man alltid på exempelvis brobyggen, annars ser det kanon ut
Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Spelar ju ingen roll åt vilket håll man svetsar åt, konstruktionen blir försvagad, bryter det i ett rör så bryter det ju automatiskt i det andra röret då dom sitter ihop av kilen om den är helsvetsad.Christian Hedblom skrev:Det beror ju på vilket håll du svetsar åt, svetsar du innifrån och ut så bygger man ju inte in några spänningar...Roslund skrev: Tänk på att en förstärkningskil ALDRIG får svetsas hela vägen, den ska vara öppen längst i annars bygger man in spänningar från andra håll som försvagar konstruktionen. Bättre att vinkla av hörnet 45grader och lämna det öppet. Så bygger man alltid på exempelvis brobyggen, annars ser det kanon ut
Meningen med en kil är att den ska röra sig och inte det andra materialet.
Har jobbat ca 8år innom byggnadssmide så ett och annat har man snappat upp.
V50 2,0d ocean-race paket brukis
Chevrolet Parkwood -60
Chevrolet Nova -65
Volvo 360 4dörrars sedan
Volvo 360 3dörrars halvkombi
TIG licenser i 2348 rostfritt, Duplex och Hastelloy
Mindre fräsjobb utföres
Henrik Roslund
Enåsa Uggletorp 2 Mariestad
Chevrolet Parkwood -60
Chevrolet Nova -65
Volvo 360 4dörrars sedan
Volvo 360 3dörrars halvkombi
TIG licenser i 2348 rostfritt, Duplex och Hastelloy
Mindre fräsjobb utföres
Henrik Roslund
Enåsa Uggletorp 2 Mariestad
Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Istället för att låta kilen gå ända in i hörnet så kapar man av den längst in så det istället blir ett triangelformat hål längst in (hoppas du förstår)larsat skrev:Lust att utveckla det där lite så det blir mer begripligt? En bild hade nog gjort susen, alltid kul att lära sig något..Tänk på att en förstärkningskil ALDRIG får svetsas hela vägen, den ska vara öppen längst i annars bygger man in spänningar från andra håll som försvagar konstruktionen. Bättre att vinkla av hörnet 45grader och lämna det öppet. Så bygger man alltid på exempelvis brobyggen, annars ser det kanon ut
V50 2,0d ocean-race paket brukis
Chevrolet Parkwood -60
Chevrolet Nova -65
Volvo 360 4dörrars sedan
Volvo 360 3dörrars halvkombi
TIG licenser i 2348 rostfritt, Duplex och Hastelloy
Mindre fräsjobb utföres
Henrik Roslund
Enåsa Uggletorp 2 Mariestad
Chevrolet Parkwood -60
Chevrolet Nova -65
Volvo 360 4dörrars sedan
Volvo 360 3dörrars halvkombi
TIG licenser i 2348 rostfritt, Duplex och Hastelloy
Mindre fräsjobb utföres
Henrik Roslund
Enåsa Uggletorp 2 Mariestad
- Christian Hedblom
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 224
- Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
- Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge
Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Håller nog med Larsat, en bild förklarar bättre än tusen ord.Roslund skrev:Spelar ju ingen roll åt vilket håll man svetsar åt, konstruktionen blir försvagad, bryter det i ett rör så bryter det ju automatiskt i det andra röret då dom sitter ihop av kilen om den är helsvetsad.
Meningen med en kil är att den ska röra sig och inte det andra materialet.
Har jobbat ca 8år innom byggnadssmide så ett och annat har man snappat upp.
Antar att du syftar på de trianglarna jag svetsat dit som går från bilens mitt och utåt sett på infästningarna bak?
Det återstår att se om det ger sig där, isf är det röret som infästningen sitter i som ger sig först. Kraften går inte i den riktningen som den triangeln sitter åt, den är väl mest "för syns skull"..
Christian Hedblom
International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Jag tror jag förstår nu, om du menar såhär: (lånade en bild)


Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Precis så menade jag.
He he, jag som svetsar ihop en sån med cmt-migen precis för att visa
He he, jag som svetsar ihop en sån med cmt-migen precis för att visa

V50 2,0d ocean-race paket brukis
Chevrolet Parkwood -60
Chevrolet Nova -65
Volvo 360 4dörrars sedan
Volvo 360 3dörrars halvkombi
TIG licenser i 2348 rostfritt, Duplex och Hastelloy
Mindre fräsjobb utföres
Henrik Roslund
Enåsa Uggletorp 2 Mariestad
Chevrolet Parkwood -60
Chevrolet Nova -65
Volvo 360 4dörrars sedan
Volvo 360 3dörrars halvkombi
TIG licenser i 2348 rostfritt, Duplex och Hastelloy
Mindre fräsjobb utföres
Henrik Roslund
Enåsa Uggletorp 2 Mariestad
- Christian Hedblom
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 224
- Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
- Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge
Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Går väl borra hål och snygga till med roterande filen om man vill ha det så.. 

Christian Hedblom
International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
- Christian Hedblom
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 224
- Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
- Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge
Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Har fått hem lite mer CNC-porr!
Framnav, motfläns (har samma funktion som medbringare att hålla ihop lagret och hålla navet på plats, fast utan drivningen då) och dammtätningsbrickor till vipporna.
Vi kollar lite bilder!
Först har vi naven..




Sen motflänsen..



Och dammtätningsbrickorna..



Framnav, motfläns (har samma funktion som medbringare att hålla ihop lagret och hålla navet på plats, fast utan drivningen då) och dammtätningsbrickor till vipporna.
Vi kollar lite bilder!
Först har vi naven..




Sen motflänsen..



Och dammtätningsbrickorna..


Christian Hedblom
International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
- Christian Hedblom
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 224
- Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
- Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge
Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Varit och hämtat alla delarna från ytbehandlingen nu, baknaven och medbringarna blev lite dassiga i ytan pga nitreringen men resterande delar blev kanon tycker jag! 
eller vad säger ni?!?













eller vad säger ni?!?












Christian Hedblom
International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Bah, allderles för simpelt att bygga utan drivning fram
Skulle ju haft en 30% drivning fram också..
Ser bra ut förstås, vad är det för ytbehandling?

Skulle ju haft en 30% drivning fram också..
Ser bra ut förstås, vad är det för ytbehandling?
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- Robin Olivi
- Forumsberoende
- Inlägg: 658
- Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
- Ort: Västerås
Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Det är lite märkligt med värmebehandlade detaljer, el-förzinkning brukar se ut som skit. Det är som om att materialet fäller ut något som reagerar med el-förzinkningen.
Svartoxidering på det andra?
Svartoxidering på det andra?
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
- Christian Hedblom
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 224
- Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
- Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge
Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Allt är elförzinkat, även det svarta.
Christian Hedblom
International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
- Christian Hedblom
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 224
- Blev medlem: tor okt 11, 2012 8:10 pm
- Ort: Göteborg/Kongsberg , Norge
Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Har börjat montera ihop allt...







Provmonterade drivknut i medbringaren...









Provmonterade drivknut i medbringaren...


Christian Hedblom
International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
International Tube Welder
Cert. på Svart, Rostfritt, Aluminium, Titan, Inconel samt Greek Ascoloy.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 392
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
- Ort: Kisa
- Kontakt:
Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Imponerande hantverk ! Det här bygget var okänt för mig, men nu har jag sträckläst tråden. Lite knäckande faktiskt. Hursomhelst har jag länkat till ditt bygge från min hemsida Bilbygget.se. Hoppas du tycker att det är en bra idé, annars hör du av dig. Kör hårt !
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 398
- Blev medlem: mån sep 29, 2008 5:48 pm
Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
ja va fan ska man säga... jävligt hög klass på allt!