Re: Mattias pysslar på (motorbänk-bromsning av ny B230 till
Postat: sön sep 15, 2013 4:01 pm
Innan jag glömmer bort bromsningens detaljer tänkte jag skriva ner lite saker vi hann med. Siffrorna från jämförelsen är så här :
Laddtryck ca 1.6 bar
E85 (94% tror jag?)
Tändning 17 gr 4500- 5500 och 19-20 upp mot 6000-7000 varv.
500+ Nm @ 4200 - 5900 varv, peak 530 Nm @ 4900 varv, och 410 hk @ 6200 varv.
98 oktan
11 gr @ 5000, 14 @ 6000, 16@ 7000
400+ Nm @ 4200 - 6400, peak 460 Nm @ 5600 och 365 hk @ 5800 varv.
95 oktan
Jag ska leta upp infon, men vad jag minns var det minst 20-30 hk och minst lika många Nm man förlorade mot 98 oktan.
Min motor är alltså lite spik-känslig med bensin, när man ska ut mer än 350 hk vid ca 1.5 bar. Det hade varit intressant att svarva om kolvarna för att få bort den plana klämspalten, men det är inget större bekymmer då bilen är rätt så mysig att köra runt på den här effekten ändå.
Laddtryck ca 1.6 bar
E85 (94% tror jag?)
Tändning 17 gr 4500- 5500 och 19-20 upp mot 6000-7000 varv.
500+ Nm @ 4200 - 5900 varv, peak 530 Nm @ 4900 varv, och 410 hk @ 6200 varv.
98 oktan
11 gr @ 5000, 14 @ 6000, 16@ 7000
400+ Nm @ 4200 - 6400, peak 460 Nm @ 5600 och 365 hk @ 5800 varv.
95 oktan
Jag ska leta upp infon, men vad jag minns var det minst 20-30 hk och minst lika många Nm man förlorade mot 98 oktan.
Min motor är alltså lite spik-känslig med bensin, när man ska ut mer än 350 hk vid ca 1.5 bar. Det hade varit intressant att svarva om kolvarna för att få bort den plana klämspalten, men det är inget större bekymmer då bilen är rätt så mysig att köra runt på den här effekten ändå.