Steves orangea 242 -75 Dyno del 2 (528.2hk)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Roger Berglund »

262 & 265 lådorna eller Volvo M50 ( 4 petad ) eller m51 ( 5 petad )
är ju inte så tvär lätt å hitta i dagens läge till rättkurs
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Inlägg av Stener »

mattias skrev:Till dom som vet : Passar den adaptern till samma låda som sitter i min BMW 3.0?
Kolla slutnumret på lådan :)
Chevelle SS -65
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Inlägg: 1958
Blev medlem: tis mar 29, 2005 4:59 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

I stort sett alla BMW-lådor med lös kåpa passar emot adapterplattan som finns mellan bmw-lådorna och volvosprängkåpan. Dock blir de förlängning eller kortning av kardan. Troligen förlängning, är de en 5-petad låda så skulle jag tro att 39mm förlängning på en 240-kardan från -87 och framåt blir bra.

// N.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

den passar både getrag och zf lådan från 70 talet med mindre modifierigar. jag säger dock imot nicke vad gällande mellanaxel. jag körde med samma med M45 och min ZF i 142:a om jag inte minns helt fel?
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

mattias skrev:Härlig finish på Jonas adapter där :)
Till dom som vet : Passar den adaptern till samma låda som sitter i min BMW 3.0?
Den 5-växlade Getraglådan har ju lös kåpa på den här bilen..

Bild

Kan inte se bilden (kass dator/uppkoppling på jobbet) men du har nog en getrag 262. Det har det suttit på de manuella 3,0:or jag har iaf. Finns ju tydligen en zf också, ska väl vara sådana Jens kör i 140:in

Vad jag vet så är åtminstonde getragarna lika mot kopplingskåpan
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Dumma mig, glömde säga att det är troligen inte en låda från en 3.0a eftersom den är 5-växlad med lös kåpa, troligen från en E28. Min 3.0a var automat från början.
Nåja, den ska ner så småningom - då får man se var den passar.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
stecka
Forumsberoende
Inlägg: 1034
Blev medlem: mån aug 14, 2006 1:34 am
Ort: Östersund,Lit

Inlägg av stecka »

då är de en 265 satt i tidiga e28 samma som 262 fast en växel till.
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Inlägg: 1958
Blev medlem: tis mar 29, 2005 4:59 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Jens Gustavsson skrev:den passar både getrag och zf lådan från 70 talet med mindre modifierigar. jag säger dock imot nicke vad gällande mellanaxel. jag körde med samma med M45 och min ZF i 142:a om jag inte minns helt fel?
Då fick du väl byta medbringare på lådan? För ZF-lådan har väl hardyskiva och de har väl inte M45an?

Men jag hade iaf kardan från 240 -87 och framåt, den fick jag endast förlänga 39mm (vill jag minnas), med medbringaren var rätt.

Men de kan hända att M45 kardan är rätt längd, men man måste byta medbringare på kardan eller låda då.

// N.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag svarvade av och satt ihop en del ZF och en del volvo+ lite telwin sen anpasade jag den så den vart lite extra lång då passade det rakt av med mellanaxeln som jag kört M45 med.
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Inlägg: 1958
Blev medlem: tis mar 29, 2005 4:59 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Aha, de förklarar saken.

Trodde allting passade bolt-on.

// N.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Nicke Nyman skrev:Aha, de förklarar saken.

Trodde allting passade bolt-on.

// N.
inget i denna värd är bolt-on :hihi: men det va ett jobb på ca 2 timmar att bygga om den i min hi-tec svarv från -20 talet så den passar.
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Inlägg: 1958
Blev medlem: tis mar 29, 2005 4:59 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Jens Gustavsson skrev:
Nicke Nyman skrev:Aha, de förklarar saken.

Trodde allting passade bolt-on.

// N.
inget i denna värd är bolt-on :hihi: men det va ett jobb på ca 2 timmar att bygga om den i min hi-tec svarv från -20 talet så den passar.
Hightech eller inte så är en svarv underlättande!

Men för att återgå till ämnet så bör Jens lösning eller den lösning jag använde fungera på din bil Erik. Och Getrag 262 finns som 5-växlad också.

// N.
Användarvisningsbild
stecka
Forumsberoende
Inlägg: 1034
Blev medlem: mån aug 14, 2006 1:34 am
Ort: Östersund,Lit

Inlägg av stecka »

Nicke Nyman skrev: Och Getrag 262 finns som 5-växlad också.

// N.
nä den heter 265 men många kallar den 262 :thumbright:
Tidde
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: fre mar 06, 2009 2:21 pm

Inlägg av Tidde »

det finns ju 262 cr med som är fem växlad med 1.1 på femman
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Inlägg: 1958
Blev medlem: tis mar 29, 2005 4:59 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

stecka skrev:nä den heter 265 men många kallar den 262 :thumbright:
Konstigt, för de 2 lådor jag använt på min Volvo tidigare hette 262 och var 5-växlade. ;)

// N.
Skriv svar