Sida 14 av 24
Re: Volvo 242 m50b25 Turbo
Postat: lör maj 21, 2011 8:08 am
av reine
Tonta_ har iallafall kollat upp främre kardanen, det är ifrån senare volvo 740 med grövre kardanen 50.8mm. den är ca 695mm lång. kommer mått på bakre senare
lord_nordkvist jorå man hoppas ju det blir lite riv i gammbiln iallafall
jo de blir ju m30 svänghjul. men det är samma "kugg" på m50 och m30 så det funkar.
men man måste fila hålen ovala i startmotorn så man kan flytta ut den lite då m30is svänghjul e större. har testa att drage runt motorn på starten och det funkar.. lite oljud men de slits väll till

Re: Volvo 242 m50b25 Turbo
Postat: lör maj 21, 2011 8:23 am
av reine
Lite har man fixat iallafall.
motorn är på plats med alla prylar.
ny koppling med plant m30, 4pucks sinter och sachs 765.
skruvade fast främre kardanen stumt i lådan för att kolla hur snett motor och låda satt..
dom satt en hel del snett.. så en ny växellådsbalk byggdes för att räta upp motorpaketet så kardanen hamna rakt och rätt..
kass bild på motorn
tog och byggde om spakställ och spak när ändå grejerna va nere..
handtaget till en domkraft fick de bli som spak..
fått dit mätarhållarna oxå
orginaltank och dragkrok och allt sånt där rat är bortplockat.
börjat med att få dit fuelcell.
ramen är byggd av en gammal säng
har fått an8 ditsvetsat på orginal fuelrailen.. vill ha riktiga kopplingar och ledningar så man slipper slangklämmor osv
Avgassystemet e snart klart oxå. ska bara helsvetsas på endel ställen.
3" med 2 burkar

Re: Volvo 242 m50b25 Turbo
Postat: lör maj 21, 2011 8:56 am
av Manne
Gött

Mappning på gång?

Re: Volvo 242 m50b25 Turbo
Postat: lör maj 21, 2011 9:02 am
av Brag-Jr
ser riktigt bra ut!
Re: Volvo 242 m50b25 Turbo
Postat: lör maj 21, 2011 9:10 am
av reine
Manne nja, kanske blir start nästa månad med lite tur..
har kvar hela soppasystemet och lite sånt småpill
men den ska köras i sommar annars blir det skroten
Brag-Jr Tackar. blir du klar me din räser i sommar?
Re: Volvo 242 m50b25 Turbo
Postat: lör jun 04, 2011 1:38 pm
av reine
har handlat lite prylar till soppasystemet.
alu-rör som ska tåla e85 1/2"
lite AN-kopplingar, 2 genomföringar, 2 honor och 2 hanar AN 8 till rör.
Är lite stort med an8 men det blir det ändå för det finns mer prylar med an8 tex y-kors fuelrail osv..
en magnetventil har jag oxå handlat..
blir svart festo-slang med push in kopplingar till hela vacuumsystemet.

Volvo 242 m50b25 Turbo
Postat: lör jun 04, 2011 3:33 pm
av Stener
Vart köpte du bränsleröret?
Re: Volvo 242 m50b25 Turbo
Postat: sön jun 05, 2011 6:19 pm
av reine
köpte röret och kopplingarna på h2m
Re: Volvo 242 m50b25 Turbo
Postat: mån jun 13, 2011 7:04 pm
av A.Johansson
Re: Volvo 242 m50b25 Turbo
Postat: mån jun 13, 2011 9:40 pm
av hockne
Nice, film då?

Re: Volvo 242 m50b25 Turbo
Postat: tis jun 21, 2011 8:16 pm
av reine
hockne Nja film får du vänta på nån månad
inte gjort mycket i helgen...
började med att kapa lite slang och försöka få fast AN-kopplingarna vettigt..
men lyckades med ungefär 1 av 10. när man fått dit skiten så det ser bra ut så "provdrar" man dom hårt och då känns det som dom sitter halvdåligt.. och endel drog man lös ifrån slangen.
går det få fast dom riktigt på teflonslang??
hoppade iallafall över de och for och pressade på riktiga kopplingar..
sen började jag på lite i skuffen med pump och filter.
och sist så blev de till att riva wg igen för jag vart inte nöjd med tätheten sist..
bytte oringar,skruvar,kopplingar,täta med gängtätning och slipa lite osv.. så nu är den faktiskt riktigt tät
passade på att ta bort den snygga lila färgen oxå
mer än så blir det inte den här veckan..
Re: Volvo 242 m50b25 Turbo
Postat: tis jun 21, 2011 10:03 pm
av JohanK
Men är det "AN".slangar du använder till kopplingarna?, AN-storlekarna brukar ju vara rätt special, AN8 ska exempelvis ha 1/2" innerdiameter.
Re: Volvo 242 m50b25 Turbo
Postat: tis jun 21, 2011 10:44 pm
av mattias
Om jag var du skulle jag undvika kopplingar och slang för "push-in" på wastegaten, åtminstone under membranet på varma sidan..
Det finns bra slangar som tål värme, antingen vita (bäst) eller svarta, för push-in, men undvik helst.
Det finns hårdmetall-lösningar du kan använda den bit av motorutrymmet som är varmt, sen vanlig armerad gummislang (bränsleslang) eller plast resten av vägen.
Det var "bra skit" med dina bränsle-kopplingar.
Liksom, varför köra AN hit och dit när det finns hydraulik-firmor som har fina grejer rakt över disk?
Re: Volvo 242 m50b25 Turbo
Postat: ons jun 22, 2011 5:55 am
av Stener
Tack för att du fixade till den lila WG:n!

Re: Volvo 242 m50b25 Turbo
Postat: ons jun 22, 2011 7:43 am
av hockne
mattias skrev:Om jag var du skulle jag undvika kopplingar och slang för "push-in" på wastegaten, åtminstone under membranet på varma sidan..
Det finns bra slangar som tål värme, antingen vita (bäst) eller svarta, för push-in, men undvik helst.
Det finns hårdmetall-lösningar du kan använda den bit av motorutrymmet som är varmt, sen vanlig armerad gummislang (bränsleslang) eller plast resten av vägen.
Det var "bra skit" med dina bränsle-kopplingar.
Liksom, varför köra AN hit och dit när det finns hydraulik-firmor som har fina grejer rakt över disk?
+ sjukt mycket billigare och bättre.
Men visst ser det fint ut med an.
Men för min del så blir det hyd
Ja jag får väl vänta ett tag till på filmen, min bil kommer ut 2012.
Så jag får leva på att se på er andra som kör.