242 turpo, uppdatering av motor till sommaren, tips?
Re: 940 turpo , motorn påväg ihop!
Orginalckning i hoptryckt läge = 1,2?
Någon som vet?
Någon som vet?
- Painlake Racing
- Forumsberoende
- Inlägg: 604
- Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
- Ort: Emmaboda
Re: 940 turpo , motorn påväg ihop!
Lägg modellera på kolven och sätt dit toppen utan packning (edit: med packning) och dit med kamremmen. Dra runt motorn . Bort med toppen och mät avtrycken efter ventiler och klämspalt
Så hade jag gjort iaf för att kolla att det finns plats. Lägger man dit packningen så kan man ju även mäta klämspalt
Några invändningar någon?


Några invändningar någon?
Senast redigerad av Painlake Racing den lör jan 07, 2012 2:43 am, redigerad totalt 1 gånger.
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
Re: 940 turpo , motorn påväg ihop!
Ska bli 1,2mm ja! Sen har du ju o-ringat som kan bidra till nån tiondel mindre "ihopdragning", fast det kompenseras ju ofta med lite högre åtdragningsmoment!
Att sätta dit toppen utan packning när man har uppstick på kolvarna låter "mindre bra"!
Men ihopmontering med packning och oringar på plats och modellera på kolvtoppen är bra, dock blir det ju endel "onödigt" jobb på en 8V eftersom det inte finns nån större risk för ventilerna, är ju bara klämspalten som spelar roll, och den ska hamna på 0,8-0,9 med 0,3-0,4 uppstick och org.packning!
Att sätta dit toppen utan packning när man har uppstick på kolvarna låter "mindre bra"!
Men ihopmontering med packning och oringar på plats och modellera på kolvtoppen är bra, dock blir det ju endel "onödigt" jobb på en 8V eftersom det inte finns nån större risk för ventilerna, är ju bara klämspalten som spelar roll, och den ska hamna på 0,8-0,9 med 0,3-0,4 uppstick och org.packning!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
- Painlake Racing
- Forumsberoende
- Inlägg: 604
- Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
- Ort: Emmaboda
Re: 940 turpo , motorn påväg ihop!
Okej, med 0,8mm klämspalt så blir det ju svårt att dra runt motorn utan packning då
Är lite nybörjare på att trimma volvo
Gjorde så på 340n och hade några mil frigång utan packning, är nog inte så mycket klämspalt på en sån... Det måste jag kolla upp
Edit: Kollade och det finns inget sådant på 340n, ineffektiva gjutjärnsklumpar från staterna
Personligen skulle jag inte våga köra så liten klämspalt...


Gjorde så på 340n och hade några mil frigång utan packning, är nog inte så mycket klämspalt på en sån... Det måste jag kolla upp

Edit: Kollade och det finns inget sådant på 340n, ineffektiva gjutjärnsklumpar från staterna

Personligen skulle jag inte våga köra så liten klämspalt...
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Re: 940 turpo , motorn påväg ihop!
Blev bara osäker på hur mycket packningen byggde;) nu är de bara att skruva ihop resten;)
Börjar likna något nu:)
Mvh
Börjar likna något nu:)
Mvh
940 turpo , motorn påväg ihop!
Nu är alla kolvar monterade iaf, saknas bara att momentdra stakarna med rätt hylsa, är de torks på dom eller 12kant hylsa?
Satte också i olje sprutarna , behöver dessa dras med moment?
Nu blir de målning av block och svetsning av retur i tråget till vevhusburken.
Sen kan ja förhoppningsvis dra på toppen grenrör och turbo så ja kan dra ihop en vettig oljeretur!
Med vänlig hälsning,
Satte också i olje sprutarna , behöver dessa dras med moment?
Nu blir de målning av block och svetsning av retur i tråget till vevhusburken.
Sen kan ja förhoppningsvis dra på toppen grenrör och turbo så ja kan dra ihop en vettig oljeretur!
Med vänlig hälsning,
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
Re: 940 turpo , motorn påväg ihop!
Gött att det är på gång!
Är säkerligen 12-kant, vet inte vad det ska vara för moment på munstyckena, vad är det för storlek på skruvarna?
Är säkerligen 12-kant, vet inte vad det ska vara för moment på munstyckena, vad är det för storlek på skruvarna?
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Re: 940 turpo , motorn påväg ihop!
ett svagt minne säger mig att jag drog mina ca 25nm o jag använda loctite 270
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=26838" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=26838" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: 940 turpo , motorn påväg ihop!
Nu kanske de kommer en dum fråga ,
Har somsagt inte dragit överfallen till stakarna en , är osäker på hur dom ska monteras?
Spelar de någon roll vilket håll dom sitter på, tänkte på styrspåren, ska dom monteras motsatt eller på samma sida?
Skulle gärna vilja ha tips på någon bra olja som man kan köra i motorn sen , ch att de finns möjlighet att köpa på sig större mängder (40liter) och få ner liter priset lite.
Med vänlig hälsning,
Har somsagt inte dragit överfallen till stakarna en , är osäker på hur dom ska monteras?
Spelar de någon roll vilket håll dom sitter på, tänkte på styrspåren, ska dom monteras motsatt eller på samma sida?
Skulle gärna vilja ha tips på någon bra olja som man kan köra i motorn sen , ch att de finns möjlighet att köpa på sig större mängder (40liter) och få ner liter priset lite.
Med vänlig hälsning,
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
Re: 940 turpo , motorn påväg ihop!
Ja det spelar roll vilket håll överfallen sitter åt!
Brukar vara samma på alla, så du kan kolla på dina gamla, men är du osäker så ring parner å fråga!
Oljetrådar finns det gått om och meningarna går åt var sitt håll, jag hade satsat på en mineralolja vid inkörning, tror inte det är så noga med kvaliten heller, grejerna ska "slita in sig" och sålänge du gör täta byten och inte påfrestar för mycket så duger nog det mesta, sen satsar du på en fin syntet (typ mobil1 5w50) när det ska användas!
Brukar vara samma på alla, så du kan kolla på dina gamla, men är du osäker så ring parner å fråga!
Oljetrådar finns det gått om och meningarna går åt var sitt håll, jag hade satsat på en mineralolja vid inkörning, tror inte det är så noga med kvaliten heller, grejerna ska "slita in sig" och sålänge du gör täta byten och inte påfrestar för mycket så duger nog det mesta, sen satsar du på en fin syntet (typ mobil1 5w50) när det ska användas!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
940 turpo , motorn påväg ihop!
Kanske får köra gulf oil 10w60 helsyntet race olja för rabbaterat pris, de kanske vore något?
Mineral olja till inkörningen säger du, borde inte den krypa in mellan lagren sämre vid första start?
Med vänlig hälsning,
Mineral olja till inkörningen säger du, borde inte den krypa in mellan lagren sämre vid första start?
Med vänlig hälsning,
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: 940 turpo , motorn påväg ihop!
lagerlåsen i stakarna skall ligga mot varandra. sen ska dem väl vara vända med låsen mot aggregat axeln egentligen?
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Re: 940 turpo , motorn påväg ihop!
åk in LIDL eller typ netto o handla en dunk olja o varmkör med,
tror jag gav 99kr för 5L 5w30 olja
sen den olja du skall använda så snåla inte då.
smaken är som baken där vilken olja man vill använda
själv är jag mkt för castrols oljor. kör me deras 10w60 edge olja
tror jag gav 99kr för 5L 5w30 olja

sen den olja du skall använda så snåla inte då.
smaken är som baken där vilken olja man vill använda
själv är jag mkt för castrols oljor. kör me deras 10w60 edge olja

http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=26838" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=26838" onclick="window.open(this.href);return false;
- Deztallica
- Forumsberoende
- Inlägg: 676
- Blev medlem: fre jul 03, 2009 6:23 pm
- Ort: Haninge
Re: 940 turpo , motorn påväg ihop!
Jag rekommenderar inte LIDL's olja. Den kanske är andra oljor nu men för några år sen diskuterades oljor på ett hojforum, där en kille var väldigt imponerad över LIDL's olja, efter många mil kom den ut och såg likadan ut som när han hällde i den
Nu är jag väldigt anti till fina märkesoljor (fina märkes-vad-som-helst egentligen), och känns inte som det är läge att snåla vid uppstart och inkörning, men vad vet jag.
Och så är det väl så att ju bredare viskositet en olja har, t.ex 5w50 har mer tillsatser i än t.ex en rak olja.

Nu är jag väldigt anti till fina märkesoljor (fina märkes-vad-som-helst egentligen), och känns inte som det är läge att snåla vid uppstart och inkörning, men vad vet jag.

ahberg skrev:åk in LIDL eller typ netto o handla en dunk olja o varmkör med,
tror jag gav 99kr för 5L 5w30 olja![]()
Gillar du okunskap, obstinat kan-självande och ständiga misstag så är du välkommen till mitt garage.
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
- Roger Berglund
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1860
- Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
Re: 940 turpo , motorn påväg ihop!
läs denna tråd : http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=45834" onclick="window.open(this.href);return false;
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85