Sida 14 av 29

Postat: tis jul 01, 2008 12:03 pm
av TCN-JONNO
Mäktigt!
8 sekunder i år?

Postat: tis jul 01, 2008 1:29 pm
av j björk
Fränt, måste bara vänta tills jag kommer hem, photobucket är spärrat på jobbet :evil:

Postat: tis jul 01, 2008 2:05 pm
av MotorKnyttet
Jeeeeäävar va ilsken de låter. :lol: (läs ståpäls) :lol:

Har väntat länge på å få höra en BMW sexa som låter VASST och anorlunda mot alla andra. :thumbright:

Nu sitter man å biter på naglarna så det smakar armbåge, i väntan på att få se och HÖRA den live.

Kommer du till Action Meet på Mantorp 1-2 aug? Det blir isf. där som 8an sätts, eller hur va. 8)

Mvh/ Tobbe P

Ps. dina gamla fjäderben funkar fortfarande. :wink:

Postat: ons jul 02, 2008 6:18 am
av johanedstrom
hörde via djungeltelegrafen att maskinen skulle plågas i bänken igårkväll..
ge oss en rapport!

Postat: ons jul 02, 2008 11:27 am
av Christian L
TCN-JONNO skrev:Mäktigt!
8 sekunder i år?
Måste väll ändå satsa på 7or allt annat är ju en förnedring av chassit :thumbright:

Postat: ons jul 02, 2008 1:34 pm
av ximon
Hehe.. snillerna spekulerar :)

Inte helt trött som sagt :twisted:
Vi riggade upp motorn igår kväll hos Ågrens Mekaniska :) , och körde ganska många pull innan vi gav oss.

Idag är det lite service m.m som skall göras, och sen kanske vi testar lite till.

Postat: ons jul 02, 2008 2:00 pm
av Stonkan
Blev det några roliga siffror eller testade ni bara lite?

Postat: ons jul 02, 2008 2:11 pm
av Richard
Fyrsiffrigt måste det iaf ha blivit :)
Jag sticker ut hakan å drar till med minst 1200 pållar :hihi:

Postat: ons jul 02, 2008 2:34 pm
av Fredde Holmgren
Det är inte klart än men den vill ge effekt i alla fall.

Postat: ons jul 02, 2008 9:09 pm
av Perkele70
med den där fetturbon ska väl inte va nå problem med 1300! :thumbright:

Postat: ons jul 02, 2008 9:25 pm
av Andreas Arthursson
Får väl säga grattis till den värsta bmw motorn som någonsin byggts :wink:

Postat: ons jul 02, 2008 10:06 pm
av Fredde Holmgren
Ingående axel i bänken hade blivit vriden efter bromsningen av monstret :shock:

Postat: ons jul 02, 2008 10:28 pm
av Klabbe Persson
Haha. Detta låter fränt :)
Snyggt bygge med ordning o reda på prylarna, de gillar jag! :thumbright:

Postat: tor jul 03, 2008 12:25 am
av ximon
Tack tack! Trevliga kommentarer :)

Då var vi klara med bromsningen för den här gången :)

Ikväll har vi bara kört några svep, och mest koncentrerat oss på att få fram lite data att beställa converter efter.

Bild

Motorn är hel, och verkar trivas något oerhört!
Återstående innan den hamnar i bilen igen är dubbla wg:s då vi haft problem med att 88:an ville ladda mer än vi ville :)

Angående effekt, som verkar vara det folk vill veta så är det svårt att säga vad motorn lämnar. Vi har varit upp i 8500 rpm och 2,5 bar laddtryck, men då kunde inte effekten mätas, så ikväll körde vi ett svep och lyckades få bänken att streta emot 1201 hk vid 8200 rpm och 2,0 bars laddtryck.

Att dessa siffror inte visar vad den kommer lämna när den får sjunga ut kanske står klart, men jag tänker inte spekulera i vilken maxeffekt den lämnar. Det får slutfarterna på strippen utvisa :)

Tyvärr verkar det som att det var i överkant av vad bänken mäktade med när vi matade på 2,5 bar och 8500 rpm...

Bild
Inte kul att det blev så, men det är väl inte så mkt att göra åt. Hoppas Phredde och Robert hittar på någon smart lösning så dom kan bromsa ur volvo-motorn!


Slutligen, tack till alla inblandade, och speciellt till er som hjälpt till på slutet som gjort det möjligt att starta upp den och bromsa klart inom 3 dygn. Ni vet vilka ni är!
Spciellt tack till Robert Ågren som med sin lugna och metodiska stil skött bänken på ett utmärkt sätt!
Även Mekonomen som sponsrat med olja under bromsningen och utlåning av bil att frakta motorn i.

Bild

Bild

Självklart stort tack till PPF/Ärtan/MRM som gett fin support och tips.

Nu återstår att få bilen klar så fort som möjligt så att det blir nå åka av i sommar :)

/Simon

Postat: tor jul 03, 2008 2:19 am
av Pitebo
Grattis till en mkt arg och trevlig motor...lär ju bara trivas bättre med lite mer ladd ju!! blir kul att följa er på midnight sun!!

Hur som helst så lär ju en ny ingående axel i induktionshärdat orvar-(uddeholms), eller 2541-04 råda bot på axelproblemen......antar att det är prima blötjärn orginal...? :(