Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Lindqvist Racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
Ort: Ronneby

Re: Jakten på Salt&Peppar

Inlägg av Lindqvist Racing »

Dags att väcka liv i den här tråden igen. Och definitivt dags att sätta fart med bilen, så det blir färdigt i tid. Förra årets motor är såld, förutom lustgassystemet. Det blir alltså helt ny motor i år, matad med gas igen. I år har jag kommit igång lite tidigare än dom två sista åren. Och det behövs nog, för årets maskin blir det lite mer jobb med. Planen var att börja i januari, men det sprack förstås. Men nu är jag igång i alla fall. Har börjat med toppen, insugskanalerna ska rätas ut. Lutningen blir 30 grader. Det kommer att se lite annorlunda ut jämfört med min förra topp med uträtade kanaler.
I övrigt kommer det att bli en hel del mumsigt i motorn. Återkommer med det.

Bild
Babs
För mycket laddtryck
Inlägg: 373
Blev medlem: lör nov 01, 2003 2:17 pm

Re: Jakten på Salt&Peppar

Inlägg av Babs »

du lever verkligen upp till "våga vägra OHC" stefan :D //babs
jag åker med hårda tändkablar,stenhårda..

W123 DIESEL~274HK
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Jakten på Salt&Peppar

Inlägg av Kadett4wd »

Om man tar bilden ur sitt sammanhang:

Äntligen funnit ett sätt att ta död på en B20,, totalt kväva ihjäl den...
Bild


För det är kanske enda sättet,, att köpa varje topp som finns o svetsa igen dem helt.. ;)
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Lindqvist Racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
Ort: Ronneby

Re: Jakten på Salt&Peppar

Inlägg av Lindqvist Racing »

Babs skrev:du lever verkligen upp till "våga vägra OHC" stefan :D //babs
Ja, än har man inte blivit så sinnesförvirrad så man överger B20..... eller så är det precis vad man är.
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Jakten på Salt&Peppar

Inlägg av Fredde Holmgren »

Fränt som fan, kämpa på! :thumbright:
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
Lindqvist Racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
Ort: Ronneby

Re: Jakten på Salt&Peppar

Inlägg av Lindqvist Racing »

Har jobbat lite mer med toppen idag.
Ytan ovanför insugskanalerna frästes ner så det blev en plan yta där.

Göran på GMT hade fixat 2 alubitar till mig. Tack för hjälpen!
Bild

Efter lite hålborrande i dom så skruvades dom fast på toppen.
Fräste sen ytan för insugningsrören i 30 graders lutning.
Bild
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Re: Jakten på Salt&Peppar

Inlägg av Martin H »

fränt, hur har du pluggat? blir det sprut på denna?
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
volyota
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 57
Blev medlem: tor jun 24, 2010 7:10 pm
Ort: avesta
Kontakt:

Re: Jakten på Salt&Peppar

Inlägg av volyota »

(och jag som trodde att jag var ensam om att va galen) det ska bli kul och se när du är klar med fräsningen på toppen jag har sett några som gjort som du och vad jag vet så blir det stor skillnad på flödet jag har också sett en B20 topp som varrit liknande på utblåset men på den toppen hadde dom svetsat allt material vad jag hörde om den toppen så va problemet att den sprack hela tiden så jag tror att det aldrig blev någon seriös bromsning av den toppen men den skulle sitta på en 2 liters rallymotor
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: Jakten på Salt&Peppar

Inlägg av norrback »

:thumbright:


/Andre'
power
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jakten på Salt&Peppar

Inlägg av Jens Gustavsson »

detta kommer bli en frän motor :thumbright:

varför överge ett överlägsen motor? skulle jag bygga en 2.0liters 8v motor och fick välja mellan B20 och B23 skulle jag välja B20 direkt då den helt enkelt har mer potensial på "ventil rörelse" sidan.

mvh jens
ris3t
Lite mer laddtryck
Inlägg: 22
Blev medlem: tis jan 27, 2009 4:37 pm
Ort: hällefors

Re: Jakten på Salt&Peppar

Inlägg av ris3t »

finnt har tänkt göra så med en b30 topp skulle va finnt de
Användarvisningsbild
Lindqvist Racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
Ort: Ronneby

Re: Jakten på Salt&Peppar

Inlägg av Lindqvist Racing »

Martin H skrev:fränt, hur har du pluggat? blir det sprut på denna?
Det är fräst rakt in fram till kröken, sen svarvade jag bara passande pluggar med lite lagom passning, och slog in.
Sprut blir det inte, det finns ju bra förgasare...
Användarvisningsbild
dgyldmark
Forumsberoende
Inlägg: 765
Blev medlem: mån jan 10, 2005 12:22 am
Ort: Bräkne-Hoby Tele:0723508328 Namn:Dan Gyldmark

Re: Jakten på Salt&Peppar

Inlägg av dgyldmark »

För er som aldrig träffat Stefan, De kommer ALDRIG bli förgasare tro mig :). En av få riktigt intressanta trådar detta.
pvmannen karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 205
Blev medlem: lör maj 16, 2009 10:05 pm
Ort: laholm

Re: Jakten på Salt&Peppar

Inlägg av pvmannen karlsson »

kör du med b20 ämne? blir stort borr då va :thumbright:
ser fram imot mer info
pv -62 testbänk för "evolution" motorn
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=46009
Användarvisningsbild
Lindqvist Racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
Ort: Ronneby

Re: Jakten på Salt&Peppar

Inlägg av Lindqvist Racing »

dgyldmark skrev:För er som aldrig träffat Stefan, De kommer ALDRIG bli förgasare tro mig :). En av få riktigt intressanta trådar detta.
:twisted: :twisted: :twisted:
Bild
Skriv svar