Sida 14 av 32

Postat: mån mar 31, 2008 11:43 am
av JoBy
fiskargubbe skrev:
JoBy skrev:wg-slangen sitter helt rätt på bilden. Den ska INTE sitta på inguget.
lite ot men varför får den inte göra det?

Fränt bygge :thumbright:
Jag förklarar i den här tråden: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=21390

Postat: tis apr 22, 2008 10:16 am
av polarbear
Du har PM :thumbright:

Postat: fre maj 02, 2008 9:29 pm
av Galant turbo
Har gått lite segt med bilen igen ett tag nu, en av orsakerna är att finbilen/V12-bruksbilen har drabbats av en elektronisk härdsmälta, mycket jobbigt :(

Gjorde en mindre attack idag och försökte minnas vad det var vi höll på med egentligen, visade sej att ett av tryckrören inte var riktigt klart, rätt klurigt och trångt som vanligt, avgasrören som vi konsekvent använt oss av hade ju bara vinklar i 90 grader, det räcker ju inte här så det vart den beprövade tårtbits-sågningen. Rätt meningslös bild, men man vill ju inte att folk ska tro att projektet stannat helt :)
Bild

Postat: sön maj 04, 2008 12:32 pm
av Daniel-635
Galant turbo skrev:Rätt meningslös bild, men man vill ju inte att folk ska tro att projektet stannat helt :)
Inte alls meningslös , den metoden höll jag på med i 3 veckor känndes det som , många tårtbitar på golvet blev det.

Löste sig vevhusventilationen ?

Kul att se lite aktivitet igen :thumbright:

Postat: sön maj 11, 2008 7:23 pm
av Galant turbo
Vevhusventilationen kanske löser sej själv om man väntar ut det :)

Lödde ihop anslutningen till oljetrycksslangarna till turbosarna, kommer att ta oljan där oljetrycksgivaren satt:
Bild

Gjorde även om den mycket tveksamma remspännaren med en lite bättre lösning än den från en slaktad generator:
Bild

En slanganslutning till kylaren visade sej vara av, så vi rev av gaveln för att se vad som gick att göra:
Bild

Inne i gaveln sitter en rätt intressant lösning på kylningen till automatlådan, det är ett mantlat rör där oljan går genom manteln och kylvattnet går genom röret.
Bild

Bild

Postat: tor jun 26, 2008 9:16 pm
av Galant turbo
Alla som haft en gammal BMW har väl sett givarna som sitter på tändkablarna. Båda visade sej ju vara stendöda på den här, men den gick ju bra ändå tydligen :confused: Alla tändkablar utom dom med givarna var Biltemakablar.

I det här läget vore det ju vettigt att köpa nya tändkabelsatser med givare för drygt 5000kr, eller? -Nä dom vettiga lösningarna lägger vi på hyllan och går på med "kan själv".

För den som inte vet hur givarna ser ut inuti har jag nu några avslöjande bilder. Det är en ferritkärna med några varv lackad koppartråd på. På den ena givaren hade bägge trådarna gått av och på den andra bara en. Var ett helvete att få isär dom då det är ingjutet i plast. Några deciliter blod och tre fingrar senare såg det ut så här:
Bild

Den som var trasig i bägge ändar:
Bild

Inplastade och förseglade och uppborrade till 8,5mm för att få in LYX-tändkablar även här:
Bild

Som de senaste 2 åren är det inte så mycket kvar innan provstart nu, har inga bromsok fram och inga skivor bak. Men det behöver man ju inte!

Postat: tor jul 10, 2008 8:53 pm
av Galant turbo
Hade tänkt ägna hela veckan i garaget men så vart det ju inte förstås... Men ikväll vart det en sväng. Den slutmonteringen har påbörjats (igen). För att få en liten överblick över allt skit som monterats in så tog vi ett kort på lite rör och slangar, utöver detta så har vi också tryckt in två intercoolers två turbos plus massa småsaker som spridare, soppaslangar, kopplingar osv. Har säkert glömt en del också :-)
Bild

Monterade dit alla tändkablar och dom passar ju perfekt....
Bild
Ska gömma dom lite bättre så klart.

Sen började bilen göra motstånd då den inte vill ha ett tryckrör intryckt mellan framvagnsbalken och styrstagen. Den tog ett stryptag på kumpanen, jag sänkte ner bilen med röret som på bilden så slipper stackarn lida.
Bild

Postat: fre jul 11, 2008 7:32 pm
av Galant turbo
Hände lite mer idag som inte var värt att fota. Tryck- och sugrör är slutgiltigt monterat på en halva av motorn. På den andra sidan så passade plötsligt inte rören så det blir till att modda lite. Bensinslangar och dump är monterat med SVARTA slangar. Köpte även remmar till vattenpump mm, men en vart det lite fel längd på så den skall vi byta i morgon.

Måste även modda ena infästningen för extraspridaren på den sida som är kvar. Sen ska downpipesen byggas ihop med de tomma orginalkattarna, batteriet ska laddas sen så....

Postat: fre jul 11, 2008 8:14 pm
av Daniel-635
Åhh , spännande värre , lycka till med uppstarten :thumbright:

Postat: fre jul 11, 2008 11:02 pm
av Galant turbo
Daniel-635 skrev:Åhh , spännande värre , lycka till med uppstarten :thumbright:
Tackar! Jag misstänker att det är du som mailat mej på min hotmailadress, har svarat nu, -sent skall syndaren vakna...

Postat: lör jul 12, 2008 11:24 am
av Daniel-635
Galant turbo skrev:
Daniel-635 skrev:Åhh , spännande värre , lycka till med uppstarten :thumbright:
Tackar! Jag misstänker att det är du som mailat mej på min hotmailadress, har svarat nu, -sent skall syndaren vakna...
Japp stämmer :wink:

Eftersom du delade mina misstankar kring givaren på tändkablen så anser jag dina synder förlåtna :hihi:

Postat: ons jul 16, 2008 10:39 pm
av Galant turbo
Slutmonteringen rullar på, men problemas dyker upp hela tiden. Den satans oljereturen på ena sidan har ju orsakat sällsynt mycket huvudvärk och omkonstruktioner. Är väl uppe i 10e varianten nu och tyvär blir det inte bättre. Funktionsmässigt är den bra, men den hamnar kusligt nära ett av stagen till styrstagen. Svårt att få till en vettig bild då det är trångt, men det är drygt en cm mellan returen och bilen, vrider sej motorn för mycket så är det slut....
Bild

Sen mest bara för att, drar jag dit en bild på ett rör som gör en 180 graders sväng från intercoolern och går tillbaka till "rätt" sida...
Bild

Postat: fre jul 18, 2008 12:42 am
av Thorsella
ursäkta att en utböling kommer här o drygar sig :hihi:

men har följt detta projekt undrar bara hur fan du orkar du har hållt på ett tag och fårr många motgångar hehe

trevligt bygge annars 8)

Postat: lör jul 19, 2008 2:26 am
av Galant turbo
Thorsella skrev:ursäkta att en utböling kommer här o drygar sig :hihi:

men har följt detta projekt undrar bara hur fan du orkar du har hållt på ett tag och fårr många motgångar hehe

trevligt bygge annars 8)
Inte behöver du väl ursäkta dej :) Men dom motgångar vi stöter på hör till vardagen när man gör något så här dumt som att stoppa i två turbos utan att det skall "synas" i världens trångaste motorutrymme!

Någon sa på ett annat forum att "men kan ni inte uppnå samma effektmål med en V8 och kompressor?"

-Tja det finns inget effektmål, och hur många har inte satt en kompressor på en V8? -Alldeles för många! Hur många har bakat in två turbos i en 7-serie utan att det syns?

Sen är en V8 en V8 och en V12 är en V12a, det borde ju räcka :D

För övrigt så insåg vi i kväll att den kommentar som nämns oftast i garaget är "det går inte" fast oftast i kombination med " jävla skitbilshelvete, bayerska läderhomon, biltemadynga, -är du dum i hela huvet?, nu ger jag fan upp, ska fan köpa en Toyota, den passar ju inte, -idiot, hur fan kan man mäta så fel?, oj - den här ska ju in också, -men hur kan man vara så jävla dum?, -man kanske kan kapa lite, -va fan är det här för slang/kabel, snart är det provstart, -fan vi säljer skiten, - nu åker den på stena metall, men hur gör vi med vevhusventilationen? - Håll käften!, -är det du eller jag som är dum i huvet nu? och så vidare...

Så i stort sett går det bra :-)

Postat: lör jul 19, 2008 2:28 am
av Thorsella
hahaha :hihi: :hihi: :thumbright: