Sida 14 av 25
Re: 940 turpo , motorn påväg ihop!
Postat: fre jan 06, 2012 2:11 am
av lyyski
Orginalckning i hoptryckt läge = 1,2?
Någon som vet?
Re: 940 turpo , motorn påväg ihop!
Postat: fre jan 06, 2012 2:30 am
av Painlake Racing
Lägg modellera på kolven och sätt dit toppen utan packning (edit: med packning) och dit med kamremmen. Dra runt motorn . Bort med toppen och mät avtrycken efter ventiler och klämspalt

Så hade jag gjort iaf för att kolla att det finns plats. Lägger man dit packningen så kan man ju även mäta klämspalt
Några invändningar någon?
Re: 940 turpo , motorn påväg ihop!
Postat: fre jan 06, 2012 10:06 am
av jonas landin
Ska bli 1,2mm ja! Sen har du ju o-ringat som kan bidra till nån tiondel mindre "ihopdragning", fast det kompenseras ju ofta med lite högre åtdragningsmoment!
Att sätta dit toppen utan packning när man har uppstick på kolvarna låter "mindre bra"!
Men ihopmontering med packning och oringar på plats och modellera på kolvtoppen är bra, dock blir det ju endel "onödigt" jobb på en 8V eftersom det inte finns nån större risk för ventilerna, är ju bara klämspalten som spelar roll, och den ska hamna på 0,8-0,9 med 0,3-0,4 uppstick och org.packning!
Re: 940 turpo , motorn påväg ihop!
Postat: fre jan 06, 2012 10:19 am
av Painlake Racing
Okej, med 0,8mm klämspalt så blir det ju svårt att dra runt motorn utan packning då

Är lite nybörjare på att trimma volvo
Gjorde så på 340n och hade några mil frigång utan packning, är nog inte så mycket klämspalt på en sån... Det måste jag kolla upp
Edit: Kollade och det finns inget sådant på 340n, ineffektiva gjutjärnsklumpar från staterna
Personligen skulle jag inte våga köra så liten klämspalt...
Re: 940 turpo , motorn påväg ihop!
Postat: fre jan 06, 2012 3:09 pm
av lyyski
Blev bara osäker på hur mycket packningen byggde;) nu är de bara att skruva ihop resten;)
Börjar likna något nu:)
Mvh
940 turpo , motorn påväg ihop!
Postat: fre jan 06, 2012 6:04 pm
av lyyski
Nu är alla kolvar monterade iaf, saknas bara att momentdra stakarna med rätt hylsa, är de torks på dom eller 12kant hylsa?
Satte också i olje sprutarna , behöver dessa dras med moment?
Nu blir de målning av block och svetsning av retur i tråget till vevhusburken.
Sen kan ja förhoppningsvis dra på toppen grenrör och turbo så ja kan dra ihop en vettig oljeretur!
Med vänlig hälsning,
Re: 940 turpo , motorn påväg ihop!
Postat: fre jan 06, 2012 6:22 pm
av jonas landin
Gött att det är på gång!
Är säkerligen 12-kant, vet inte vad det ska vara för moment på munstyckena, vad är det för storlek på skruvarna?
Re: 940 turpo , motorn påväg ihop!
Postat: lör jan 07, 2012 2:03 am
av ahberg
ett svagt minne säger mig att jag drog mina ca 25nm o jag använda loctite 270
Re: 940 turpo , motorn påväg ihop!
Postat: mån jan 09, 2012 4:01 pm
av lyyski
Nu kanske de kommer en dum fråga ,
Har somsagt inte dragit överfallen till stakarna en , är osäker på hur dom ska monteras?
Spelar de någon roll vilket håll dom sitter på, tänkte på styrspåren, ska dom monteras motsatt eller på samma sida?
Skulle gärna vilja ha tips på någon bra olja som man kan köra i motorn sen , ch att de finns möjlighet att köpa på sig större mängder (40liter) och få ner liter priset lite.
Med vänlig hälsning,
Re: 940 turpo , motorn påväg ihop!
Postat: tis jan 10, 2012 12:19 am
av jonas landin
Ja det spelar roll vilket håll överfallen sitter åt!
Brukar vara samma på alla, så du kan kolla på dina gamla, men är du osäker så ring parner å fråga!
Oljetrådar finns det gått om och meningarna går åt var sitt håll, jag hade satsat på en mineralolja vid inkörning, tror inte det är så noga med kvaliten heller, grejerna ska "slita in sig" och sålänge du gör täta byten och inte påfrestar för mycket så duger nog det mesta, sen satsar du på en fin syntet (typ mobil1 5w50) när det ska användas!
940 turpo , motorn påväg ihop!
Postat: tis jan 10, 2012 12:54 am
av lyyski
Kanske får köra gulf oil 10w60 helsyntet race olja för rabbaterat pris, de kanske vore något?
Mineral olja till inkörningen säger du, borde inte den krypa in mellan lagren sämre vid första start?
Med vänlig hälsning,
Re: 940 turpo , motorn påväg ihop!
Postat: tis jan 10, 2012 3:02 am
av Robert Markström
lagerlåsen i stakarna skall ligga mot varandra. sen ska dem väl vara vända med låsen mot aggregat axeln egentligen?
Re: 940 turpo , motorn påväg ihop!
Postat: tis jan 10, 2012 8:47 pm
av ahberg
åk in LIDL eller typ netto o handla en dunk olja o varmkör med,
tror jag gav 99kr för 5L 5w30 olja
sen den olja du skall använda så snåla inte då.
smaken är som baken där vilken olja man vill använda
själv är jag mkt för castrols oljor. kör me deras 10w60 edge olja

Re: 940 turpo , motorn påväg ihop!
Postat: tis jan 10, 2012 9:22 pm
av Deztallica
Jag rekommenderar
inte LIDL's olja. Den kanske är andra oljor nu men för några år sen diskuterades oljor på ett hojforum, där en kille var väldigt imponerad över LIDL's olja, efter många mil kom den ut och såg likadan ut som när han hällde i den
Nu är jag väldigt anti till fina märkesoljor (fina märkes-vad-som-helst egentligen), och känns inte som det är läge att snåla vid uppstart och inkörning, men vad vet jag.

Och så är det väl så att ju bredare viskositet en olja har, t.ex 5w50 har mer tillsatser i än t.ex en rak olja.
ahberg skrev:åk in LIDL eller typ netto o handla en dunk olja o varmkör med,
tror jag gav 99kr för 5L 5w30 olja
Re: 940 turpo , motorn påväg ihop!
Postat: tis jan 10, 2012 10:07 pm
av Roger Berglund
läs denna tråd :
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=45834" onclick="window.open(this.href);return false;