B20 turbo dragster (långsamt mot snabbare 2019)
- Robert Markström
- Forumsberoende
Re: B20 turbo dragster
står en 83as glt på jobbet som toppen är tagen från. satt 405 m k-kam på den.
kommer man åt å se knölarna om man bara tar bort lilla bröstkåpan?
kommer man åt å se knölarna om man bara tar bort lilla bröstkåpan?
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Vet inte om du ser det därifrån, troligtvis.
Roligt med snabt svar
Hadde varit kul å hitta en sådan vev snabt.
Vet du oljetrycket på varm motor? Det brukar indikera vevens tillstånd. (ofta lågt på grund av pumpslitasje också)
Till er andra, om ni har axlar, tipsa oss. Bra å ha nån axel i resärv.
Vi har redan pajjat en vevaxel på dragsteren på grund av tjock flexplatta, utan flex-funktion.
Vi byte patent till adapter och chevy flexplatta 2011 efter tips från Jens. Den axelen har inte fått större axialspel, så det funkar. Har också fixat lite bättre oljaflyt till bakre axial-lager. På automat-bilar pressas axelen framåt, spesielt på race-maskiner. Om nånting strular med axial lagret og smörjningen av detta, havererar axelen. Vi hadde mycket tur och hittade detta felet före sesongen 2011. Axial-spel på 3mm, och axelen tog i nånstans framme i motoren när man dyttade den framåt. Axial-halvorna var bruten från lagret och låg i oljetråget. Dom var slipta halvvägs ner till dom losnade från rästen av lagret.
MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
Roligt med snabt svar

Hadde varit kul å hitta en sådan vev snabt.
Vet du oljetrycket på varm motor? Det brukar indikera vevens tillstånd. (ofta lågt på grund av pumpslitasje också)
Till er andra, om ni har axlar, tipsa oss. Bra å ha nån axel i resärv.
Vi har redan pajjat en vevaxel på dragsteren på grund av tjock flexplatta, utan flex-funktion.
Vi byte patent till adapter och chevy flexplatta 2011 efter tips från Jens. Den axelen har inte fått större axialspel, så det funkar. Har också fixat lite bättre oljaflyt till bakre axial-lager. På automat-bilar pressas axelen framåt, spesielt på race-maskiner. Om nånting strular med axial lagret og smörjningen av detta, havererar axelen. Vi hadde mycket tur och hittade detta felet före sesongen 2011. Axial-spel på 3mm, och axelen tog i nånstans framme i motoren när man dyttade den framåt. Axial-halvorna var bruten från lagret och låg i oljetråget. Dom var slipta halvvägs ner till dom losnade från rästen av lagret.
MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
mvh
Per-Åge Nygård
Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Per-Åge Nygård
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
-
- Topplocks-guru
- Kontakt:
Dom sitter mig veterligen bara på ET modellerna. Jag har hittat flera i annonserna på forumet.
Jag har inte använt dom på B20 utan där har jag istället slipat ner vevaxeln så att hacken försvinner.
En turbin bottnar i veven och behöver 6mm axialspel för att inte skada veven eller pumpen i lådan.
Inte mer för då får man onödigt lite splines i ingrepp och inte mindre för då kan axiallager och pump gå sönder.

Tråden:http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... et&start=0
Erland
Jag har inte använt dom på B20 utan där har jag istället slipat ner vevaxeln så att hacken försvinner.
En turbin bottnar i veven och behöver 6mm axialspel för att inte skada veven eller pumpen i lådan.
Inte mer för då får man onödigt lite splines i ingrepp och inte mindre för då kan axiallager och pump gå sönder.

Tråden:http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... et&start=0
Erland
Vil inte slipa i veven. Det första som händer är at man går igjennom den härdade ytan. Det andra är at man skal slipa mycket nogran för å inte påvärka balansen. Till slut är det en fråga om veven tål mer efteråt. Ok, man har tagit bort brottanvisningarna, men hur har den försvagats i prosessen? Hur funkar den, självsvägningar..?
Vet at många slipar vevarna, men nu har vi tänkt krana på mycket effekt, och då satsat man på billet-vev eller den bästa original-veven man finner. Hälst en vev som har varit bra när den var produserad, utan för många balans-hål borrade.
Vi søker en standard B21et vevaxel utan hacken, med små knölar utåt istället.
Tipsa oss i här i tråden.
, ev. PM'a
MVH
Per-åge Nygård
Team Volvo Dragster

Vet at många slipar vevarna, men nu har vi tänkt krana på mycket effekt, och då satsat man på billet-vev eller den bästa original-veven man finner. Hälst en vev som har varit bra när den var produserad, utan för många balans-hål borrade.
Vi søker en standard B21et vevaxel utan hacken, med små knölar utåt istället.
Tipsa oss i här i tråden.

MVH
Per-åge Nygård
Team Volvo Dragster
mvh
Per-Åge Nygård
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Per-Åge Nygård
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Oavsett hur "bra" balanserad den var från fabrik så är det fortfarande standardbilstoleranser och de vill man nog inte riktigt lita på vid 5-10x original effekt vid 8000rpm +
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Det kostar väll inte mer att balansera en vev noggrant än att göra det slarvigt? Det är ju volvo vi pratar om, brukar inte vara några större problem att varva 
Har man bara ordning på sprutet så det inte spikar så funkar det LÅNGT, kolla på "booströms" motorer t.ex. och vad säger att 2,5L veven alla kör med skulle vara bättre balanserad den? Många har nog bara balanserat svänghjul o tryckplatta ihop med en sådan.
T.ex. ett CNC fräst svänghjul är ingen vits ens att balansera, det skiljer inte ens 1g när det är färdigfräst.
Men vill man kan ju vissa balansera en vev också, men ring upp t.ex. KG o fråga om han brukar få någon obalans på orginalvevar, han har nog testat några st, det är ju bara omslipade vevar och hela vevparti med svänghjul, tryckplatta dom balanserar skulle jag gissa på.

Har man bara ordning på sprutet så det inte spikar så funkar det LÅNGT, kolla på "booströms" motorer t.ex. och vad säger att 2,5L veven alla kör med skulle vara bättre balanserad den? Många har nog bara balanserat svänghjul o tryckplatta ihop med en sådan.
T.ex. ett CNC fräst svänghjul är ingen vits ens att balansera, det skiljer inte ens 1g när det är färdigfräst.
Men vill man kan ju vissa balansera en vev också, men ring upp t.ex. KG o fråga om han brukar få någon obalans på orginalvevar, han har nog testat några st, det är ju bara omslipade vevar och hela vevparti med svänghjul, tryckplatta dom balanserar skulle jag gissa på.
Räkna på 1g på 20cm radie i 8000rpm...
Torbjörn.A
-
- Forumsberoende
cnc eller manuelt.. man måste ballangsera endå.. det kan skilla i materialen.
Savarturbo-Monkeybiker
TheBlackWidow
TheBlackWidow
Det var lite slarvigt skrivet av mig i hast glöm det med 1g, såhär ligger det till mer ingående: jag känner en som CNC fräste svänghjul på jobbet och skickade till någon firma för balansering, vet inte om det var KG eller vem, men dom ringde o sa att alla hjul låg inom felmarginalen och att dom inte gjort något med dom mer än testkört dom, så efter det slutade han balansera och det har aldrig varit några problem heller, jag körde själv med sådant (föredetta 9kg, nu ca 4,5kg skelettsvänghjul) och varvade över 7000rpm och märkte inga problem, ett orginalsvänghjul är säkert också bra balanserat skulle jag tro.
Jag har varken balanserat tryckplatta, lamell eller vev.
Uppenbarligen fungerar det, vet även flera som svarvat ner svänghjul och det fungerar utmärkt att köra med.
Du resonerar ungefär som för att klara 6500rpm rödmarkering på de flesta bilar krävs en viss tolerans, och när svänghjulen är gjutna så balanseras de, och justeras in till en viss tolerans som klarar 6500rpm, men vad är det som säger att den toleransen dom använder inte funkar likabra vid 8000rpm?
Det är väll inte svårare att balansera inom en snävare tolerans om man har vettig utrustning eller?
Sedan ska det jämföras med obalansen som blir när allt sitter ihop sedan som inte är obefintlig, saker slits osv.
När man räknar hållfasthet på konstruktioner brukar man räkna med 5ggr hållfasthet för att vara säker på att det håller, typ hissar, broar osv, varför? Jag vet inte, kunde likagärna varit dubbla, kunde varit 10ggr, det är en standard men båda håller, men vad är det som säger att Volvos balansering inte skulle klara 8000rpm när det uppenbarligen finns många som kör med det? Jag säger inte att det är FEL att balansera om vevpartiet, det är ju självklart jättebra.
Förstår jag PerÅge rätt vill han ha en vev som är bra balanserad att utgå ifrån.
Borde finnas en toleransnivå som räcker gott och väl för att säkerställa bra kvalitet oavsett om det är bruksbil eller tävlingsmotor.
Dessutom är nog materialet i vevaxeln betydligt viktigare för att tåla höga varv än hur noga den är balanserad, då jag tror balanseringen räcker längre.
Billet vevar brukar vara specade 10-11.000 rpm dom jag sett
Jag har varken balanserat tryckplatta, lamell eller vev.
Uppenbarligen fungerar det, vet även flera som svarvat ner svänghjul och det fungerar utmärkt att köra med.
Du resonerar ungefär som för att klara 6500rpm rödmarkering på de flesta bilar krävs en viss tolerans, och när svänghjulen är gjutna så balanseras de, och justeras in till en viss tolerans som klarar 6500rpm, men vad är det som säger att den toleransen dom använder inte funkar likabra vid 8000rpm?
Det är väll inte svårare att balansera inom en snävare tolerans om man har vettig utrustning eller?
Sedan ska det jämföras med obalansen som blir när allt sitter ihop sedan som inte är obefintlig, saker slits osv.
När man räknar hållfasthet på konstruktioner brukar man räkna med 5ggr hållfasthet för att vara säker på att det håller, typ hissar, broar osv, varför? Jag vet inte, kunde likagärna varit dubbla, kunde varit 10ggr, det är en standard men båda håller, men vad är det som säger att Volvos balansering inte skulle klara 8000rpm när det uppenbarligen finns många som kör med det? Jag säger inte att det är FEL att balansera om vevpartiet, det är ju självklart jättebra.
Förstår jag PerÅge rätt vill han ha en vev som är bra balanserad att utgå ifrån.
Borde finnas en toleransnivå som räcker gott och väl för att säkerställa bra kvalitet oavsett om det är bruksbil eller tävlingsmotor.
Dessutom är nog materialet i vevaxeln betydligt viktigare för att tåla höga varv än hur noga den är balanserad, då jag tror balanseringen räcker längre.
Billet vevar brukar vara specade 10-11.000 rpm dom jag sett
Jag är dåligt insatt i balansering, men läste lite snabbt om det på nätet nu, och några siffror jag fick fram om det nu stämmer, så var rekomenderad nogranhet runt 0,6 gram för 6500rpm och 0,5g för 8000rpm, med siffror runt ett normalt svänghjul, ju tyngre hjul desto mindre nogrant, och för finare saker, som turboimpeller, eller fläktar till datorer o annat ner mot 0,1g för motsvarande storlek.. om det stämmer eller ej vet jag inte, men för svänghjulet jag nämnde ovan ska tydligen runt 0,3g vara rekomenderat, eller är det helt fel, någon som är insatt?
-
- För mycket laddtryck
hade personligen inte balanserat om materialet är nytillverkat i ett jämnt material, men en vev som inte är bearbetad överallt eller svänghjul som är gjutet (håligheter i) hade jag inte vågat varva.
hur starkt materialet är spelar ingen roll på svänghjul allafall, ska bara hålla tryckplatta, vibrationerna är mycket farligare än lite mjukt material.
hur starkt materialet är spelar ingen roll på svänghjul allafall, ska bara hålla tryckplatta, vibrationerna är mycket farligare än lite mjukt material.
pv -62 testbänk för "evolution" motorn
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=46009
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=46009
-
- Forumsberoende
- Kontakt:
För att ligga bra till skall man ha max en obalans på 3g på 25.4mm vid båda planen. En volvo axel är okej men den går nog att göra bättre, iaf. i min balanserare. Runt 10g är okej för standard motorer.
/Andre'
/Andre'
power
-
- Forumsberoende
- Kontakt:
dessa vikter du nämner larsat sejer inget alls. Finns flera olika standarder precis som med effektmätning.
power
Vi har aldrig balanserat nånting. Inte för at vi inte vil, men för at vi bor i Narvik och närmaste seriösa balansernings-ställe är i Luleå, och där kan grejerna bli liggande et bra tag för nånting händer...
så vi har alltid åkt med standard grejer.
En regel är at om en vev har många balansernings-hål borrade, var den mycket ur balans efter produktion, och det är inte säckert at den är optimal även efter balanserning. Kan vara at dom just har kommit innanför toleranserna.
En axel med få hål borrade är troligen rätt bra även före balanserning, och oddsen är bättre för at dom har hittat pärfekt balans vid hål-borningen.
Så resonnerar jag.
Jag har inte märkt vibrationer på höga varv, men jag märkte ju inte at converteren konade bak motoren och vibrerade sönder axiallagret, även om motoren är skruvat rakt i ramen..
Jaha, är det nån av er som har en B21et-axel..??
Erland, du vet inte av nån axel?
Söker fortfarande.
Vi har en, men den MÅSTE slipas, och det hinner vi inte med före sommaren.
Kom ihåg å kolla at axial-lager-läget är bra. Av 40 axlar jag har kollat hos Janne, var 2 okej!!!!
Axial-lager-slitasje, på Volvo-vevaxlarna, är mycket mer vanligt än vad jag hadde trott.
MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster

En regel är at om en vev har många balansernings-hål borrade, var den mycket ur balans efter produktion, och det är inte säckert at den är optimal även efter balanserning. Kan vara at dom just har kommit innanför toleranserna.
En axel med få hål borrade är troligen rätt bra även före balanserning, och oddsen är bättre för at dom har hittat pärfekt balans vid hål-borningen.
Så resonnerar jag.

Jag har inte märkt vibrationer på höga varv, men jag märkte ju inte at converteren konade bak motoren och vibrerade sönder axiallagret, även om motoren är skruvat rakt i ramen..

Jaha, är det nån av er som har en B21et-axel..??
Erland, du vet inte av nån axel?
Söker fortfarande.
Vi har en, men den MÅSTE slipas, och det hinner vi inte med före sommaren.
Kom ihåg å kolla at axial-lager-läget är bra. Av 40 axlar jag har kollat hos Janne, var 2 okej!!!!
Axial-lager-slitasje, på Volvo-vevaxlarna, är mycket mer vanligt än vad jag hadde trott.
MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
mvh
Per-Åge Nygård
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Per-Åge Nygård
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
larsat: Ang. att man har säkerhetsmarginaler på broar, hissar osv som är 5gg dim.värdet är inte ett sätt man räknar på längre (jag har snart läst byggnadsingenjör i 2år och fortfarande inte hört ett ord om det, på gymnasiet hade vi en äldre ingenjör dock som pratade om det ibland) Idag räknar man på normallaster som i sig förmodligen aldrig kommer inträffa! MEN om en bro av någon anledning råkar ha 20st malm bilar med full last på sig så skadar de ju inte om bron håller så att säga
Man kan aldrig vara för säker då det gäller människoliv.
Ang. balansering. Centrifugal accelerationen a är lika med hastigheten i kvadrat över radien. Alltså är ökningen i slitande krafter från 4000rpm till 8000rpm inte det dubbla, utan det fyrdubbla! Så det drar iväg rätt bra om man börjar varva 8000+, det är ju inte ovanligt att se motorer som dras upp till 9000rpm! Och skulle du jämföra lagren efter en säsong på en sån motor som är balanserad och en som inte är det skulle du nog se Klara skillnader!

Ang. balansering. Centrifugal accelerationen a är lika med hastigheten i kvadrat över radien. Alltså är ökningen i slitande krafter från 4000rpm till 8000rpm inte det dubbla, utan det fyrdubbla! Så det drar iväg rätt bra om man börjar varva 8000+, det är ju inte ovanligt att se motorer som dras upp till 9000rpm! Och skulle du jämföra lagren efter en säsong på en sån motor som är balanserad och en som inte är det skulle du nog se Klara skillnader!
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/