Rekord C Coupe med Volvo 24V

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Eriksson »

Herman: jo, ibland så går det lite överstyr :)

Ponte: Jag är grymt sugen på att köra lite nu. Men att insuget passade gjorde att jag sparade en del tid!
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende

Inlägg av Daniel-635 »

Kul att se lite aktivitet i tråden igen.
Håller med "Ponte" kör sug motor nu så får du lite provkörning och extra inspiration på köpet :thumbright:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Kontakt:

Daniel-635: Jo, nu blir det ett jävla ryck. Är borta på tjänsteresa i helgen och nästa, så det blir inget skruvande föränn midsommarhelgen, men sen ska det skruvas tills biljäveln rullar. 4 veckor semester = bilskruvning! så aktivitet i tråden kommer det nog att bli!
Användarvisningsbild
Herman
Forumsberoende

Inlägg av Herman »

piraten skrev:4 veckor semester = bilskruvning!
Åhh, fler än jag som gör så, men det är rätt då får man nått gjort också. En annan har laddat i ett helt år nu sen förra semestern :hihi:.
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Kontakt:

jo, jag vill få bilen körbar, se vad man har lyckats åstakomma och sen kan man ju ta lite delprojekt eftersom. får se hur mycket tid det blir över om man hinner börja göra något åt karossen innan semestern är slut.
har börjat fundera på plastskärmbreddare fram och bak och en uppsättning 16" fälgar, men först få igång kärran!
Användarvisningsbild
Herman
Forumsberoende

Inlägg av Herman »

piraten skrev:jo, jag vill få bilen körbar, se vad man har lyckats åstakomma och sen kan man ju ta lite delprojekt eftersom. får se hur mycket tid det blir över om man hinner börja göra något åt karossen innan semestern är slut.
Jag har ungefär samma prioriteringar som du, i med motorn, bygga torpedvägg och kardantunnel, byta till volvo bakaxel, fixa kardan , dra elen, fixa kylsystem, och starta. Kommer köra med rensad kaross, inga dörrar, luckor, rutor och så, i början bara för att känna på lite så man orkar fortsätta. Har en gammal avstängd vägstump en bit från garaget man kan köra lite framochtillbaka på.

piraten skrev: har börjat fundera på plastskärmbreddare fram och bak och en uppsättning 16" fälgar, men först få igång kärran!
Kan nog bli bra, bara en uppsättning större fälgar brukar göra gott för utseendet.

Ska med intresse följa den här tråden i sommar och jag önskar dig lycka till :thumbright:.

/ David
Användarvisningsbild
j0jje
Forumsberoende

Inlägg av j0jje »

piraten skrev:jo, jag vill få bilen körbar, se vad man har lyckats åstakomma och sen kan man ju ta lite delprojekt eftersom. får se hur mycket tid det blir över om man hinner börja göra något åt karossen innan semestern är slut.
har börjat fundera på plastskärmbreddare fram och bak och en uppsättning 16" fälgar, men först få igång kärran!
Jo det är som en ganska bra motivationshöjare få höra lite brumm :hihi: Vilka breddare då? rp:s?
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Kontakt:

Herman skrev:
Jag har ungefär samma prioriteringar som du, i med motorn, bygga torpedvägg och kardantunnel, byta till volvo bakaxel, fixa kardan , dra elen, fixa kylsystem, och starta. Kommer köra med rensad kaross, inga dörrar, luckor, rutor och så, i början bara för att känna på lite så man orkar fortsätta. Har en gammal avstängd vägstump en bit från garaget man kan köra lite framochtillbaka på.

Kan nog bli bra, bara en uppsättning större fälgar brukar göra gott för utseendet.

Ska med intresse följa den här tråden i sommar och jag önskar dig lycka till :thumbright:.

/ David
Ja, det känns som att det är dags, har ju varit lite trassligt med motivation i vinter, men nu har jag gett mig fan på att komma på gatan så man verkligen kan få upp motivationen. Vi får väl se vem som får vrida om startnyckeln först :)
j0jje skrev: Jo det är som en ganska bra motivationshöjare få höra lite brumm :hihi: Vilka breddare då? rp:s?
Vi får väl se, eventuellt. Är sugen på att försöka klämma dit en uppsättning juventus 16" och de är väl 8" breda om jag inte minns fel.
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Kontakt:

åhå, jag hittade några bilder som jag tydligen har tagit men glömt bort på då jag tvättade motor och låda.

Bild
Smutsigt.... det gillas inte!

Bild

Bild

Bild
2 timmar och 2½ liter avfettning senare...

Bild

Bild

Bild
Målade upp motorfästen och växellådsbalken
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Kontakt:

Bild
Varit och handlat lite. Blev inte billigt, men men...

Bild
3 Tums börjar ta sig...

Bild
Jag har hört att buntband är bra nog :)

Bild
Fick garagebesök. Vanägare som inte ville ha sitt takräcke kvar på taket.
Tur att traktorer finns!

Bild
Mitt avgassystem minus ljuddämparen.

Bild
Färdigsvetsat. Saknar bara upphägningarna.

Råkade köpa en Audi 80 från 1980 igår för några hundralappar, behöver ett kopplingsbyte så det blir lite sidoprojekt här framöver. Om det är nån (i närområdet som råkar ha en ståendes och vill bli av med lite smått och gott så skicka ett PM. Behöver lite inredningsplast, nått dörrhantag mm.
Bilder på skönheten kommer :)
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Kontakt:

Bild
Jag funderade på hur jag skulle få till en snygg bock på min plåtbit som jag skulle rostlaga med. Har ju använt hammaren mest förut. Laborerade lite med ett par vinkeljärn och kom fram till att det borde funka. Sen spårade det ut lite och hips vips hade jag byggt en primitiv, men fungerande, bockmaskin :D

Bild
Bild
Bild
Bild
Voila :D

Bild
Har aldrig rostlagat så här stora ytor med "vanlig" plåt förut, blev ändå hyfsat bra

Bild
Glömde naturligtvis en bild när det var klart. ska försöka komma ihåg det imorgon.

Bild
Lite rörmockeri har jag roat mig med också. Växellåda <-> Oljakylare.
Användarvisningsbild
Glufsen
Forumsberoende

Inlägg av Glufsen »

Jag brukar "bocka" genom att köra ner plåten i springorna på garagebänken och bända :hihi: Sen knacka till kanten med ett plattjärn och hammare. Men din metod såg ju lite seriösare ut, alltid kul med hembyggda verktyg som funkar minst lika bra som köpta!

Annars så verkar det vara ett riktigt lattjolajbans projekt. Allt du bygger/svetsar ser väldigt genuint och välbyggt ut, keep up the good work :thumbright: !
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Kontakt:

Glufsen: Tack! Positiva kommentarer gör det lättare att motivera alla svetsloppor på alla fel ställen! Jag har försökt tänka till åtminståne ibland för att slippa göra om allt för mycket. Men idag gick jag bet...

Bild
Rörmockeriet fortsatte. Kände mig himla nöjd, ett delprojekt mindre.

Bild
Hade alldeles för mycket 9mm ringnycklar. Nånting måste man ju använda dom till.

Bild
Rörigt värre...

Bild
Här har vi ett stycke modifierad icke-jätte-fräsch handbroms från en 240

Bild
Sådärja.

Bild
Handbromsen, här kanske?

Bild
Har funderat rätt länge på hur jag skulle få till den märkliga handbromsvajerlösningen som var orginal på ambulansen, ville inte riktigt funka med bakvagnsupphängnin från opel. Stod på biltema när jag fick göra såhär :doh: Lösningen, två högervajrar och 240 handbroms! Såhär blev alltså fastsättningen på bakaxeln.

Bild
Här är då dagens bakslag. Jag insåg att det var hyfsat idiotiskt att montera oljekylarna med in/ut underifrån på den där höjden. Förmodligen lär oljan ta enklaste vägen och aldrig fylla upp kylaren helt var min tanke.
Sen grubblade jag en del och till slut blev det den här assymetriska placeringen. Delvis för att få slanganslutningarna till oljekylarna på ett vettigt sätt men också delvis för att få mindre värmepåverkan av oljekylarna på vattenkylaren vid utloppet. Men i övrig blev det snyggare hantverk runt om än tidigare.
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Kontakt:

Bild
kopplat och klart. bara lite färg som saknas.

Bild
Handbromsen på plats, fastbultat, justerad och provad. en sak mindre på listan.

Bild
Avgassystemet på plats och upphängt! en till sak från listan.

Bild
Påbörjad spackling...

Bild
I princip allt under bilen är klart, för provkörning iaf, så bilen fick tillbaka sulorna och åkte ner på marken.

Fick mycket gjort idag. Börjar snart bara vara slutklämmen på bränslesystemet kvar och of course VEMS:et som är beställt men... inte levererat än. Märkligt.

Ah :doh: Nu kom jag på en grej jag måste hissa upp bilen för, växelspakslänkaget! Visserligen ska jag bygga om det men, måste ju kunna ställa lådan i neutral för att kunna rulla runt lite på bilen... :D

Glömde ju sidoprojektet! Audi 80 LS
Bild
Räddade den från att gå till skroten. Behöver en ny kulled till växelspakslänkaget och ny koppling vilket jag hittade på blocket för en billig penning. Så i helgen kanske det blir kopplingsbyte.
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Kontakt:

Ja då har man gjort ett ryck. Eller två, gjorde ett ryck i tisdags också, men då hade jag naturligtvis inte kameran med mig.

Bild
Här var det förberett :)

Bild
Här börjas det med att jorda motorn enligt VEMS manualen, eller i det här fallet phat bob's goda råd.

Bild
Här var det hål!

Bild
Här var det ett stycke fiffig bit som gör det möjligt att få ut EC18/36 kontakterna genom brandväggen.

Bild
Tja, bilden talar väl lite för sig själv, men tanken är att kabelstammen ska smita in i motorrummet här

Bild
Gjorde klart bränsledningarna i motorrummet. Frågade på rörfirman om hur de ställde sig till prisolrör och skärringskopplingar och de var inga problem sålänge man använde stödhylsor. Hydroscandgrabbarna var lite skeptiska häromveckan :)

Bild
Jag är arg. Enda fiffiga stället att sätta fast jordflätan till blocket var naturligtvis på det bängligaste stället att komma åt :doh:

Bild
Blocket är flätat! Till sist. Jordpunkten är slipad plåtren, genomgående bult.

Bild
Generatorn är gjordad! Ja, jag vet, röd kabel till jord, inte bra! Men den låg i ambulansen och var tämligen gratis så det fick bli så.

Bild
Startmotor jordad! Och i övrigt inkopplad.

Bild
Insuget flätat från ventilkåpan.

Bild
Generator, startmotor, topp jordade till den här punkten.

Bild
Sen går det en tråd från jordpunkten ovan till batteriet.

Bild
En glad filur som torrkör!

Bild
En ännu gladare filur som tittar på när det torrkörs!

Bild
Ska det vara såhär? Hmm... wellpapp is the shit!

Bild
1:a version i plywood. (kan hända den får hänga med ett tag iofs, men tanken är nåt i alu sen)

Bild
När jag ändå var igång med borrmaskinen så råkade jag sätta fast brandsläckaren också. Efter att jag satt dit den så funderade jag en stund på vad som var mest troligt: 1. jag krockar och får en liten röd projektil i fötterna och måste gå på kryckor resten av livet. 2. Min hemmabyggda bil börjar plötsligt brinna och det är tur att jag har monterat en brandsläckare så fantatiskt bra till att jag hinner släcka. Sen släppte jag det och arbetade vidare.

Bild
Friskt vågat hälften brunnet?

Bild
Ja snyggt blev det ju inte, men det hade jag då inte räknat med heller. Killswitchen är tänkt till bränslepumparna, om det egentligen är så nödvändigt? Den låg och skräpade så den fick vara med.

Bild
Back-sida

Bild
Tillbaka till jordandets värld.

Bild
Bild
Bild
Bild
Jag kör crimp-tool för första gången :) Åtminståne det här verktyget.

Bild
Jag löder DSUB för första gången.

Bild
Härverriet är påbörjat... 12V+, jordarna (alla utom Sensor ground, 26) är monterade, fly-back kabel och DSUB. Sen var jag nog så trött i ögonen (klockan var 03.20.
Skriv svar